بر اساس گزارش مرکز آمار

نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک‌رقمی شد

تاریخ انتشارشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۴۸۳۴۰۲
مطابق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تعداد شاغلین از پاییز پارسال تا امسال ۷۰۶ هزار نفر افزایش یافته و نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک‌رقمی شده است.
۰
plusresetminus
نرخ بیکاری در ۲۴ استان تک‌رقمی شد
به گزارش بلاغ به نقل از مرکز آمار ایران؛ آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۲ در ۱۹ استان روند کاهشی داشته و این نرخ در ۲۴ استان تک‌رقمی شده است. به عبارت دیگر در ۲۴ استان نرخ بیکاری تک‌رقمی و در هفت استان دو رقمی مانده است.

آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران بیانگر این است که بیشترین کاهش نرخ بیکاری در استان‌های کردستان، همدان و یزد به ثبت رسیده است. به ترتیب این نرخ در استان کردستان از ۱۳ و هشت دهم به ۹ و هفت دهم درصد، استان همدان از ۹ و شش دهم به هفت درصد و یزد از ۹ و پنج دهم به هفت درصد رسیده است.

استان‌های مازندران با پنج و یک دهم درصد، خراسان‌ رضوی با پنج و چهار دهم و تهران با پنج و سه دهم درصد سکان‌دار پایین‌ترین نرخ بیکاری فصل پاییز امسال در کشور هستند. به طور کلی کاهش نرخ بیکاری و افزایش آمار اشتغال به روایت آمارها در دولت سیزدهم دیده شده است.

براساس گزارش‌گیری مرکز آمار، بررسی وضعیت اشتغال در فصل پاییز امسال نسبت به فصل پاییز سال ۱۴۰۱ نشانگر افزایش این نرخ از ۳۷ و هفت دهم به ۳۸ و سه دهم است.
از این‌رو بررسی نسبت اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، بیانگر رشد شش دهم درصدی نرخ اشتغال در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته (پاییز ۱۴۰۱) است. طبق تعریف گزارش مرکز آمار، اشتغال ۴۴ ساعت و بیشتر در هفته ۷۱ و ۹ دهم درصد از جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهد و ۲۸ و یک دهم درصد نیز کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند.

بررسی روند اشتغال در استان‌های کشور نشان می‌دهد که این روند در ۱۹ استان نیز رشد داشته است. همچنین بیشترین روند افزایش اشتغال به استان‌های خراسان ‌شمالی با ۴.۴ درصد، هرمزگان با سه و پنج دهم درصد و گلستان با ۲.۲ درصد اختصاص دارد.

نرخ اشتغال در ۹ استان در فصل پاییز امسال بالای ۴۰ درصد است و استان زنجان همچنان رکورد‌دار بیشترین نرخ اشتغال در کشور با ۴۶ و دو دهم درصد است.

طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در فصل پاییز امسال ۲۴ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۰۶ هزار نفر افزایش داشته است.

درواقع داده‌هایی که مرکز آمار منتشر کرده نشان می‌دهد پاییز سال ۱۴۰۲ بیشترین تعداد افراد دارای شغل در تاریخ ایران به ثبت رسیده که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

پیش از این بالاترین آمار تعداد شاغلان در کشور مربوط به تابستان سال ۱۳۹۸ در دولت گذشته بود که ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۸۸۴ نفر در کشور دارای شغل بودند.
جمعیت شاغلان در فصل پاییز امسال نسبت به پاییز سال ۱۳۹۹ در دولت گذشته یک میلیون و ۳۶۲ هزار نفر افزایش یافته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی هم نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۲ و یک دهم درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴ و دو دهم و کشاورزی با ۱۳ و شش دهم درصد قرار دارند.

سهم شاغلان بخش کشاورزی و بخش صنعت در پاییز ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب هفت دهم درصد و چهار دهم درصد کاهش و سهم شاغلان بخش خدمات یک درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴