تاریخ انتشارشنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۷۷۹۹۴
بررسی روند قیمتی بازارها، از منفی شدن ۸.۱ درصدی قیمت دلار، ریزش ۱۲ درصدی طلا و ریزش ۱۷.۴ درصدی سکه حکایت دارد.
۰
plusresetminus
روند ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه
به گزارش بلاغ؛ به نقل از خبرآنلاین، بعد از گذشت نیمی از سال و تجربه فراز و فرودهای بسیار زیاد، بالاخره شهریورماه به پایان رسید؛ دوره‌ای که شاخص‌های قیمتی به جز بورس منفی بود. بر این اساس، قیمت دلار ۸.۱، طلا ۱۲ درصد و سکه ۱۷.۴ درصد منفی شد [ریزش کرد] و این در حالی است که شاخص بورس رشد ۸.۱ را ثبت کرد.

در حال حاضر کارشناسان و تحلیلگران، پیش‌بینی‌های متفاوتی از فضای بازارها در نیمه دوم سال دارند؛ اما در کل اعتقاد دارند لیدر بازارها در نیمه دوم سال، ارز خواهد بود و این دلار است که حرکت سایر بازارها را مشخص می‌کند.

آخرین نرخ دلاری که در بازار ارز در نیمه اول سال ثبت شد، ۴۹ هزار و ۳۹۳ تومان است؛ عددی که البته کاهش ۴ هزار و ۴۰۷ تومانی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. این یعنی نرخ دلار در ۶ ماه اول سال ۸.۱ درصد کاهش یافته است. کاهش ۴ هزار و ۴۰۷ تومانی نرخ دلار در این بازه زمانی در حالی است که دلار دهم اردیبهشت‌ماه به کانال ۵۵ هزار تومان نیز ورود پیدا کرده و رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کرد.

در شرایط کنونی دو نگاه درباره روند بازار ارز در نیمه دو سال وجود دارد. برخی معتقدند که روند قیمت دلار در بلندمدت صعودی خواهد بود؛ گروهی نیز معتقدند که قیمت دلار حوالی محدوده فعلی با ۱۰ درصد نوسان می‌تواند معامله شود.

عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی می‌گوید: اینکه قیمت این اسکناس روند جدیدی آغاز کند و سقف قبلی را بشکند و به سمت اعدادی که تاکنون تجربه نکرده برود، بعید است. بازار ارز ایران تک‌عاملی نیست. اما با توجه به وضعیت فعلی و فروش نفت و دسترسی به برخی منابع بلوکه‌شده، به نظر نمی‌رسد که دولت در تنگنای ارزی قرار داشته باشد که باعث افزایش قیمت دلار شود.

خبرآنلاین می‌افزاید: ۳۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان، عددی است که ریزش قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در طول ۶ ماه گذشته را نشان می‌دهد. آخرین نرخی که در بازار طلا در روز پایانی نیمه اول سال ۱۴۰۲ ثبت شد، قیمت ۲ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر گرم طلای ۱۸عیار است. این یعنی طلا در نیمه اول سال ۱۲ درصد کاهش قیمت داشته است.

بررسی نمودار قیمتی بازار طلا نشان می‌دهد که در طول ۶ ماه گذشته، بیشترین عددی که در این بازار ثبت شده، ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار تومان در روز دهم اردیبهشت‌ماه است. قیمت سکه هم نزدیک به ۶ میلیون تومان ریخت. آخرین قیمتی که در بازار سکه امامی در پایان نیمه اول سال ثبت شده، نرخ ۲۷ میلیون و ۸۰۷ هزار تومان است. این عدد، کاهش ۵ میلیون و ۸۹۳ هزار تومانی قیمت سکه امامی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. این یعنی سکه در این مدت ۱۷.۴ درصد کاهش یافته است.

بررسی نمودار قیمتی بازار سکه حاکی از آن است که سکه در طول ۶ ماه گذشته تا کانال ۳۴ میلیون تومان هم بالا رفته بود؛ به‌طوری که دهم اردیبهشت‌ماه به نرخ ۳۴ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان رسیده بود. فعالان بازار سکه درباره وضعیت این بازار در نیمه دوم سال اعتقاد دارند که شرایط بازار به قیمت دلار و طلا بستگی دارد. اما با این حال و با وجود کاهش قیمت سکه در نیمه اول سال، خریداری در بازار به‌دلیل قیمت‌های بالا وجود ندارد. در همین دوره، بورس ۸.۱ درصد مثبت شد. ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۱۳ واحد، عددی است که شاخص‌کل بورس در روز پایانی تابستان ثبت کرد. این عدد، رشدی در حدود ۱۶۰ هزار و ۷۵۵ واحد را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. عملکرد شاخص بورس نشان می‌دهد که بورس در این مدت در حدود ۸.۱ درصد مثبت شده است.

در حال حاضر کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که متغیرهای اصلی اثرگذار بر وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه، تعیین‌کننده روند مثبت و رو به رشد بازار هستند. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بورس در نیمه دوم سال می‌گوید: همان‌طور که از ابتدای سال پیش‌بینی کرده بودم، اعتقاد دارم که ارزندگی بازار سرمایه تا پایان سال تا آستانه ۳ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد جای رشد دارد. به‌طور قطع بازار سرمایه جای رشد دارد و بخشی از برگشت بازار را در روزهای اخیر شاهد بودیم و انتظار رشد پیاپی شاید به‌صورت روزانه و کوتاه‌مدت اتفاق نیفتد، اما برآیند بازار تا انتهای سال، بازده مناسب نسبت به سایر بازارها به‌طور قطع محتمل است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷