تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۴۶۲۷۵۱
زندانی افغانستانی که اخیرا از زندان مخوف «گوانتانامو» آزاد شده می‌گوید، طی 15 سال در این زندان نمی‌دانست جرمش چه بوده و به صورت مداوم از سوی آمریکایی‌ها شکنجه شده است.
۰
plusresetminus
آزادی شهروند افغان از گوانتانامو پس از 15 سال /هارون گل: نمی‌دانم جرمم چیست

به گزارش بلاغ؛ به‌رغم تلاش ۲۰ ساله ارتش آمریکا برای ممانعت از درز اطلاعات از زندان مخوف گوانتانامو این زندان هر چند وقت یک بار خبر ساز می‌شود. چندی پیش مجموعه‌ای از عکس‌های مخفی و تاکنون منتشر نشده از اولین زندانیان این زندان منتشر شد و دوباره خاطرات تلخ شکنجه‌های قرون وسطایی که در این زندان می‌شد را در اذهان زنده کرد. این عکس‌ها مردانی در غل و زنجیر و با چشم‌بند و گوش‌گیر را هنگام ورود به این زندان مخوف در سال ۲۰۰۲ نشان می‌داد. در جدیدترین مورد نیز آزادی یک زندانی افغانستانی از این زندان خبر ساز شده است.

«اسدالله‌هارون گل» یکی از دو شهروند افغانستانی است که 5 روز پیش از زندان گوانتانامو آزاد شده.خاطرات وی از شکنجه‌های خود در این زندان نشان می‌دهد که روایت‌ها در مورد وحشیگری آمریکا در گوانتانامو کاملاً درست بوده است. «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان روز شنبه گذشته با اعلام خبر آزادی‌هارون از زندان گوانتانامو، گفت که وی پس از تعامل و گفت‌وگو  طالبان با آمریکا، آزاد شده است. «اسدالله‌هارون» اما در گفت‌وگو با یک رسانه افغانستانی به ابعاد جدیدی از شرایط و وضعیت خود در زندان گوانتانامو پرداخته است. وی گفته که بدون هیچ اتهامی 15 سال در گوانتانامو زندانی بوده و در این مدت از سوی نظامیان آمریکا مورد شکنجه قرار گرفته است.این زندانی پیشین گوانتانامو به «طلوع نیوز» گفته «به دلیل شکنجه‌های پیاپی در حال حاضر از نظر روحی دچار بیماری شده‌ام». اسدالله‌هارون، چهل و یک ساله، پانزده سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۷ از سوی نیروهای آمریکایی در ولایت ننگرهار بازداشت و به زندان گوانتانامو فرستاده شد. به گزارش فارس وی که پس از آزادی از زندان به کابل آمده و در این شهر به سر می‌برد، گفته که در طولانی مدت زندانی بودنش بیش از ۹۰۰ نامه برای پیدا کردن وکیل مدافع نوشته است: «گوانتانامو یک اردوگاه نظامی بود؛ ما هیچ نوع حقوق قانونی نداشتیم و من 10 سال وکیل مدافع نداشتم.»‌هارون که دانش آموخته دانشکده اقتصاد کابل است، در پایان این‌طور موضع گرفته که: «10 سال از عمرم هدر رفته، اما هیچ‌گاه نفهمیدم به چه جرمی از سوی آمریکا در زندان هستم.»نیروهای آمریکایی از وی به‌عنوان فرمانده شبه نظامیان افراطی و «پیک القاعده» یاد کرده بودند که در ابتدا به‌عنوان «مظنون خطرناک تروریسم» معرفی شده بود!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷