تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۸۳۲۷۶
در حالی که دولت به دنبال افزایش شفافیت در اقتصاد به تور انداختن فرار مالیاتی است، رسانه‌های اصلاح‌طلب با حمله به سیاست دولت، در طرف فراریان مالیاتی ایستاده‌اند.
۰
plusresetminus
چرا اصلاح‌طلبان از فراریان مالیاتی حمایت می‌کنند؟
به گزارش بلاغ به نقل از کیهان، در دوره تحولی سازمان امور مالیاتی، با تاکید بر شفافیت و تکمیل نظام اطلاعاتی مالیات‌ستانی عادلانه دنبال می‌شود. این امر منجر به شناسایی دو میلیون و ۷۰۰ هزار مؤدی جدید با رشد ۸۳ درصدی شده است. همچنین فشار به فراریان مالیاتی و به تور انداختن آنان با راهکار حمایت از تولیدکنندگان انجام می‌شود به گونه‌ای که نرخ مالیات تولید در دو سال پیاپی، حدود هفت درصد کاهش یافته است.
در راستای حمایت از فعالان اقتصادی خرد و تحقق عدالت مالیاتی، در دو سال متوالی ۵۰ درصد صاحبان اصناف و مشاغل خرد، مالیات صفر اظهار کرده‌ و هیچ مالیاتی پرداخت نکردند.
همکاری سازمان امور مالیاتی با بانک مرکزی و رصد حساب‌های مشکوک موجب شده تا همه گلوگاه‌ها و ترفندهای فرار مالیاتی به بن‌بست برسد. در همین راستا با جداسازی حساب‌های تجاری از شخصی و راه‌اندازی سامانه مودیان، زمینه رصد و پایش مؤدیان فراهم شده است.
این تحول در سازمان مالیاتی باعث شد تا افراد بر حسب درآمدی که کسب می‌کنند به صورت شفاف و عادلانه مالیات پرداخت کنند و مالیات فقط بر دوش کارمندان یا فعالان اقتصادی نیفتد و سوپر میلیاردرها از پرداخت مالیات شانه خالی نکنند.
این اقدامات دولت سیزدهم صدای اعتراض اصلاح‌طلبان و منتقدان دولت را در آورده است. از این رو با انتشار مطالبی از جمله «بار سنگین مالیات در بودجه ۱۴۰۳، بودجه مالیات محور، شوک مالیات‌ها، تله مالیاتی ۱۴۰۳، سال سخت مالیات‌ستانی، خالی کردن جیب مردم و غیره» به دنبال زیر سؤال بردن اقدامات روشنگرانه و شفاف در نظام مالیاتی کشور هستند.
این در حالی است که موج سواری سال گذشته، در زمان تقدیم لایحه بودجه امسال هم تکرار شد اما تحقق درآمدهای مالیاتی نشان داد که دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی این ارقام را پیش‌بینی کرده بود.

 تعویق ۳ ماهه ثبت سرمایه طلافروشان
حملات رسانه‌ای رسانه‌های اصلاح‌طلب، یک فضای منفی را در ذهن گروهی از جامعه در ابهر اقدامات مالیاتی دولت شکل داد. یکی از صنف‌هایی که از فضای به‌وجود آمده برای استنکاف از اجرای قانون استفاده کرده‌اند، گروهی از طلافروشان هستند. این افراد پس از اجرائی شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از اول دی ماه که تراکنش‌های خرید مردم را شفاف می‌کرد، از این موضوع طفره رفته و به بهانه ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، از اجرای قانون سامانه مؤدیان هم خودداری نموده و مغازه‌های خود را بستند. حالا پس از چند روز کش و قوس، این صنف از تعویق اجرای بخشی از قانون جامع تجارت و بازگشایی واحدهای خود خبر می‌دهند.
«نادر بذرافشان»، رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار طلا و بازگشایی واحدهای طلافروشی در بازار، اظهار داشت: از روزیکشنبه واحدهای طلافروشی در بازار به‌صورت رسمی باز کردند و خرید و فروش انجام می‌شود. الان ۷۰ درصد واحدها باز هستند و امیدواریم مابقی واحدها نیز در روزهای آینده فعالیت خودرا از سر بگیرند.
وی با اشاره به جلسه چهار ساعته در وزارت کشور درباره حواشی اجرای مفاد قانونی در نظر گرفته شده در سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان، گفت: طبق توافقات انجام شده، ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت فعلا سه ماه تعلیق شد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر درخصوص سامانه مؤدیان هم گفت: در مورد این سامانه هم با توجه به جلساتی که داشتیم، بنا شد تا پایان سال واحدهای صنفی نسبت به ثبت‌نام و صدور فاکتورهای الکترونیکی اقدام کنند. طلافروشان فاکتورها را در طول ماه می‌توانند در سامانه ثبت کنند. جرایم عدم ثبت‌نام نیز تا پایان سال بخشوده شد.
بذرافشان با اشاره به عدم هماهنگی سامانه جامع تجارت و مؤدیان گفت: این سامانه‌ها در مفاد اجرائی، بخصوص در مورد دریافت کد ملی خریدار طلا عدم هماهنگی داشتند. به همین دلیل قرار شد کارگروهی برای تجمیع سامانه‌ها تشکیل و در صورتی که شرایط مهیا باشد، سامانه‌ها ادغام شوند.
وی درباره اینکه بالاخره کد ملی خریداران طلا باید ثبت شود یا خیر؟ گفت: در سامانه جامع تجارت، الزام وجود داشت که کد ملی خریدار طلا دریافت شود. ولی با توجه به اینکه اجرای این سامانه فعلاً به تعویق افتاد بنابراین فعلا کد ملی خریداران طلا دریافت نمی‌شود.

دریافت مالیات کارگران
سریع‌تر از مالیات طلافروشان
طی روزهای گذشته یکی از شایعاتی که پس از اجرای قانون شفافیت معاملات صنف طلا و برای غبارآلود کردن فضای بازار مطرح و خیلی زود تکذیب شد، موضوع افزایش نرخ مالیات بر طلا بود. «علی ملک‌زاده»، کارشناس امور مالیاتی ضمن اشاره به نادرست بودن خبر منتشرشده درخصوص اخذ مالیات ۲۵ درصد از طلافروشان یا خریداران طلا، توضیح داد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در سال ۱۳۹۸ مصوب شده و طبق قانون، حدود یک سال و سه ماه تا یک سال و نیم بعد از ابلاغ آن بابت راه‌اندازی سامانه مؤدیان زمان در نظر گرفته شده بود؛ اما به دلایل مختلف نظیر پیچیدگی سامانه، کندی و تعلل پیمانکار پروژه راه‌اندازی آن از زمان مقررشده تاکنون انجام داده نشده است.

این کارشناس امور مالیاتی درخصوص قانون تسهیل تکالیف مؤدیان بیان کرد: براساس این قانون از اول دی‌ماه سال جاری مشاغلی که میزان فروش آن‌ها بالای ۱۸ میلیارد تومان است، ضرورت دارد تا ضمن ثبت‌نام در سامانه مودیان، صورتحساب الکترونیکی نیز صادر کنند. به صورت خاص طلافروشان نیز باید ابتدا در سامانه مؤدیان ثبت‌نام کرده و همچنین صورتحساب الکترونیک نیز صادر کنند اما متأسفانه در حال حاضر برخی از افراد این صنف از صدور صورتحساب الکترونیکی ممانعت می‌کنند.
«علی روح»، کارشناس امور مالیاتی‌ گفت: ما از برخی بخش‌ها مثل حقوق‌بگیران با دقت بالایی مالیات می‌گیریم و قبل از اینکه حقوق افراد واریز شود، مالیاتش کسر می‌شود. بنابراین نیاز است در حوزه‌های دیگر نیز با همین دقت به مالیات‌ستانی بپردازیم، اما موضوع مهم این است که همه اشخاص در جامعه مالیات حقه بپردازند‌ در غیر این صورت، مقاومت در برابر پرداخت مالیات را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷