تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۸۴۶۳۰
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مبارزه با زمین‌خواری و دانه‌درشت ها را از اولویت‌های مهم برشمرد و گفت: در این زمینه با کسی تعارف نداریم.
۰
plusresetminus
تعارفی با دانه‌درشت‌های زمین‌خواری نداریم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، عباسعلی نوبخت صبح امروز در آئین تقدیر از ارزیابان منابع طبیعی که در مجموعه آموزشی کلاراباد برگزار شد، با اشاره به انتقاد به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور به خاطر کمبود آب، اظهار کرد: تمامی استان‌ها مورد رصد قرار گرفته است و در بدترین شرایط آب و هوایی می‌توان سالانه  ۶۰۰میلیون متر مکعب  آب به آبخوان های کشور تزریق کرد.

وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی تضمین‌کننده امنیت زیستی است، افزود: امنیت زیستی حلقه اتصال بین امنیت ملی و سایر امنیت‌ها است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: اگر ارتقا کمی و کیفی پوشش گیاهی اتفاق بیفتد می‌توان امنیت زیستی کشور را تضمین کرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور طرح کاشت یک میلیارد درخت را ناچیز دانست و آن را آغاز کار برای کاشت درختان بیشتر برشمرد و گفت: تولید و کاشت یک میلیارد درخت به رفع نیاز چوبی کشور کمک می‌کنند که در این‌صورت قاچاق چوب برطرف می‌شود و به این دلیل ۳۰۰ میلیون برای زراعت چوب درنظر گرفته شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ میلیون اصله درخت برای زراعت چوب تقاضا داریم.

وی با بیان اینکه وزارت کشورو استانداران نیز برای کاشت یک میلیارد درخت پای کار آمده اند، افزود:برای اولین بار سازمان جوانان هلال احمر پای کار آمدند و در کاشت درخت رکورد دنیا را زدند همچنین بسیج مستضعفین و بسیج سازندگی نیز برای حفر ۶۰ درصد چاله های مورد نیاز اعلام آمادگی کردند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه گفتمان درختکاری باید تبدیل به درختداری شود،یادآور شد:‌به دلیل حضور و‌ پای کار آمدن مردم این واژه از سال بعد باید تغییر یابد.
نوبخت متذکر شد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در واقع یک بخش کوچکی از فعالیت های آبخیزداری است.

وی  با بیان اینکه با اجرای این طرح حجم آب آبخوان های ما افزایش می یابد، ادامه داد:مطالعات نشان داده است ۱۲۴ کیلوگرم در هکتار تولید علوفه کشور افزایش می یابد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اولویت اصلی را حفظ منابع دانست و گفت: در ادامه باید به فکر احیا و غنی‌سازی پوشش گیاهی کشور بود.

نوبخت با اشاره به اینکه یک چهارم طرح کاشت یک میلیارد درخت برای زراعت چوب است، افزود: سالانه ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب نیاز  چوب کشور است.

وی اظهار کرد: ۹۲۲ هزار هکتار ظرفیت زراعت چوب کشور است که از این میزان ۲۹۴ هزار هکتار تنها در استان خوزستان است که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

نوبخت با تاکید بر افزایش سرانه فضای سبز به عنوان گامی دیگر گفت: ۴۰ هزار دهیاری در کشور داریم که می‌توان با استفاده از این ظرفیت و گونه‌های مناسب شهر و روستا را سبز کرد.

وی با اشاره به تولید بیش از  ۲۳۷ میلیون اصله نهال و کاشت بخشی از آن ابراز کرد: بیابان‌زایی بخش دیگری از اهداف کاشت یک میلیارد درخت است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش برای اجرای طرح هر مدرسه یک نهالستان گفت: ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز، ۷۰۰ هزار معلم و صد هزار دانشجو معلم داریم که با استفاده از این ظرفیت عظیم می‌توان اقدامات موثری برای کاشت درخت انجام داد.

نوبخت مبارزه با زمین‌خواری و دانه‌درشت‌ها را از دیگر اولویت‌های مهم سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برشمرد و گفت: در این زمینه کارگروه ویژه‌ای تشکیل شده است و با کسی تعارف نداریم.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳