مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفت‌وگو با بلاغ خبر داد

اجرای فاز اول طرح واکسیناسیون تب‌برفکی کشور در مازندران

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۱۹۱۱۲۵
مدیرکل دامپزشکی مازندران از اجرای اولین فاز از طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب‌برفکی در سال 95 ظرف چند روز آینده در مازندران خبر داد.
۰
plusresetminus
سید حسین رضوانی درخصوص آخرین وضعیت بیماری تب‌برفکی در استان مازندران به خبرنگار بلاغ گفت: با اقدامات پیشگیرانه و تدابیر اتخاذ شده، وضعیت بیماری تب‌برفکی در مازندران تحت کنترل بوده و فعلاً گزارشی مبنی بر بروز این بیماری در استان نداریم.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی تعیین شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور، اولین فاز واکسیناسیون دام‌های کل کشور علیه بیماری تب‌برفکی در سال 95(فاز بهاره) ظرف چند روز آینده به مدت 30 روز کاری در سطح استان اجرا می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران ادامه داد: دام‌های آن دسته از دامدارانی که به توصیه دامپزشکی عمل و در همان مرحله اول نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کردند، به این بیمار مبتلا نشدند.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی از واکسیناسیون‌های دامی به صورت رایگان انجام می‌شود، تصریح کرد: زمانی که با محدودیت واکسن مواجه شدیم به دامداران اعلام شد که به ازای هر رأس دام، مبلغ 3 هزار تومان پرداخت کنند، درحالی که هزینه حمل‌ونقل و تزریق واکسن به عهده دامپزشکی و برای دامداران رایگان بود.

وی گفت: بيماري تب‌برفكی يك بيماری ويروسی بسيار عفونی و بشدت واگير به شمار می‌آید كه به لحاظ شدت خسارات اقتصادی يكی از موانع اصلی در تأمين بهداشت و توليد دام و فرآورده‌های دامی بوده که سبب كاهش شديد توليد دام می‌شود.

رضوانی افزود: تقريباً تمامی دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخواركنندگان اهلی نظير گاو، گاوميش، گوسفند و بز مورد هدف ويروس عامل بيماری قرار می‌گيرند.

بیشترین آمار مرگ‌ومیر در دام‌های جوان

وی با بیان کم بودن امکان مرگ‌ومیر در اثر این بیماری بیان کرد: شدت واگيری در دام‌های حساس بسيار بالا(100%) ولی ميزان مرگ‌ومير پائين بوده و عمدتاً در دام‌های جوان منجر به مرگ می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اضافه کرد: علائم مشخصه بیماری در دام عبارتند از تب بالا، کاهش شدید تولید شیر، بی‌اشتهایی و افسردگی شدید، تشکیل وزیکول‌های حاوی مایع سروزی و شفاف در مخاط دهان، زبان و بالشتک دندانی و همچنین ناحیه تاج سم و فضای بین انگشتی هستند.

این مسئول گفت: این وزیکول‌ها براحتی پاره می‌شود و ناحیه زخمی بر جای می‌گذارد که اگر در ناحیه پا باشد منجر به لنگش شدید و اگر در ناحیه دهان باشد منجر به ریزش شدید بزاق و اشکال در تغذیه، در نتیجه کاهش شدید وزن حیوان و کاهش شدید تولید شیر می‌شود.

وی با بیان اینکه زخم‌ها در مدت یک هفته رو به بهبودی می‌روند، وضعیت شیوع و عوارض این بیماری در گوسفندان را اینگونه تشریح کرد که در گوسفند و بز نیز علائم خفیف‌تر بوده و فقط ضایعات شدید در ناحیه پا منجر به لنگش حیوان می‌شود.

رضوانی در ادامه به بیان برخی توصیه‌های لازم در خصوص جلوگیری از بروز این بیماری پرداخت و گفت: آموزش و بازآموزی دامپزشکان و دست‌اندرکاران مربوطه در رابطه باتشخیص و کنترل بیماری، آموزش دامداران و سایر اقشار مردم جهت آشنایی با بیماری، اطلاع‌رسانی در مواقع بروز بیماری ازجمله موارد مهم به شمار می‌آیند.

وی افزود: کنترل شدید نقل‌وانتقال دام از نقاط مختلف و اخذ مجوز حمل بهداشتی از ادارات دامپزشکی توسط دامداران، رعایت مقررات ایمنی زیستی توسط دامپزشکان، دامداران و سایر افراد مرتبط با دام‌ و دامداری از دیگر موارد قابل‌توجه است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پایان با اشاره به اهمیت همکاری با اداره دامپزشکی جهت واکسیناسیون هدفمند دام‌ها، گفت: واکسیناسیون مناسب، منظم و برنامه‌ریزی شده، گزارش بموقع بیماری توسط دامداران به نزدیکترین اداره دامپزشکی و همکاری با پرسنل دامپزشکی برای انجام واکسیناسیون در بروز آسیب هرچه کمتر این بیماری به دامداران حائز اهمیت فراوان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴