تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۴۱۴۰۵۱
وزیر نفت با اشاره به این‌که اکنون در منطقه پارس جنوبی گازهایی سوزانده می‌شوند که در محدوده مجاز محیط زیستی نیستند گفت: این مورد از جمله مواردی است که باید جزو جنایت‌های آمریکا تلقی کنیم چراکه ما برای این واحدها تجهیزات رفع آلایندگی گرفته بودیم اما شرکت‌هایی که از آن‌ها خریداری کردیم، در زمان تحریم نسبت به تعمیر و اصلاح آن‌ها اقدام نمی‌کنند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، بیژن زنگنه امروز در بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدمات سبز اظهار کرد: به طور کلی کار نفت، با آلودگی هوا همراه است و هیدروکربن‌ها چه در مرحله استخراج و چه در مرحله انتقال و مصرف سبب آلوده شدن محیط زیست می‌شوند. فعالیت‌های نفتی سبب تولید آلاینده‌هایی مانند کربو دی اکسید می‌شوند و در محیط زیست تغییراتی ایجاد می‌کنند و حتی سبب تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود.
وزیر نفت با بیان این که ما از بزرگترین تولیدکنندگان نفت بودیم تصریح کرد: برای فعالیت‌های نفتی با انواع و اقسام آلودگی‌ها در محیط کار رو به رو هستیم و انواع سموم نیز در این زمینه مرتبط هستند.
زنگنه ضمن اشاره به اقدامات وزارت نفت، برای بهبود محیط زیست کشور توضیح داد: در سال ۱۳۹۲، ۴۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها مایع بود اما طی سال گذشته این رقم به زیر ۱۲ درصد رسید همچنین تولید گاز با محوریت پارس جنوبی ۲.۴ برابر بیشتر شده است. به گفته‌ی زنگنه در سال ۱۳۹۲ روزانه ۲۸۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شد اما امسال این رقم به ۶۷۰ میلیون متر مکعب رسیده است. همچنین برای هر ۲۵ میلیون متر مکعب گاز، ۳ میلیارد دلار هزینه می‌شود.
وزیر نفت با بیان این که کشور ما سومین کشور تولید کننده گاز است تصریح کرد:‌ گاز پاک‌ترین سوخت هیدروکروبنی است که می‌تواند جایگزین سوخت نفت کوره  شود که گوگرد بالایی دارد. در حال حاضر ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز رسانی قرار دارند و از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. همچنین بیش از ۸۰ درصد روستاها، گازرسانی شده است و از این رو دیگر نیاز نیست که این روستاها برای تامین سوخت خود به کندن درختان و بوته‌ها روی بیاورند. می‌توان گفت که به نوعی با این اقدام از جنگل‌ها و مراتع حفاظت شده است.
وی در ادامه با اشاره به این که از دیگر دستاوردهای وزارت نفت برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور، افزایش کیفیت فرآوردهای مایع تولیدی بود تصریح کرد:‌ بنزین پتروشیمی‌ها بنزینی غیر اقتصادی و غیر زیست محیطی بود، در حال حاضر با به‌سازی پالایشگاه‌های موجود و راه اندازی پالایشگاه خلیج فارس، تولید بنزین یورو به ۷۶ میلیون لیتر در روز رسیده است و پیش از این در سال ۱۳۹۱ تولید بنزین یورو صفر میلیون لیتر بود. تولید سوخت نفت گاز نیز در حال حاضر به ۴۵ میلیون لیتر رسیده است.
وزیر نفت افزود:‌ متاسفانه ما در حال حاضر وضعیت خوبی از نظر سوزاندن فیلرها در پالایشگاه‌ها نداریم. چندین طرح برای مدیریت فلرها در نظر گرفته شده است که طی اواخر امسال و اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسند. طرح ملی جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت در نزدیکی بهبهان به بهره‌برداری خواهد رسید و حدود ۳ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است. بر اساس این طرح خواهیم توانست که گازهای همراه نفت را با ظرفیت ۵۶ میلیون متر مکعب در روز جمع آوری و جداسازی کنیم.
زنگنه در ادامه با بیان این که در حال حاضر گازهایی در پارس جنوبی سوزانده می‌شوند که آلایندگی آنها بیش از حد مجاز است توضیح داد: این از مواردی است که باید جزو جنایت‌های آمریکا دانست چراکه ما برای واحدهایی که گازهای بیش از حد مجاز تولید می‌کردند، کمپرسورهایی را تحت شرایط تحریم از شرکت‌های درجه ۲ و یا درجه ۳ خریداری کردیم. در درجه اول باید گفت که شرکت‌های درجه یک کشور ما را تحریم کرده بودند و مجبور شدیم که سراغ شرکت‌های درجه دو و سه برویم. در حال حاضر این کمپرسورها با مشکل مواجه شده است و شرکت‌هایی که از آن‌ها خریداری کرده بودیم، به دلیل تحریم‌های آمریکا نسبت به اصلاح و تعمیر آن‌ها اقدام نمی‌کنند. این که آمریکا می‌گوید با مردم ایران کاری نداریم، اشتباه است. در واقع تمام ابعاد این گونه تحریم‌ها به طور مستقیم بر مردم تاثیر می‌گذارد.
او افزود:‌ در حال حاضر ۳۰۰۰ جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که هنوز ظرفیت برخی از آن‌ها خالی است. البته بعد از گران شدن بنزین تمایل مردم به استفاده از سی‌ان جی بیشتر شده است. از این رو ما طرح  گاز سوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی وانت و حمل مسافر را در دستور کار قرار دادایم و قرار است که با پول دولت و به صورت رایگان این خودروها گاز سوز شوند که این از جمله اقدامات مهم وزارت نفت برای گاز سوز کردن خودروها و محیط زیست است.
زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برای اولین بار طرح گاز سوز کردن موتور سیکلت‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم، در حال حاضر شکنندگی محیط زیست بیش از هر زمان دیگری شده است.
وزیر نفت با بیان این که شدت انرژی در ایران بسیار بالاست و این موضوع هم جنبه‌های اقتصادی و محیط زیستی فراوانی دارد تصریح کرد:‌ تنها راه برای تعادل عرضه و  تقاضا این است که تقاضا معقول شود. طی روزهای اخیر ۶۰۰ میلیون متر مکعب روزانه انرژی مصرف شده است که نزدیک به کل مصرف یک قاره بزرگ است و ما متاسفانه در این زمینه مراعات نمی‌کنیم.
زنگنه افزود:‌ در حال حاضر نیروگاه‌های ما با راندمان ۳۴ درصد کار می‌کند که ما باید این راندمان را افزایش دهیم. همچنین از سویی سوخت نیروگاه‌ها به صورت رایگان تامین می‌شود تا قیمت برق تغییری نکند. تفاوت پیک زمان زمستان و تابستان ما ۳۰۰ میلیون متر مکعب است که این یعنی فقط در زمستان ۳۰۰ میلیون متر مکعب به دلیل گرمایش و مصرف انرژی افزوده می‌شود.
وزیر نفت در ادامه ضمن اشاره به این که ما جزو بزرگترین تولیدکنندگان کربن دی اکسید هستیم اظهار کرد: در مواقعی که ما صادرات برق انجام می‌دهیم، مسئولیت کاهش کربن دی اکسید هم بر عهده خودمان است. این یعنی برق را ما تولید و صادر می‌کنیم و از سوی دیگر باید کربن دی اکسید آن را هم کاهش دهیم. که باید برای مدیریت آن فکری کرد.
وی در پایان ضمن انتقاد از این که عوارض آلایندگی صنایع به محیط زیست پرداخت نمی‌شود گفت: متاسفانه عوارض آلایندگی منبع مالی برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شده است، در حال حاضر در عسلویه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان عوارض آلایندگی دریافت می‌شود که متاسفانه در زمینه رفع آن خرج نمی‌شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲