معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت مطرح کرد:

افزایش ۴۰ درصدی مصرف بنزین در ۳ سال اخیر

تاریخ انتشارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۴۸۵۶۷۵
معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت گفت: طی سه سال اخیر بیش از ۴۰ درصد به میزان مصرف بنزین افزوده شده است.
۰
plusresetminus
افزایش ۴۰ درصدی مصرف بنزین در ۳ سال اخیر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از تسنیم، سیدکاظم عزیزی اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر کشور مصرف بی‌رویه انرژی است. این مسئله از یک‌سو منجر به از دست رفتن منابع محدود زیرزمینی کشور شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد.

وی با بیان این‌که این چالش در بخش بنزین، مشهودتر از سایر حامل‌های انرژی است، افزود: طی سه سال اخیر بیش از ۴۰ درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم‌اکنون ۸۵ درصد از سبد سوخت بخش حمل‌ونقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: از این رو مهم‌ترین رویکرد در جهت کنترل مصرف بنزین، متنوع‌سازی سبد سوخت مصرفی و کاهش سهم بنزین در این سبد با استفاده از راهکارهای مختلفی است که در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت بر اجرای آنها تاکید شده است.
معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با اشاره به این‌که یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به هفت دهم لیتر در روز بر نفر است، اضافه کرد: در سال‌های ابتدائی اجرای این قانون (نیمه دوم دهه ۸۰ و نیمه اول دهه ۹۰) با محوریت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت این شاخص محقق شد. موضوعی که نشان می‌دهد اجرای دقیق این قانون، می‌تواند معضل ناترازی بنزین را برطرف کند.

عزیزی تصریح کرد: این در حالی است که طی سال‌های اخیر به‌تدریج از این شاخص دور شده‌ایم، به‌طوری‌که هم‌اکنون این رقم به دو برابر یعنی یک و چهار دهم لیتر در روز بر نفر رسیده است. لازم است این مسئله مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، ضمن هدف‌گذاری سرانه مصرف، راهکارهایی نیز ارائه و تکلیف کرده است، گفت: برخی از این تکالیف با موفقیت اجرا شده و همچنان باید تداوم یابد و اجرای برخی دیگر مستلزم اهتمام و تدابیر خاص است.
معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت افزود: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی، بهینه‌سازی تقاضای حمل‌ونقل مبتنی بر کاهش ترافیک و کاهش سفر، متنوع‌سازی سبد سوخت با حمایت از سوخت‌های جایگزین از جمله CNG، ورود خودروهای برقی به چرخه ناوگان حمل‌و‌نقل، توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی، آموزش و فرهنگسازی مدیریت مصرف سوخت، ارتقای استاندارد تولید خودرو و موتوسیکلت را از جمله راهکارها برای کاهش مصرف سرانه سوخت است.

عزیزی اظهار کرد: قانونگذار در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با هدف کنترل مصرف سوخت بر اجرای آنها تاکید کرده است و آثار اجرای آنها در کنترل مصرف سوخت در دهه یاد شده، اثبات شده است. لذا این رویکرد باید مجدداً تقویت شود.

انتهای خبر/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳