تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۲۲۴۲
رسانه را جدی تر از پیش در نظر داشته باشیم و در حساب و کتاب ها برای آن سهمی کرامند قائل شویم که دنیای امروز را رسانه‌ها می سازند.
۰
plusresetminus
رسانه، چشم بینا و عقلِ منفصل
به گزارش بلاغ؛ رسانه نه فقط دیده بینا که عقلِ منفصل، اندیشه مدبر و بازوی توانمند است برای کسانی که می خواهند به مردم خدمت کنند. برای سازمان ها و نهاد هایی که ماموریت شان تدبیر امور و تغییر شرایط است. استفاده از ظرفیتی چنین کرامند نیازمند یک بایستگی است. بایستگی که شایستگی هم می آورد. بایستگی، به رسمیت شناختنِ رسانه،  است. شایستگی هم  اشراف بر افکار عمومی است.
 
قوه کارسازی که اگر همراه شود، بسیاری از بن بست ها را می شکند. توجه داریم که در جبهه ای گسترده و هراسناک چون جنگ ترکیبی قرار داریم که پیچیدگی های خاص دارد. جنگ افزار اول دشمن در این معرکه، رسانه است. با کلمات به یقین مردم شلیک می کنند. با تصاویر، تصور های مردم را جوری شکل می دهند که به تصدیق آن چیزی بپردازند که آنان ارائه می کنند. سلاحی چنین کاربردی را با اسلحه ای از همان جنس باید پاسخ گفت. دیگر جنگ، قصه آتش نیست و حکایتِ موشک هایی که در کوچه و خیابان روی زندگی مردم آوار می شد و ما را حسرت در جان می ماند تا بتوانیم در حداقلی ترین مراتب ، این مرگباران را، پاسخ گوییم اما نمی شد.

روز های جنگ را می گویم و الا امروز با درس گرفتن از آن روز ها، موشک های هایپر سونیک داریم که کلوخ موشک اندازان احتمالی را پاسخی سخت تر از سنگ می دهد. با رسانه به میدان می آیند پس ما هم با دستی توانا در این حوزه باید از مقدسات و ارزش ها با رسانه پدافند کنیم. برای آفند هم باز جز رسانه سلاحی صلاحیت آفرین نداریم. در این جنگ، دشمن همه نقاط قوت مان را می کوبد. خردمندانه هم این است که ما تمام ساحتی دفاع کنیم و هم ساحت سازی نوین را بکاویم و ظرفیت های جدید بسازیم تا ما را در جایگاه مناسب قرار دهد. هر کجا هستیم نسبت به این موضوع حساس باشیم. حوزه مسئولیتی خود را یک محور عملیاتی بدانیم. به این ظرافت توجه داشته باشیم که  در این میدان، کلیتِ نظام هدف است.

این کلیت نیز از جزء های پُر شماری تشکیل می شود که در کنار هم «نظام» را شکل می دهند. هرکدام نیز در جای خود از ثمرات انقلاب هستند.  خود را از این جبهه جدا ندانیم. غفلت از ریز پروژه ها ما را در نگهداشت کلیت ماجرا با مشکل مواجه می کند. سد های بزرگ در معرض تخریب قرار خواهد گرفت اگر از سوراخ ها و ترک های جزئی غفلت کنیم. برای نگهداشت آن باید به ترمیم ترک ها و سوراخ های ریز پرداخت. به یاد داشته باشیم این تاکید راهبردی رهبر فرزانه انقلاب را که می فرمایند:« در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفته‌‌‌اید، همان‌‌‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه‌‌‌ کارها به شما متوجه است.»

واقعا چنین بپنداریم و پنداشته دیگران را هم به این قاعده تراز کنیم تا کارها چنان سامان یابد که هیچ قدرتی نتواند امور کشور را بی سر و سامان کند. رسانه در تقویت این باور در مسئولان می تواند نقش اول را داشته باشد. در ترجمه اجتماعی و تکثیر آن در نگاه آحاد مردم نیز هم. رسانه را جدی تر از پیش در نظر داشته باشیم و در حساب و کتاب ها برای آن سهمی کرامند قائل شویم که دنیای امروز را رسانه‌ها می سازند.
غلامرضا بنی اسدی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷