تاریخ انتشارجمعه ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۴۷۷۸۵۹
یکی از شئون اقتصادی حکومت توحیدی و نظام ‌سازی بر مبنای توحید توجه خاص حاکمیت به نظام مالی و حقوق مالی افراد خانواده و نیز میزان مشارکت آنها در بحث اقتصادی جامعه است که وافی به مقصود کنترل اقتصاد جامعه نیز خواهد بود.
۰
plusresetminus
نقش خانواده در توسعه ‌اندیشه توحیدی
به گزارش بلاغ؛ تداوم و رشد وحدانیت در جهان بشریت ریشه‌های گوناگونی داشته که یکی از ریشه‌های استراتژیک آن نقش خانواده و به‌ویژه جلوه‌های متفاوت حضور زنان و کودکان در همراهی و حمایت از آن بوده، علاوه‌بر بطون پاک بانوان شرافتمندی که در طول تاریخ‌، اولیای الهی و انسان‌های پاک را پرورش و تعالی دادند، حمایت از حق و حقیقت تجربه‌های زیستی متفاوتی داشته است.

روزی دختری در اوج ذکاء و فراست در فراغ پدر روز و شب با صدای بلند می‌گریست و یا همسری که با چادری خاکی دستانش را در انگشتان کوچک طفلانش گره می‌زد و حق را خانه به خانه طلب می‌کرد و چهره به چهره تبیین می‌نمود، روزی دیگر خواهری اخبار صندوقچه را لحظه به لحظه از قلمرو فرعون رصد و مخابره می‌کرد تا مقدمات برکندن ریشه فرعون را مهیا کند و نیمه‌شبی ناز دختی، اوج معصومیت را پرده‌خوانی می‌کند و برای مظلومیت «حقیقت» جان می‌دهد، تا عمه جانی با صلابت در کاخ طاغوت عرش را با خطابه‌هایش فرش کند و این مجاهدت مؤثر زنان - به عنوان عنصر تعیین‌کننده در خانواده - در قالب پاسداری و حفاظت از حق و حقیقت نشان از جنسیت مدار بودن نظام توحیدی نیست بلکه گواه بر انسانیت مدار بودنش است و البته که چه عنصری جان فدا‌تر و با گذشت‌تر از «زن»؟.
 
 هر جایی از معرکه که کم آوردیم مامی شیر زن خروشید و رجز خواند و سر طفلش را به سمت خیام دشمن پرت کرد و هر جا نیاز به تبیین خوی درندگی دشمن بود نوزادی در خون خود غلتید و مسیر ایمان را آبیاری نمود، تاریخ جنگ‌ها هم که از صدر تا ذیل عمو و عموزاده کم به خود ندید! استمرار فرهنگ توحیدی از پاسداری و جانفشانی اجتماعات می‌گذرد و چه یدی واحد‌تر از خانواده، خانواده هسته اولیه و مرکز ثقل این حرکت‌هاست، هرگاه نظامی شکل گرفت و حرکتی تاریخی آغاز شد پای کارش خاندان و خانواده‌ای بود. از اینرو خانواده برای جهان اومانیست کابوس مرگ است!!

غرب اومانیست به دنبال فرصت‌سازی برای از هم پاشیدگی اجتماعات انسانی است. مطلوب او «انسان تنها و بی‌کس» است‌، فرزندی بدون حمایت پدر و مادر و زنان و مردانی بدون یار و یاور تا خوشه چین منفعت و ثروت از یاس و نا امیدی آنها باشد.
این مار روییده بر ‌شانه‌های ضحّاک حتی از جنین متولد نشده‌ای که دست و پایی برای چنگ ‌انداختن به صورت باطلش ندارد واهمه دارد! برای او خانواده‌ای حتی متشکل از دو نفر هم یعنی پایان برده داری. خانواده آرایش جنگی است که در هم شکستنش سخت است خانواده در کارزار نظام ‌سازی یعنی خیل عظیم عواطف و احساسات و همدلی‌ها و ایثار و گذشت‌ها یعنی رشته‌های امّی و اَبی که در هم تنیده‌اند و گره خورده‌اند و به سادگی نمی‌توان آن را گسست. خانواده پرچمدار امتداد مسیر حق است. مسیر نظام‌سازی توحیدی خانوادگی است و کوچک و بزرگ نمی‌شناسد، ۶ ماهه و ۶۰ ساله‌، سه ساله و سی ساله هر کدام سهم و نقش خودشان را دارند نمونه‌اش اربعینی که گذشت و خانواده‌هایی که با تمام سختی‌هایش دل به جاده عشق سپردند تا مسیر نظام توحیدی را رخ نمایند.
قدرت خانواده و اقتصاد
تفکرات اومانیستی کسب قدرت را به عنوان یک هدف می‌پندارند نه یک وسیله و ابزارى در جهت هدایت و خدمت به حیات مادى و معنوى بشر. ویژگی بارز نظام‌هاى سکولار ائم از: شیطانی، ناپسند و ضد ارزشی، مبتنی بر زور، غلبه، نیرنگ و خدعه‌، دیکتاتورى و خود محورى، نفی ارزش‌هاى والاى انسانی و محورساختن ارزش‌هاى جاهلی(زر و زور و تزویر)، بی‌شخصیت بار آوردن و تحقیر و تهی کردن انسان‌ها در جهت بقای قدرت و تحکیم مناسبات سلطه و استثمار، جوسازى و شایعه‌پراکنی و غلوّ واقعیت‌ها، کتمان حقایق و سانسور، دامن زدن به تعصب‌هاى جاهلی، هراس از بیدارى ملت‌ها، استثمار و بهره‌کشی و در فقر و فلاکت نگه داشتن مردم و نفاق و دورویی است،  سیاستی که از آن به «سیاست ماکیاولی» نیز تعبیر می‌شود در «مبانی فکرى» «اهداف» و «خط مشی‌ها و روند اجرایی» با سیاست الهی و آموزه‌هاى وحیانی تفاوت‌هاى اساسی دارد.(ر. ک: فلسفه سیاست، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ۱۳۷۸، صص ۲۲- ۲۵ ).
در مقابل‌، نظام توحیدی، فقرزدایی و تعدیل ثروت را در نظر دارد. ما به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) نیاز به هدایت جامعه از طریق اصلاح خُلق داریم و یکی از این اصلاحات باید در خُلقیات اقتصادی ما اتفاق بیفتد، تجارت خانوادگی قدیمی‌ترین مدل سازمان‌های اقتصادی است و توسط نسل‌های مختلف یک خانواده مدیریت و راهبری می‌شوند، از مزیت‌های ثبت شرکت‌های خانوادگی؛ منسجم شدن بیشتر کار‌، افزایش اعتماد در اعضا و به تبع آن جلب اعتماد مشتری و وجود انسجام کاری و شغلی در بدنه این نوع از بنگاه‌هاست.
متناظر با این مقدمه یکی از راهکارهای حکمرانی اقتصادی مردم پایه، سپردن مسئولیت اقتصادی به خانواده‌هاست که خوشبختانه در عرصه داخلی و بین‌المللی موفقیت شرکت‌های داخلی و خارجی بنامی در بخش‌های صنایع غذایی، لوازم ساختمانی، بهداشتی،خودرو‌سازی و...گواهی بر مطلوبیت این شرکت‌ها در عرصه اقتصادی است.
لذا فرض می‌شود که یکی از شئون اقتصادی حکومت توحیدی و نظام ‌سازی بر مبنای توحید توجه خاص حاکمیت به نظام مالی و حقوق مالی افراد خانواده و نیز میزان مشارکت آنها در بحث اقتصادی جامعه است که وافی به مقصود کنترل اقتصاد جامعه نیز خواهد بود.
فاطمه محبی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳