تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۴۸۴۵۷۴
دولت بوداپست دیدار با هیات آمریکایی حاضر در این کشور را که هدفش تحت فشار قراردادن مجارستان به منظور تائید عضویت سوئد در ناتو بود، رد کرد.
۰
plusresetminus
دولت مجارستان حاضر به دیدار با هیات آمریکایی نشد
به گزارش بلاغ به نقل از مشرق، یک هیات دو حزبی از سناتورهای آمریکایی ضمن سفر به بوداپست پایتخت مجارستان، از دولت این کشور خواست تا به سرعت با درخواست سوئد برای پیوستن به پیمان نظامی ناتو موافقت کند.
مجارستان به عنوان یکی از ۳۱ عضو ناتو، هنوز پیشنهاد سوئد را برای عضویت در این ائتلاف نظامی تایید نکرده است. دولت مجارستان با به تعویق انداختن درخواست سوئد برای بیش از ۱۸ ماه، تحت فشار فزاینده برای تائید هرچه سریعتر این عضویت قرار دارد.
سناتورهای آمریکایی که به بوداپست سفر کردند، ضمن اعلام خبر امتناع اعضای دولت ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان برای دیدار، گفته اند با ارائه یک قطعنامه مشترک به کنگره، عقب‌نشینی مجارستان از تائید این پیشنهاد را محکوم و از نخست وزیر این کشور می خواهند مانع پیوستن سوئد به ناتو نشود.
سناتور کریس مورفی امتناع دولت اوربان از ملاقات با هیات آمریکایی را «عجیب و نگران‌کننده» توصیف کرد، اما در عین حال گفت: «ما در مورد سیاست به اندازه ای آگاه هستیم که بدانیم اگر نخست وزیر اوربان بخواهد این اتفاق بیفتد، پارلمان مجارستان هم می تواند به سمت جلو گام بردارد».
تام تیلیس سناتور جمهوریخواه و از نویسندگان قطعنامه علیه مجارستان، در یک نشست خبری در سفارت آمریکا در بوداپست گفت: مجارستان و نخست وزیر شما با قبول پیوستن سوئد، خدمت بزرگی به کشورهای آزادی‌خواه سراسر جهان خواهند کرد.
بن کاردین سناتور دموکرات آمریکایی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا در اوایل ماه جاری از احتمال تحریم مجارستان به دلیل رفتار آن صحبت کرده و اوربان را «کم اعتمادترین عضو ناتو» خوانده بود.
براساس قطعنامه یادشده که قرار است به زودی به کنگره آمریکا ارائه شود، به نقش مهمی که مجارستان می‌تواند در امنیت اروپا و کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس بازی کند، اشاره شده و در عین حال ناتوانی این کشور در عمل به وعده‌های پیشین مبنی بر اینکه آخرین متحد ناتو برای تائید عضویت سوئد نخواهد بود را برجسته کرده است.
در این قطعنامه همچنین قید شده است که «مجارستان در تایید پیوستن سوئد به ناتو مانند سایر کشورهای عضو عمل نکرده، به تعهدات خود پایبند نبوده و با این اقدام امنیت ترانس آتلانتیک را در لحظه‌ای کلیدی برای صلح و ثبات اروپا به خطر می اندازد».
اوربان به عنوان یک ملی‌گرای سرسخت که از سال ۲۰۱۰ رهبری مجارستان را در دست دارد، گفته است که طرفدار عضویت سوئد در ناتو است، اما قانون‌گذاران حزب او به دلیل آنچه که «دروغ‌های آشکار» سیاستمداران سوئدی درباره وضعیت دموکراسی در مجارستان دانسته اند، نسبت به این عضویت قانع نشده اند.
با این وجود، اوربان در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که پارلمان کشورش به زودی در برابر این پیشنهاد تسلیم می شود. وی در این زمینه افزود: «خبر خوب این است که اختلاف ما با سوئد به پایان رسیده و ما در حال حرکت به سمت تصویب پیوستن سوئد به ناتو در آغاز جلسه بهار پارلمان هستیم».

بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳