تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۸۴۸۱۲
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صبح فردا (امروز) دوازدهمین پرتاب فضائی در دولت سیزدهم انجام خواهد شد.
۰
plusresetminus
دوازدهمین پرتاب فضائی دردولت سیزدهم امروز انجام می‌شود

به گزارش بلاغ به نقل از ایسنا، عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد: ان‌شاءالله فردا صبح (امروز پنج‌شنبه 10 اسفندماه) دوازدهمین پرتاب فضائی در دولت سیزدهم را خواهیم داشت. ماهواره سنجشی تصویربرداری پارس ۱ که ماهواره ۱۰۰ درصد ایرانی است و توسط پژوهشگاه فضائی ایران و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته شده است، در مدار قرار خواهد گرفت. پرتاب این ماهواره به فضا در جهت توسعه تعاملات بین‌المللی با یک پرتابگر روسی است.

او افزود: ما در راستای فعالیت فضائی کشور سال آینده با تکمیل فاز اول بزرگ‌ترین پایگاه فضائی غرب آسیا در جنوب ایران می‌توانیم خودمان چنین ماهواره‌ها را در مدار خورشید آهنگ قرار دهیم. مسیر توسعه صنعت فضائی کشور پر شتاب ادامه دارد و سال آینده هم ساخت و پرتاب ماهواره‌های متعدد انجام می‌شود.
گفتنی است، «پارس۱»؛ ماهواره‌ای تحقیقاتی- سنجشی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن توسط متخصصان و دانشمندان جوان کشور در پژوهشگاه فضائی ایران انجام شده و به زودی در مدار خورشید آهنگ در فاصله 500 کیلومتری از سطح زمین قرار خواهد گرفت.
پرتاب ۳ ماهواره با سیمرغ در بهمن‌ماه
بهمن ماه امسال، سه ماهواره ایرانی با نام‌های مهدا، کیهان۲ و ‌هاتف ۱ برای نخستین بار همزمان با ماهواره بر سیمرغ به فضا پرتاب شدند و در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفتند. روز یکشنبه، هشتم بهمن ماه، ماهواره‌بر سیمرغ که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده، ماهواره مهدا و دو نانو ماهواره کیهان ۲ و‌هاتف ۱ را از پایگاه امام‌خمینی(ره) با موفقیت در مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ کیلومتر و ارتفاع بیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری زمین تزریق کرد. این برای نخستین بار بود که متخصصان فضائی سه ماهواره داخلی را همزمان با ماهواره‌بر بومی در مدار قرار دادند.
«مهدا»؛ ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضائی ایران انجام شده و نانوماهواره‌های کیهان ۲ و‌هاتف ۱ نیز توسط شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) طراحی و آماده پرتاب شد. مهدا، یک ماهواره ۳۲ کیلوگرمی از سری ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضائی ایران است که به منظور آزمایش زیرسامانه‌های توسعه‌یافته ماهواره‌ای طراحی و ساخته شد.
مأموریت اصلی این ماهواره، بررسی صحت عملکرد ماهواره‌بر سیمرغ در تزریق چندگانه محموله‌های فضائی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی‌های جدید و قابلیت اطمینان فناوری‌های بومی در فضا است.
نانو ماهواره کیهان ۲، از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم است که برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی و ساخته شده است و امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند.
در این ماهواره، از زیرسامانه تعیین و کنترل وضعیت به منظور نشانه‌روی پایدار و دقیق به سمت زمین، استفاده شده است. نانو ماهواره‌هاتف ۱ نیز، از سری ماهواره‌های مکعبی شرکت صاایران با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم به منظور اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا است. این ماهواره به عنوان نسخه آزمایشی اول از مجموعه منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی، به فضا پرتاب شده است.
بنابر این گزارش، سیمرغ یک؛ ماهواره‌بر سوخت مایع دومرحله‌ای است که در هفتمین پرتاب تحقیقاتی خود توانست با تزریق چندگانه ماهواره‌ها، دریچه‌ای جدید به روی پرتاب‌های فضائی کشور باز کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷