تاریخ انتشارجمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۲
کد مطلب : ۴۷۰۲۹۰
کارشناس مسائل سیاسی گفت: بسیاری از چالش‌های اخلاقی امروز نتیجه کمرنگ شدن عنصر غیرت در برخی خانواده‌ها و جامعه اسلامی است و این غیرت زدایی ره آورد فرهنگ غربی برای کشورهای در حال توسعه است.
۰
plusresetminus
غیرت‌زدایی ره‌آورد فرهنگ غربی برای کشورهای در حال توسعه است/ پرورش ارزش‌های اخلاقی الویت مهم خانواده‌ها باشد
محمود مرادی در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار بلاغ در خصوص شهید غیرت اظهار کرد: سر به دار می‌دهیم اما تن به ذلت نمی دهیم؛ این شعار قرن‌هاست که زبان به زبان، نسل به نسل و سینه به سینه سبزواری‌ها گشته است؛ سر به دار دادن در مقابل خواری در جان و دل سبزواری‌ها رسوخ کرده و نمی‌توان این صفت را از مردم سربداران گرفت.

وی گفت:اتفاق تلخ و شیرین چند روز گذشته در میدان سه گوش سبزوار حاکی از همین امر است؛ تلخ از جهت شهادت یک جوان خوش قلب و غیور و از جهت جرأت عده‌ای اوباش برای ایجاد مزاحمت برای یک دختر و شیرین از جهت رخ نمایی غیرت جوانان سبزواری.
 غیرت ایرانیان در طول تاریخ بوده و خواهد بود، دشمن نمی‌تواند این ملت را از غیرت دینی، ملی و ناموسی جدا کند و این موضوع ثابت شده است.

این کارشناس افزود:همراهی نکردن مردم در فتنه‌ها به خاطر غیرت دینی و ملی آنان است اما کسانی که شعار زن، زندگی و آزادی سر می‌دهند برای جوانی که جانش را برای ناموس داد، سکوت کردند.

مرادی بیان کرد:شهید حمیدرضا الداغی از شهدای غیرت با دست خالی در برابر انسان‌های شیطان صفت می‌ایستد و با وجود اینکه آنان چاقو داشتند تا آخرین لحظه به مبارزه خود ادامه می‌دهد و این شهید والامقام جانش را نه برای ناموس خودش بلکه برای ناموس دیگران به خطر انداخت، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام به عنوان فریضه واجب تعیین شده است و همگان در این زمینه وظیفه دارند.

وی گفت:بسیاری از چالش‌های اخلاقی امروز نتیجه کمرنگ شدن عنصر غیرت در برخی خانواده‌ها و جامعه اسلامی است و این غیرت زدایی ره آورد فرهنگ غربی برای کشورهای در حال توسعه است.

این کارشناس اضافه کرد: بازخوانی جایگاه و مقام انسانی زن در گفتمان اسلامی به عنوان اولین گام ضروری جهت حفظ ارزش و کرامت انسانی زن به شمار می‌آید و برنامه‌سازان رسانه ملی باید بدانند جایگاه و هویت واقعی زن مسلمان چیست؟ ابعاد و مولفه‌های شخصیتی او کدام است؟ اسلام با توجه به ویژگی‌های زن چه اهداف متعالی برای او ترسیم کرده و در این باره چه وظایفی به عهده زن قرار داده است؟ بدون شک باور و تعمیق این مسئله که اسلام با نظر کرامت – نه نگاه جنسی- به زن نگاه می‌کند و از نظر آن همه‌ خصوصیات انسانی میان زن و مرد مشترک است در جهت گیری درست سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت در حوزه اصلاح روابط زن و مرد نقش موثری دارد.

مرادی اظهار کرد: تقویت ایمان، آرامش روحی و روانی، سلامت جسمی، استحکام بنیان خانواده، عزت و سربلندی، امنیت بانوان از دست سوداگران شهوت و دوری از افکار ناسالم، برخی از برکات این دستور قرآن و رسول خدا(ص) است و جنایت سبزوار ناشی ازعوامل بسیاری است بخشی آلودگی محیط اجتماعی ناشی از بحث عفاف و حجاب ، لقمه حرام  است که در زندگی وارد شده همچنین از هم گسیختگی کانون خانواده است و نبود فضاهای تربیتی در دورانی که فرد برای تربیت در دسترس ما بوده است.

وی با بیان اینکه قطعا بخشی از هویت افراد متاثر از محیط پیرامونی‌شان است و وقتی محیط آلوده باشد غالبا متاثر از آن خواهد بود و جامعه در شکل‌گیری شخصیت افراد اثرگذار است افزود:خانواده می‌تواند اعضای خود را به‌گونه‌ای تربیت کند که از انحرافات و گمراهی‌های امروزی دوری کند و در عوض یک فضای سالم را به وجود بیاورد؛ اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: یکی از نقش‌های مهم خانواده پرورش ارزش‌های اخلاقی است؛ هر فردی از درون نهادی به نام خانواده به جامعه می‌رود، در صورتی که محیط خانواده آلوده به خشونت باشد و اعضا نقش خود را به درستی ایفا نکنند، متأسفانه ممکن است باعث ایجاد جرم و جنایت در جامعه شود و در این بین  وظيفه جامعه است كه با تهيه وسائل لازم جهت تعليم و تربيت، رشد فكري، بالابردن بينش كودكان و نوجوانان، پيش‌بيني لازم برای مبارزه و جلوگيري از آلودگي آنان؛ شرايط مادي و معنوي و ضرورت‌های آن را تا حد امكان تلفيق و هماهنگ كنند و مسائل مقتضي به جنبه‌هاي اخلاقي و معنوي امور جوانان توجه كافي مبذول دارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳