تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۶
کد مطلب : ۴۷۲۷۴۳
دست برتر گروه‌هاي مقاومت مسلح در كرانه باختري طبق اظهارات مقامات رسمی صهیونیست، بزرگ‌ترین مشکل این رژیم در حال حاضر در کرانه باختری نهفته و با وجود همه سخت‌گيري‌ها، تل‌آویو نتوانسته كرانه باختري را براي صهيونيست‌ها امن كند.کرانه باختری فلسطين ماه‌هاست در نقطه جوش به سر مي‌برد.
۰
plusresetminus
کلیـد اصلی به زانـو درآوردن دشـمن صهیونیســتی

به گزارش بلاغ؛ مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، 24 خرداد 1402، در دیدار دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه با تأکید بر اینکه جهاد اسلامی و سایر گروه‌های مقاومت فلسطینی کلید اصلی مبارزه با رژیم صهیونیستی را یافته‌اند، افزودند: اقتدار روز افزون گروه‌های مقاومت در کرانه باختری کلید اصلی به زانو درآوردن دشمن صهیونیستی است که این مسیر باید ادامه یابد.

مسلح شدنِ کرانه باختری 
راهبردی اساسی و استراتژیک
مسلح شدنِ کرانه باختری و شکل‌گیری مقاومت مسلحانه در این مناطق، راهبرد اساسی و استراتژیکی است که امام خامنه‌ای حدود یک دهه قبل بر آن تصریح نمودند: 
«این اعتقاد ما است که کرانه‌‌ى باخترى هم مثل غزه باید مسلح بشود. دست قدرت [لازم است‌‌]. کسانى‌‌که علاقه‌‌مند به سرنوشت فلسطینند، اگر می‌توانند کارى بکنند، کار این است؛ در آن‌جا هم باید مردم را مسلح کنند. تنها چیزى که ممکن است از محنت فلسطینى‌‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت‌‌نمایى بکنند؛ والا با برخورد رام و مطیع و سازش‌‌کارانه، هیچ کارى به نفع فلسطینى‌‌ها انجام نخواهد گرفت.»۱۳۹۳/۰۵/۰۱
متعاقب این سخنان مهم، این امر حیاتی در دستور کار فلسطینی‌ها قرار گرفت و محقق گردید و به اقتدار روزافزون گروه‌های مقاومت در کرانه باختری منجر گردید.
در این گزارش وضعیت و عملکرد و دستاوردهای گروه‌های مقاومت در کرانه باختری را که با اشاره رهبر انقلاب شکل گرفته و منسجم و مقتدر گردیدند، بررسی می‌نماییم.

مقاومت بسیار کارآمد و افزایش قدرت تصاعدی
سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مقاومت بسیار کارآمد و پرجوش و خروش و افزایش قدرت تصاعدی در کرانه باختری می‌گوید: 
«مبارزه در سرزمین‌های اشغالی، یک فراگیری پیدا کرده است. صرفاً غزه، درگیر میدان مقاومت و مبارزه نیست، بلکه این مبارزه به کرانه باختری هم منتقل شده است. شما نام جنین و نابلس و رام‌الله و طولکرم و شیخ‌جراح و اینها را زیاد می‌شنوید. اینها شهرهای اصلی کرانه باختری هستند....
همان طوری که غزه مسلح شد، به همان روش، کرانه هم می‌تواند مسلح بشود و این فرآیند در حال رخ‌دادن است.... 
شما الان به مقاومت‌های درون خود اراضی اشغالی نگاه کنید، مثلاً در جِنین. بسیار کارآمد است. امروز مقاومت در کرانه، پرجوش و خروش است. همان فلسطینی‌ای که در غزه قدرت ساخت، همان، در کرانه هم قدرت می‌سازد.... امروز کم‌کم جوان‌های سرزمین‌های ۴۸ و ۶۷، جوانان جهادی کرانه و قدس همه برای احیای جهاد زنده‌ شده‌اند. این اتفاق هم، قطعاً در آینده نه چندان دور، صورت خواهد گرفت. سرعتش هم نسبت به گذشته زیاد است. شما نگاه کنید، از پارسال تا الان خیلی تفاوت زیاد شده است. حالا حساب کنید، فرآیند افزایش قدرت به‌طور مداوم و به‌شکل تصاعد هندسی، در حال رشد است.» 28/05/1401

عمقِ مبارزات مسلحانه در کرانه باختری
در حال حاضر کرانه باختری فضای بسیار متفاوتی از حدود ده سال گذشته را تجربه می‌کند. امروزه شهر جنین بیش از هر زمان دیگری از گردان‌های مسلح پر شده و نتیجه این تسلیح در عملیات‌ها کاملاً عیان است.
در فروردین 1401، در فاصله ۱۸ روز ۴ عملیات از سوی فلسطینی‌ها از جنوب (بئرالسبع) تا شمال (تل‌آویو) رخ داد که در سال‌های اخیر این حجم از عملیات در کنار تعداد تلفات جانی صهیونیست‌ها 
(۱۴ نفر) یک امر کاملاً بی‌سابقه‌ای است. یکی از موضوعات مهم در این ۴ عملیات، پراکندگی جغرافیایی آن از بئرالسبع (در صحرای نقب و جنوب فلسطین اشغالی) و الخضیره در شمال تل‌آویو تا قلب تل‌آویو در شمال سرزمین‌های اشغالی است در حالی که قبلاً عملیاتها منحصر به کرانه باختری و یا درگیری میان غزه و رژیم صهیونیستی بوده است.
۴ عملیات پیاپی و همگی درون سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ بسیار حائز اهمیت و راهبردی است. چیزی که نشان می‌دهد نهادهای امنیتی صهیونیست جدا از نگرانی‌های‌شان برای کنترل کرانه باختری در کنار تضعیف قدرت کنترلی و امنیتی تشکیلات خودگردان، باید بیش از گذشته نگاهی به درون خود و مناطق کاملاً صهیونیست‌نشین هم داشته باشند.
اما نکته مهم‌تر این بود که براساس گزارش صهیونیست‌ها همه مجری‌های ۳ عملیات مسلح، از 
کرانه باختری خود را به درون سرزمین‌های ۱۹۴۸ رسانده‌اند. چیزی که نشان می‌دهد، تسلیح کرانه در کنار بیداری جوانان و اراده آنان برای رهایی از ظلم و زدن ضربه به صهیونیست‌ها نوید یک دوران جدید و تأثیرگذار برای فلسطینی‌ها در سال‌های پیش روست.

شیرهای عرین الاسود
پدیده کم نظیر دیگر، اعلام موجودیت گروه مقاومت «عرین الاسود»(بیشه شیرها) در سال 1401 در کرانه باختری بود.
دوم سپتامبر سال گذشته، پس از گذشت چهل روز از شهادت محمد العزیری(ابوصالح) و عبدالرحمن صبح مراسم بزرگداشتی برای این شهدا برگزار شد و طی آن عرین الاسود به عنوان یک پدیده مقاومتی مستمر، مبارزه خود علیه اشغالگران را علنی و اعلام کرد که به دنبال، ادامه مبارزه و حفظ بیرق مقاومت مقابل اشغالگر است و اجازه نمی‌دهد که این بیرق بر زمین بیفتد.
در آن تاریخ و در خیابان حطین در مرکز نابلس، رزمندگان این گروه مقاومتی، با تمام تجهیزات خود و در قالب سازمانی ظاهر شدند که برای همه فلسطینی‌های شرکت‌کننده در این مراسم و رسانه‌ها خیره‌کننده بود و از سوی دیگر، خشم اشغالگران را برانگیخت و اقدام علیه آن را آغاز کردند.
در این برنامه، منشور عرین الاسود و برنامه مقاومتی آن از سوی یکی از نیروهای مقاومت که چهره خود را پوشانده بود، قرائت شد و طی آن تأکید شد که خون شهید محمد العزیزی ۲۳ ساله بنیانگذار این گروه و همرزمش عبدالرحمن صبح پایمال نخواهد شد و بیرق مقاومت بر زمین نخواهد ماند و این گروه به راه خود ادامه خواهد داد.
در بیانیه‌این گروه مقاومت به اشغالگران هشدار داده شد که به زودی نبردهای تازه‌ای بر آنها تحمیل خواهد شد که احتمالاً نتوانند شکل و ماهیت آن را از قبل پیش‌بینی کنند؛ به‌ویژه که عرین الاسود یک گروه سازماندهی شده با رهبری در هم تنیده است و به صورت خودگردان می‌تواند هر روز به شکلهای مختلف، خون در رگهای خود را احیا کند. نبرد متحد زیر پرچم «لا اله الا الله و محمّد رسول‌الله» شعار این گروه مقاومتی است و به همه گروه‌های مقاومتی و رهبران آن مانند احترام می‌گذارد.
این گروه اعلام کرده که مسیر مقاومت را ادامه خواهد داد و تفنگش را که تنها به سمت اشغالگران و شهرک‌نشینان و مزدورانی که به آنها کمک می‌کنند، نشانه می‌گیرد، بر زمین نخواهد گذاشت. 

وحدت شکلی و هماهنگی کامل در ظاهر، مکمل وحدت سازماندهی داخلی آن است. نیروهای 
عرین الاسود که در عنفوان جوانی با لباس متحدالشکل و سیاه‌پوش در حالی که تنها به مقاومت می‌اندیشند و لوله تفنگ‌های‌شان را با تکه‌های از یک پارچه قرمز پوشانده‌اند به این معنا که نشان دهند، هیچ تیری را بیهوده شلیک نخواهند کرد، همه چشم‌ها را خیره می‌کند. از نظر نظامی نیز عملیات عرین الاسود منعکس‌کننده این رویکرد واحد است و ابتکار عمل و غافلگیری اشغالگران در مقرهای نظامی و ایست‌های بازرسی در نقاط تماس شهر نابلس را نشان می‌دهد. این نیروها منتظر حمله اشغالگران به شهر و درگیری با آنها نمی‌شوند بلکه به محل‌های استقرار آنها حمله می‌کنند.

محبوبیت بالای عرین الاسود در میان مردم فلسطین به گونه‌ای است که در روز اعلام موجودیت رسمی، نزدیک به پنج هزار نفر در مراسم مذکور حضور یافتند. مجاهدان عرین الاسود با عملیات‌های مسلحانه و تیراندازی به سوی نظامیان صهیونیست، همه را غافلگیر می‌کنند و با صدور بیانیه‌هایی مسئولیت این عملیات‌های مسلحانه علیه ارتش اشغالگر و شهرک‌نشینان صهیونیست را برعهده می‌گیرند.
نیروهای عرین الاسود هیچ‌گونه ارتباط سازمان یافته‌ای با سازمان‌ها و احزاب شناخته شده فلسطینی ندارند و در واقع هویتشان کاملاً نامشخص است. طراحی و اجرای عملیات‌های مختلف علیه اشغال‌گران از سوی آنان با شیوه‌هایی کاملاً متفاوت و به صورت غیرمنتظره انجام می‌شود و این مهم موجب سردرگمی کامل نیروهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی شده است.

از سال میلادی گذشته، بیش از ۱۰۰۰ عملیات مسلحانه از سوی این افراد علیه نظامیان رژیم صهیونیستی انجام شد. اگرچه این اقدامات با مقابله مسلحانه رژیم صهیونیستی رو‌به‌رو می‌شود اما این هیچ تأثیری در کاهش عملیات‌ها نداشته است.

مسلح شدن کرانه باختری وقدرتمند شدن مقاومت در این منطقه و حتی در مناطق اشغالی ۱۹۴۸، تبدیل به واقعیتی شده است که صهیونیست‌ها نیز بدان رسماً اعتراف می‌کنند و عملاً دیگر هیچ نقطه‌ای از فلسطین اشغالی برای آنان امن نیست.
شرایط شکل گرفته در کرانه باختری و استیصال دستگاه‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در برابر آن بازتاب گسترده‌ای در سطح محافل سیاسی و رسانه‌ای این رژیم داشته به گونه‌ای که مسئولین سطوح مختلف در جلسات و حتی نشست‌هایی که در مقابل دیدگان رسانه‌ها برگزار می‌شود، علناً یکدیگر را متهم و سرزنش می‌کنند.

دست برتر گروه‌هاي مقاومت مسلح در كرانه باختري
طبق اظهارات مقامات رسمی صهیونیست، بزرگ‌ترین مشکل این رژیم در حال حاضر در کرانه باختری نهفته و با وجود همه سخت‌گيري‌ها، تل‌آویو نتوانسته كرانه باختري را براي صهيونيست‌ها امن كند.کرانه باختری فلسطين ماه‌هاست در نقطه جوش به سر مي‌برد. شاید ديگر عجيب نيست که از انتفاضه سوم صحبت کنیم. در طول چند سال گذشته هشدارهای زیادی درباره قیام‌های فلسطيني‌ها اعلام شده بود، اما در حال حاضر وضعیت حتي نسبت به پيش‌بيني‌ها به‌شدت بدتر شده است.
دوره افزایش حملات آزادي‌خواهانه نيروهاي فلسطيني پس از ماه رمضان سال گذشته تا به امروز هيچ‌گاه متوقف نشده و حداقل 16 صهيونيست طي سه ماه گذشته در مجموع عمليات نيروهاي فلسطيني كشته شده‌اند. این تنش‌ها در زمان ضعف تشكيلات خودگردان به رياست محمود عباس صورت مي‌گيرد و گويي دست برتر تحولات در كرانه باختري در اختيار گروه‌هاي مقاومت مسلح قرار دارد. در واقع حاكم واقعي امروز در كرانه باختري، گروه‌هاي مقاومت فلسطيني هستند كه امروز تقريبا همگي مسلح شده‎‌‎اند. از سوي ديگر ایغال لاهف رئیس‌موسسه موسوم به شورای شهرک‌‌سازی در منطقه شومرون اعلام کرد که پیاده‌روی در جاده‌های اطراف ما در کرانه باختری تقریباً غیرقابل تحمل است و در روزهای اخیر شهرک‌نشینان به ندرت در بزرگراه‌ها تردد می‌کنند، این امر نیاز به تغییر عمیق در سیاست از جمله تقویت نیروهای نظامی اسرائیل با دو هزار سرباز دیگر دارد؛ چراکه ارتش اسرائیل بسیار خسته شده است.
نیر کوهن خبرنگار صهیونیستی روزنامه یدیعوت آحارانوت نيز تأکید کرد که نیروی بازدارندگی تل‌آويو به‌دلیل افزایش عملیات فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه و همچنین شلیک موشک‌های گروه‌های مقاومت فلسطین در حال نابودی است.
کامران پورعباس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳