تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۱۴۱۵۹
سودابه سالم، سرپرست گروه کوبه‌ای و آوازی آموزشگاه ودا در پایان هنرنمایی این گروه که حدود ۱۲۰ کودک حضور داشتند، از جای خالی حرکات موزون در این اجرا ابراز تاسف کرد. او همچنین با انتقاد از عملکرد صداوسیما و آموزش و پرورش در آموزش کودکان ایرانی، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف کشور را هم حق همه آنها دانست.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، کنسرت گروه کوبه‌ای و آوازی ودا شامگاه دوشنبه (۲۸ بهمن ماه) در سانس نخست تالار وحدت در ساعت ۱۸:۳۰ به روی صحنه رفت.
آواز خوان‌ها در عقب صحنه ایستاده و نوازنده‌ها با سازهای کوبه‌ای خود در جلوی سن نشسته بودند. هر آواز با صدای سازهای کوبه‌ای آغاز و در ادامه با صدای آواز‌خوان ها تکمیل می‌شد.
دو دختر کوچک که هم نوازنده سازهای کوبه‌ای بودند و هم در آواز گروهی شرکت داشتند، پس از نواختن ساز برمی‌خواستند و به گروه آواز می پیوستند.
برخی کودکان گروه طبل و تنبک و دمام می‌نواختند و چهار عود نواز هم همراهی‌شان می‌کردند. یک پیانو هم در گوشه صحنه حضور داشت و گهگاهی صدایش به گوش می‌رسید.
بچه‌ها برای ایجاد موسیقی و ریتم، از دست زدن‌های هماهنگ استفاده می‌کردند و با چوب‌های کوچکشان بر روی سازهای کوبه‌ای می‌کوبیدند و ریتم  جالبی ایجاد می‌کردند.
در این اجرا صندلی‌های تالار وحدت نسبت به دیگر سانس‌ها کمی شلوغ تر بود و صندلی‌های خالی به ندرت به چشم می‌خورد.
گروه کوبه ای و آوازی ودا ترانه‌های مختلفی از موسیقی نواحی با گویش‌های مختلف اجرا کردند.
تیمپو نوازها و دف زن‌ها هر کدام در قسمتی از اجرا  جداگانه با سازشان ‌نواختند و مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.
ترانه‌های محلی زیبایی که بچه‌های مدرسه ودا اجرا کردند، زیبایی‌های مناطق و فرهنگ‌های مختلف ایران را به یاد تماشاگر می‌آورد و تماشاچیان حاضر در تالار وحدت از هر قوم و استانی که بودند با شنیدن موسیقی و ترانه محلی‌شان با شور و شوق بچه ها را تشویق می کردند.
این گروه مجموعه‌ای از فعالیت‌های گروه ودا در زمینه موسیقی کودک است و از سازهای کوبه ای مثل تنبک، دهل، دمام و نقاره استفاده می‌کند.
در این اجرا پیران مهاجر، مرتضی آقا باقری، بهزاد منصوری، مرتضی مومنیان و آذرنوش خدامی بچه‌های مدرسه ودا را همراهی می‌کردند.
سودابه سالم رهبر گروه کوبه‌ای و آواز ودا در پایان اجرا به روی صحنه آمد و از این اجرا به عنوان سفر فرهنگی در جغرافیای ایران نام برد و افزود: امروز حق همه بچه‌های کشور است که روی این صحنه باشند و اجرا کنند، علاوه بر بهداشت و امنیت و دانش، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف کشور هم حق آنهاست که آموزش و پرورش و تلویزیون در این زمینه کوتاهی می‌کنند. ضمن اینکه جای حرکات موزون گروه ما که برایش تمرین ‌می‌کنیم در این صحنه خالی است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲