تاریخ انتشاردوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۴۸۱۲۲۱
گزارش جدید مرکز آمار از تورم مهرماه امسال نشان می‌دهد، تورم سالانه و نقطه به نقطه کاهش یافته است.
۱
plusresetminus
تداوم کاهش نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه در مهرماه
به گزارش بلاغ؛ مرکز آمار گزارش تورم مهر ماه ۱۴۰۲ را منتشر کرد و طبق این گزارش، تورم سالانه از ۴۶ و یک دهم درصد در شهریور به ۴۵ و پنج دهم درصد در مهرماه کاهش یافته است.

همچنین تورم نقطه به نقطه از ۳۹ و پنج دهم در شهریور به ۳۹ و دو دهم درصد در مهر ماه کاهش یافته است. در این میان البته تورم ماهانه از دو درصد در شهریور به دو و سه دهم درصد در مهر ماه افزایش یافته است.
بررسی جزئیات تورم ماهانه نشان می‌دهد علت اصلی رشد تورم در مهر ماه، رشد شدید تورم بخش آموزش بوده است. اتفاقی که در نخستین ماه شروع فصل آموزش عمومی و آموزش عالی رخ داده است.
همچنین تورم ماهانه خوراکی در مهر ماه به نیم درصد کاهش یافته که کمترین رقم در ۱۰ ماه اخیر به شمار می‌رود.

بررسی عوامل موثر بر تورم نشان می‌دهد این متغیرها در ماه‌های گذشته روند نزولی داشته‌اند. بانک مرکزی اخیرا گزارش داد که رشد نقدینگی طی مسیر کاهشی از ۳۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۶ و ۹ دهم درصد در شهریور ۱۴۰۲ رسید.

همچنین به نحوی که رشد پول (به عنوان سیالیت نقدینگی) از محدوده بالای ۷۰ درصد در اغلب هفته‌های اسفند ماه ۱۴۰۱ طی روند نزولی به سطح ۳۹ درصد در مهرماه سال جاری رسیده است. ایی موضوع می‌تواند نشانگر تخلیه نسبی انتظارات تورمی در بین مردم و فعالان اقتصادی باشد.

وضعیت رشد اقتصادی کشور هم نشان می‌دهد اقتصاد ایران طی چهار فصل ۱۴۰۱ و همچنین فصل اول ۱۴۰۲، رشد مثبت داشته است که با توجه به نرخ مثبت تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بهار سال جاری، این روند مثبت می‌تواند در فصول آتی هم ادامه یابد.

بر این اساس با توجه به مهار رشد نقدینگی، اصلاح ترازنامه بانک‌ها و مقابله با خلق پول بانکی از یک سو و بهبود بخش عرضه اقتصاد از مسیر تداوم رشد اقتصادی مثبت، می‌توان انتظار داشت که مهار تورم و رشد اقتصادی ادامه‌دار باشد، اینکه برخی اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کند ثبات نیمه نخست سال در بازار ارز و دارایی‌ها در نیمه دوم هم تکرار شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
کجا تورم کم شد؟!!!! البته برای اونها که حقوق 50 تا 60 میلیون میگیرن شاید تاثیری نداشته باشه نه برای امثال ما که در ماه خودمون رو بکشیم 13 میلیون درامد داشته باشیم!! گوشت که دیگه رنگشو نمیشه دید اگه گیرم نهایت 15 روز اخر ماه رو باید ریاضت بکشیم!! فقط حرف وامار های الکی ومن دراودری !! واقعیت وحقیقت اون چیزی هست که ملت دارند درک میکنند و احساس میکنم ما چه چیزی از کاهش تروم ندیدیم !!چند تاقلم میری فروشگاه میخرید میشه 700 تا 800 هزارتومن !! خدانکنه خانواده ای مریض داشته باشه!!!! مگرنه چه گرفتاری دچار میشن!! خدا به ما رحم کنه!
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴