تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۵۱۶۸
زندگی حقیقی امروزی به دنیای رسانه و فضای مجازی گره خورده، بنابراین خبرنگاران به‌عنوان کسانی که در خط مقدم جبهه رسانه‌ای قرار دارند باید به موضوعاتی بپردازند که در راستای الگوسازی پیشرفت باشد.
۰
plusresetminus
خبرنگاری و الگوسازی پیشرفت
به گزارش بلاغ، هفدهم مرداد ماه که به مناسبت شهادت شهید محمود صارمی به روز خبرنگار نامگذاری شده فرصت خوبی است تا از زمینه‌های کار خبری و مسائل پیرامون آن مطالبی بنگاریم.

خبرنگار کیست؟
شاید عامیانه‌ترین تعریف خبرنگار این باشد: به کسی که نسبت به تهیه و تولید خبر، گزارش، یادداشت، گفت‌وگو و یا چند رسانه‌ای از یک رویداد یا موضوع اقدام می‌کند خبرنگار می‌گویند.

در واقع همانطور که از اسم خبرنگار پیداست حبرنگار باید دنبال نگارش خبر باشد که البته با پیشرفت تکنولوژی و مولتی مدیا شدن ابزارهای رسانه‌ای خبرنگار این فرصت را پیدا کرده تا به روش‌های مختلف یک خبر را تولید کند.

خبرنگار باید چه کند؟
در عصر کنونی به دلیل گسترده شدن شبکه‌های اجتماعی دیگر خبرنگاری آن مفهوم اصیل خود را از دست داده و در بین عموم جامعه حتی در بین مدیران، به کسی، که با گوشی همراه خود با هزار غلط بیانی و املایی  اقدام به تصویربرداری و نوشتن دو خط متن می‌کند، خبرنگار گفته می‌شود و همین تصور غلط جامعه خبرنگاری را آزرده خاطر کرده است.

شاید برخی از همین گوشی به دستان، که ما در اینجا آن‌ها را به‌عنوان فعال رسانه‌ای می‌شناسیم، با لگدمال کردن اصول خبری فضای جامعه را به سمت ناامیدی و ناامنی روانی سوق داده‌اند، از پیچ و خم‌های کار حرفه‌ای خبرنگاری معترض باشند اما باید گفت که اگر مدنظر ما یک جامعه پیشرفته است ابتدا باید این پیشرفت را از خودمان آغاز کنیم.

نکته مهمی که خبرنگاران باید این موضوع را به‌عنوان اصل مهم کاری خود رعایت کنند این است که پایبند به قانون باشند و در چارچوب قانون رسالت خود را انجام دهند.

حرفه‌ای شدن به غیر از یادگیری امکان‌پذیر نیست بنابراین باید مطالعه کرد و آموزش دید که متاسفانه برخی از همکاران رسانه‌ای تا کمی از این حرفه تجربه کسب کردند آموزش را رها می‌کنند که این موضوع می‌تواند فردی را که کارش مدام در حال به روز شدن است از آن کار عقب نگه بدارد.

خبرنگاری و حاکمیت
کشور ما متاسفانه در زمینه حکمرانی رسانه و فضای مجازی ضعیف عمل کرده و علاوه بر اینکه این ضعف موجب بروز حوادث ناگواری مانند اغتشاشات و آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق در زوج های جوان شده، مشکلات زیادی را در انتشار اخبار و مطالب دروغین یا زرد به وجود آورده است.

درحالی که بسیاری از کشورها در زمینه رسانه قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارند اما در کشور ما برخی صاحبان رسانه به آسانی از خط قرمزها عبور کرده و هیچ فرد یا نهادی هم برخوردی با این مسائل نداشته و یا نظارت‌ها و برخوردها بازدارنده نیست.

یکی از اصولی، که حاکمیت می‌تواند نسبت به حوزه رسانه توجه داشته باشد، اصل آموزش و فرهنگ‌سازی سواد رسانه‌ای  برای مردم است تا جامعه از آسیب‌های رسانه و فضای مجازی مصون بماند.

نتیجه‌گیری:
به گزارش بلاغ، زندگی حقیقی امروزی به دنیای رسانه و فضای مجازی گره خورده، بنابراین خبرنگاران به‌عنوان کسانی که در خط مقدم جبهه رسانه‌ای قرار دارند باید به موضوعاتی بپردازند که ضمن نگه‌داشت فرهنگ سنتی اصیل اسلامی و ایرانی به الگوسازی پیشرفت در زمینه‌های مختلف توجه داشته باشند.

البته نقش حاکمیت و همچنین خود مردم برای بهره‌گیری درست از اخبار و رسانه بسیار با اهمیت بوده و اگر سه ضلع صاحبان رسانه، حاکمیت و مردم یک مثلث را تشکیل دهند، می‌توانیم شاهد یک جامعه مطلوب و پیشرفته باشیم.
سید مرتضی رضویان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷