با وجود تحریم‌ها صورت گرفت؛

جذب ۱۰.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۲
کد مطلب : ۴۸۴۲۵۶
رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران گفت: ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم جذب شد.
۰
plusresetminus
جذب ۱۰.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از کیهان، علی فکری با اشاره به رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری به خبرنگار ما گفت: واقعا دنبال این هستیم که تا می‌توانیم موانع داخلی برای سرمایه‌گذاری را برطرف کنیم. از طریق اقداماتی نظیر اطلس هم سرمایه‌گذاری بتوانیم جذب علمی سرمایه را هم توسعه بدهیم و تحولی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین خدمت اطلس سرمایه‌گذاری کاهش هزینه سرمایه‌گذاری از طریق مکان‌یابی مناسب است. یکی از ابزارهایی بود که سابقه آن به دهه ۸۰ باز می‌گردد و از ابتدای دولت قول داده بودیم که به اتمام برسانیم.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تمرکز اصلی ما همکاری با سرمایه‌گذارانی است که تمایل به همکاری با ما دارند، گفت: سرنوشت ما هم با این سرمایه‌گذاران مشترک است. این سرمایه‌گذاران، کشورهای همسایه و همین‌طور قدرت‌های نوظهور هستند. خیلی از همین قدرت‌های نوظهور با ما همراه هستند و منافع مشترک با کشور مستقلی مثل جمهوری اسلامی ایران دارند.

فکری ادامه داد: طبیعتا ما هم برنامه‌ها و سیاست‌های خودمان را داریم. در این راستا نقاط اشتراک بسیاری با این کشورها داریم و همکاری با این کشورها را تسریع خواهیم کرد. در این دو سال ابتدای دولت توانستیم به رقم جلب سرمایه معتبر ۱۰میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری برسیم. این موفقیت عمدتا ناشی از اجرائی کردن راهبرد کلان دولت سیزدهم در توسعه روابط با کشورهای همسایه و همسو بوده است.

وی درخصوص سرمایه‌گذاران هم گفت: نخستین سرمایه‌گذاران روسیه‌، چین، امارات متحده و سپس ایرانیان خارج از کشور، ترکیه، عراق و هند در رتبه‌های دیگر قرار دارند.

معاون وزیر اقتصاد، تصریح کرد: ما در سازمان سرمایه‌گذاری سعی کردیم این راهبرد را در عمل پیاده کنیم که به جای اینکه منتظر بمانیم تا افرادی بعد از رسیدن به مقاصد سیاسی خودشان، تصمیم بگیرند که تحریم‌ها را بخواهند رفع کنند و مشکلات را بردارند تا سرمایه‌گذاری انجام شود؛ خودمان دست به کار شویم. یعنی به جای انتظار برای رفع تحریم‌ها بر واقعیت‌ها متمرکز شدیم و به سمت افرادی رفتیم که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران، تحت هر شرایطی دارند.

فکری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران افرادی هستند که منافع خودشان را در گرو همکاری با ما می‌بینند، تصریح کرد: بر اساس راهبرد دولت، ما بر همین سرمایه‌گذاران متمرکز شدیم. در نهایت توانستیم به این موفقیت برسیم که اکنون می‌توانم بگویم که میزان جلب سرمایه‌گذاری معتبر ما به هیچ وجه با دولت‌های قبلی قابل مقایسه نیست.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری ایران، گفت: این غیر قابل مقایسه شدن با دولت‌های قبلی از این جهت است که بحث دو برابر شدن و اینها نداریم. میزان جلب سرمایه در این دولت خیلی فراتر از این‌هاست. از آنجایی که مسیر را نهادینه کرده‌ایم، از این به بعد هم در همین مسیر می‌توانیم گام برداریم.

وی افزود: اکنون باید موانع داخلی که هیچ ارتباطی با محدودیت‌هایی که تحریم‌کننده‌ها می‌خواهند برای ما قرار دهند، ندارد. به طور عمده با موانعی در داخل به خصوص برای بهبود فضای کسب و کار طرف هستیم و باید این موانع را از میان برداریم تا به رشد و پیشرفت‌های بیشتر برسیم.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری اقتصادی در نشست با خبرنگاران ضمن اینکه در طول یک سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری کشور چین ۱۰ برابر رشد داشت و برابر سه میلیارد دلار بود، گفت: چینی‌ها در حوزه لجستیک، بندری، معدنی و انرژی تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کردند. در چین تصمیم‌گیری به شکل آرام و با ملاحظه تمام شرایط انجام می‌شود. در دو سال دولت سیزدهم تلاش کردیم موانع را برطرف کنیم. درنتیجه تلاش می‌کنیم تصمیمات و قوانینی که مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاران است را رفع کنیم. این مانع اصلی است که باید رفع شود.

معاون وزیر اقتصاد درباره ارتباط با نهادهای بین‌المللی هم گفت: در دولت سیزدهم مقرر شد دیگر منتظر رفع تحریم نباشیم و راه‌های برقراری ارتباط را پیدا کنیم. یکی از کارهای ابتدائی تسویه مطالبات و سیاست کلی برای اصلاح روابط با کشورهای اسلامی بود.

فکری گفت: در سنوات اخیر روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس به عنوان سهامداران اصلی بانک ‌توسعه اسلامی متفاوت شده است. از همین مجرا و با همراهی کشور عراق بخش مهمی از پرداخت بدهی‌ها به این بانک انجام شد. اصل بدهی معوق ۳۰۰ میلیون دلار بود که اکنون این بدهی معوق تسویه شده است. بر این اساس کلیه پروژه‌های نیمه‌کاره این بانک از جمله طرح‌های آب و فاضلاب، آبخیز داری، بیمارستان‌سازی و غیره مجددا عملیاتی شدند.

وی افزود: همکاری با مجامع بین‌المللی، دیگر سیاست ما بود و برای مثال نخستین مجمع بین‌المللی که به تازگی عضو آن شدیم شانگهای است. ماه آینده هم جلسه کارگروه سازمان همکاری اسلامی در ایران برگزار می‌شود. ضمن اینکه اخذ مجوز سرمایه‌گذاری برای اتباع خارجی الزامی نیست و اتباع می‌توانند در طرح‌های کوچک و بزرگ حضور داشته باشند.

فکری با بیان اینکه توسعه روابط با کشورهای اسلامی را در صندوق اوپک وارد کردیم، گفت: علاوه ‌بر اقدامات دیپلماتیک تلاش شد از رای ایران در حوزه‌های مختلف بهره اقتصادی داشته باشیم. مذاکراتی را هم برای تامین مالی پروژه‌هایی که منافع ایران و طرف سرمایه‌گذار وجود دارد را انجام دادیم. برای نمونه با کشور روسیه مذاکراتی را آغاز کردیم.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بر اساس اساسنامه، صندوق اوپک به اعضای خود وام یا تسهیلات پرداخت نمی‌کند، گفت: در دوره اخیر ایران نقش فعالی در حوزه تخصیص وام به سایر کشورها را در پیش گرفته است تا این وام‌ها به سمت کشورهای همسو ارائه شود. این موضوع در گذشته سابقه نداشته است. این رویکرد در راستای راهبرد کلان دولت مبتنی بر همکاری با کشورهای همسو است.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری اقتصادی، ادامه داد: روسیه بیشتر در طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری می‌کند و در مقابل کشور چین با شرکت‌های کوچک در طرح‌های بیشتری سرمایه‌گذاری کردند. بیشترین میزان سرمایه‌گذاری هم در استان ایلام انجام شده و بیشتر طرح‌های نفتی بودند.‌

وی بیان کرد: مهم‌ترین مشوق برای سرمایه‌گذاران، مشوق ارزی بود و نرخ‌های ترجیحی برای خرید ارز سرمایه‌گذار (بالاتر از نرخ مبادله‌ای) در نظر گرفته شده است. در ماه‌های اخیر بانک مرکزی این مورد را پذیرفته و مورد استقبال قرار گرفته است. امیدواریم از طریق همکاری با بانک مرکزی گستره فعالیت خود را افزایش دهیم و سرمایه‌گذاران بیشتری جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه هم از سوی روسیه وارد ایران شده است، گفت: در گذشته ابراز تمایل ورود سرمایه انجام‌ می‌شد اما بعضاً سرمایه واقعی وارد کشور نمی‌شد. اعداد اعلام شده درخصوص ورود سرمایه در دولت سیزدهم‌، مرتبط با کشورهایی مثل روسیه است که بخشی از سرمایه را به صورت واقعی وارد کشور کرده‌اند.
فکری افزود: تا قبل از دولت سیزدهم ارتباط کشور با نهادهای مالی به دلیل تحریم‌ها یا بدهی سنوات گذشته قطع شده بود. به‌دنبال دستور ریاست محترم جمهور موضوع ارتباط با این نهادها در دستور کار قرار گرفت بر این اساس در گام اول تسویه بدهی‌ها عملیاتی شد.

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری اقتصادی، با اشاره به تامین مالی خارجی به عنوان یکی از ماموریت‌های سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: در این‌‌حوزه مذاکراتی با روسیه شروع و از سوی دیگر ‌تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری مشترک هم آغاز شده است. در همین راستا تاکنون دو دوره کمیسیون سرمایه‌گذاری مشترک با مجارستان برگزار شده است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: همچنین مقرر شده وزارت اقتصاد در نشست‌های اقتصادی بریکس نیز حاضر شود. بولیوی، اسلواکی، عراق، چین هم از جمله کشورهایی هستند که توسعه روابط اقتصادی با آنها از طریق کمیسیون‌های مشترک در دستور کار جدی قرار گرفته است. ضمن اینکه در تلاش هستیم تا برای نخستین بار کمیسیون مشترک سرمایه‌گذاری شانگهای در تهران برگزار شود.

انتهای خبر/
منبع : کیهان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳