رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران عنوان کرد:

توسعه مراکز ناباروری برای خروج از چالش جمعیتی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۴۸۴۷۷۲
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با توسعه مرکز ناباروری در استان و شناسایی زوجین نابارور در حال خروج از چالش جمعیتی هستیم.
۰
plusresetminus
توسعه مراکز ناباروری برای خروج از چالش جمعیتی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بلاغ؛ صبح امروز کنگره ملی دانشجویی مسئله جمعیت در ایران با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشگاه در سالن مصباح دانشگاه پیامبر اعظم ساری برگزار شد.

محورهای ویژه هنری این کنگره را راهکارهای تسهیل ازدواج، مسئله سالمندی جمعیت، مهاجرت و تاثیرات آن در ازدواج، اهمیت خانواده، عوامل اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی در ازدواج و نیز پنجره جمعیتی در ایران شامل می‌شد که در قالب دو  بخش‌ متنوع ادبی و هنرهای نمایشی ارائه می‌شود.

فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این مراسم اظهار کرد: جمعیت جوان تعریفش آن است که ۴۰ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال باشند.

وی افزود: در گذشته این ویژگی را داشتیم اما امروز شرایط همچون سابق نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: جمعیت جوان دارای ويژگی‌های بسیار مطلوبی برای کشور است که هر چقدر اداره کشور در اختیار جوانان باشد سرعت، تحرک  و جهش در کشور بیشتر خواهد بود.

غلامی عنوان کرد: اساس و پایه هر کشور نیروی انسانی است و هر چه شاداب‌تر و جوان‌تر باشد قطعا مثمرثمرتر خواهد بود.

وی بیان کرد: در دهه ۶۰ مسئله اصلی تنظیم خانواده بود نه کاهش جمعیت، اما نگرش‌های القایی از بیرون کشور با نفوذ و ترویج تفکر کاهش جمعیت، اثرات خود را گذاشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد: پشت مسئله کاهش جمعیت در ایران قطعا توطئه و خیانت بود و برای آن کار و حمایت صورت گرفت.

این مسئول گفت: برگزاری کنگره ملی جمعیت در شرایط کنونی بسیار با ارزش است و باید رسانه ملی نیز در موضوع جمعیت با جدیت ورود کند.

غلامی تصریح کرد: ما در ۴۰ سال آینده بیش از ۴۰ درصد جمعیت ما به سن بالای ۶۰ سال خواهند رسید و این یک چالش جدی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اشاره کرد: هم اکنون نرخ رشد کشور ۱.۸ است اما در مازندران ۱.۱ است که پس از گیلان دارای پایین‌ترین نرخ رشد هستیم.

این مسئول مطرح کرد: البته افزایش ناباروری هم مزید بر علت است و امروز با توسعه مرکز ناباروری در استان و شناسایی زوجین نابارور در حال کاهش این آمار و فرزندآوری هستیم.

غلامی یادآور شد: در سال‌جاری ۵۳۰ هزار زوج نابارور مورد غربالگری قرار گرفت که ۱۱ هزار نفر شناسایی و ۲ هزار نفر به مراکز ناباروری معرفی شدند که از این تعداد، ۶۰۰ نفر به این مراکز مراجعه و ۲۵۰ فرزند متولد شدند.

انتهای خبر/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷