تاریخ انتشارجمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۷۶۶۱۴
فعالان صنعت طیور اذعان می‌کنند که حذف قیمت‌گذاری دستوری و تشدید نظارت‌ها از سوی دولت تنها راهکار تنظیم بازار مرغ است.
۰
plusresetminus
قیمت مرغ در سراشیبی
به گزارش بلاغ، با توجه به واردات تخم مرغ نطفه دار و افزایش تولید مرغ ناشی از ازدیاد جوجه ریزی ها، قیمت مرغ روند کاهشی به خود گرفته است به طوریکه متوسط قیمت هرکیلو مرغ در تهران به ۷۸ هزار تومان می رسد. این درحالی است که طی ماه های قبل از ۱۰۰ هزار تومان هم فراتر رفته بود.

براساس آمار اعلامی اتحادیه و تشکل های تولیدی در تیرماه ۱۳۲ میلیون قطعه، مرداد ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی شد که در مقایسه با جوجه ریزی ۸۵ میلیون قطعه ای فروردین، روند جوجه ریزی رشد چشمگیری داشته است که با تامین به موقع نهاده دامی و مکمل ها کمبودی در تامین مرغ مورد نیاز نداریم.

جبرئیل برادری رئیس جهاد کشاورزی استان تهران می گوید: روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ قطعه مرغ وارد استان تهران می شود که با این وجود نیاز بازار به طور کامل تامین می شود‌.

برادری گفت: تلاش های متعددی در راستای بازگشت واحدهای مرغداری غیرفعال به چرخه تولید صورت گرفته که براین اساس برای نخستین بار ظرفیت جوجه ریزی در استان تهران به یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه رسیده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران متوسط قیمت مرغ در مغازه های سطح شهر تهران را ۸۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: تلاش های متعددی در راستای رساندن گوشت مرغ به نرخ مصوب ۷۳ هزار تومان در حال انجام است.

بسیاری از مسئولان اتحادیه و تشکل های تولیدی اذعان می کنند که پتانسیل فعلی تولید سالانه صنعت مرغ گوشتی ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن است که با احتساب مصرف داخل و افزایش تقاضا برای خرید مرغ ناشی از گرانی گوشت قرمز ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن است که با این وجود نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم و تنها نیاز است که نهادهای تولید و سرمایه در گردش مورد نیاز فراهم شود.

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی از بهبود روند جوجه ریزی خبر داد و گفت: بنابر آمار در تیرماه ۱۳۲ میلیون و مرداد حدود ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه ریزی شد که با کاهش روند قیمت جوجه پیش بینی می شود که جوجه ریزی شهریور در همین محدوده باشد.

وی با بیان اینکه آمار رسمی در خصوص سرانه مصرف نداریم،افزود: با توجه به میزان جوجه ریزی و تولید برآورد می شود که ماهانه ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزارتن گوشت مرغ در کشور مصرف شود.

ابراهیمی ادامه داد: در شرایطی که میزان جوجه ریزی کمتر از ۲۰۰ هزارتن باشد، بازار مرغ دچار نوسان می شود چراکه با افزایش گوشت قرمز، مرغ جزء پروتئین های پرمصرف محسوب می شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه ظرفیت تولید طیور گوشتی بالای ۳ میلیون تن است، گفت: بنابر آمار پتانسیل سالانه تولید صنعت مرغ ۳ تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن است که با این وجود اعتقادی به واردات مرغ ندارم چراکه پتانسیل صادرات در کشور وجود دارد.
نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون راهکار تنظیم بازار مرغ را حذف قیمت گذاری دستوری و عدم دخالت در بازار اعلام کرد و گفت: دولت با حذف قیمت گذاری دستوری، واگذاری امور به بخش خصوصی و تشدید نظارت ها می تواند بازار را به تعادل برساند.

به گفته او، دولت با حمایت از دهک های کم درآمد همچون کالابرگ می تواند قدرت خرید آنها را افزایش دهد و به رغم آنکه راهکارهای حمایتی در قانون آمده، اما بدرستی اجرا نمی شود.

قاسمی با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم، گفت: با تامین به موقع نهاده های دامی، پتانسیل تامین ۱۰۰ درصد نیاز کشور در داخل وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: بنابر آمار ظرفیت تولید صنعت مرغداری بیش از ۳ میلیون تن است که با احتساب مصرف ۲ تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن مرغ در داخل، امکان صادرات یک میلیون تن مرغ وجود دارد که متاسفانه به سبب نبود تدابیر و برنامه بدنبال واردات هستیم.

پرویز فروغی دبیر کانون مرغداران گوشتی گفت:  قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده درب مرغداری ۵۵ تا ۵۶ هزارتومان است که براین اساس هرکیلو مرغ گرم با نرخ ۷۲ تا ۷۳ هزارتومان باید عرضه شود.

به گفته او، علی رغم کاهش قیمت مرغ زنده، مرغ گرم با نرخ ۹۰ تا ۱۰۰ هزارتومان در بازار عرضه می شود که این گرانفروشی ارتباطی به مرغدار ندارد.

فروغی ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید مرغ ناشی از گرانی سایر محصولات پروتئینی، جوجه ریزی ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی نیاز کشور است.

دبیرکانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: اگر دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردارد و نهاده دامی مورد نیاز مرغدار را تامین کند، دیگر شاهد نوسان قیمت در بازار نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: بنابر آمار تاچندسال پیش هفتمین تولیدکننده مرغ در دنیا بودیم که متاسفانه اتخاذ سیاست های نادرست موجب شد که واردکننده شویم.

با توجه به رتبه ایران در تولید مرغ و پتانسیل صنعت مرغداری انتظار می رود که مسئولان با اتخاذ سیاست های حمایتی به پایداری تولید کمک کنند چراکه واردات مرغ نسخه موقتی برای تنظیم بازار است و استمرار آن می‌تواند ضربه مهلکی به تولید و صنعت مرغداری کشور وارد کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷