مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در گفتگو با بلاغ اعلام کرد:

آبگیری ۹۰ درصدی آب‌بندان‌ها تا هشدار به برنج‌کاران

تاریخ انتشاردوشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۸۵۲۸۹
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از آبگیری ۹۰ درصد از آب‌بندان‌های استان خبر داد و گفت: توصیه ما به کشاورزان این است که به هیچ‌وجه کشت پرمحصول نکارند و احتمال اینکه این محصول در ادامه فصل زراعی با توجه به محدودیت منابع آبی، خشک شود بسیار است.
۰
plusresetminus
آبگیری ۹۰ درصدی آب‌بندان‌ها تا هشدار به برنج‌کاران
حیدر داودیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، پیرامون آخرین وضعیت آبی استان در فصل زراعی جدید، اظهار کرد: در مرکز استان سد شهید رجایی را داریم که ۱۶۴ میلیون مترمکعب حجم آن است، یعنی در شبکه‌ای که احداث شده است باید این میزان آب در این سد آبگیری شود تا بتوانید آب کشاورزی کل اراضی پایین‌دست در فصل زراعی را تأمین کند.

وی افزود: از آن طرف به این موضوع بر می‌خورید که به طور مثال در سال جاری، ۶۰ میلیون مترمکعب پشت سد آب دارید که یک سوم ظرفیت سد شهید رجایی است و لذا طبیعی است که یکسری از اراضی که در این شبکه قرار دارند آب به آن‌ها نخواهد رسید و خیلی دور از انتظار نیست و یک دو دو تا چهارتای ساده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، خاطرنشان کرد: اتفاقی که امسال افتاده است به دلیل بارندگی‌های خوبی که داشتیم آب‌بندان‌های ما تقریباً تماماً آبگیری شده است.

این مسئول ادامه داد: در واقع ۹۸ درصد از آب‌بندان‌های مرکز  مازندران پر از آب شده‌اند و دو درصد باقیمانده بنا به دلایلی نظیر اینکه دیر اقدام به آبگیری کردند موفق به آبگیری کامل نشده‌اند و در مجموع وضعیت آب‌بندان‌های ما مطلوب است.

داودیان بیان کرد: یک بخش دیگر این بارندگی‌های خوب موجب شده است تا سفره‌های زیرزمینی ما تقویت شوند و می‌توان به این ظرفیت نیز امیدوار بود.
              

وی با اشاره به آبگیری کامل ۹۰ درصد از آب‌بندان‌های استان، تاکید کرد: در جایی که آب‌بندان‌ ذخیره آب داشته باشد و چاه هم داشته باشند، آب سد به عنوان کمکی به کشاورزان داده می‌شود و بالاخره از فصل زراعی عبور خواهیم کرد؛ اما آن اراضی که در آخر شبکه قرار دارند و نه آب‌بندان‌ و نه چاه آب شیرین دارد، آب کمکی شد جوابگوی کشت کامل آن اراضی نیست و اگر آب کامل هم به آنان دهیم نمی‌تواند کشت کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، گفت: در واقع در آب‌دهی به این اراضی نتیجه‌اش آن خواهد شد که شما دو تا سه مرحله، آب به این اراضی می‌دهید و در مراحل بعدی به دلیل کمبود ذخایر، آب به آنان نمی‌رسد و کشاورز زحمت می‌کشد کشت را انجام می‌دهد اما در نهایت، هم یک بخش از آب را هدر داده‌ایم و هم کشاورز نتواست محصول خود را برداشت کند.

این مسئول اعلام کرد: لذا توصیه ما آن است که آن اراضی که به‌ویژه در حوزه تجن در آخر شبکه قرار دارند و دسترسی به آب‌بندان و چاه آب شیرین ندارد، امکان زراعت وجود ندارد.

داودیان اذعان کرد: ما اسامی روستاهایی که در آخر شبکه قرار دارند مشخص کردیم و در حال بروزرسانی است و به‌زودی هم اطلاع‌رسانی گسترده انجام می‌گیرد.



وی مطرح کرد: وضعیت آبی ما به نسبت سال گذشته بهتر است اما در مجموع، اصلاً خوب نیست، به طور نمونه در همین سد شهید رجایی در سال گذشته ۴۷ مترمکعب آب داشتیم و امسال ۶۲ مترمکعب آب داریم و تفاوت ۱۵ مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، اشاره کرد: سال گذشته با همین میزان آب و بارندگی‌هایی که داشتیم ابتدا کشاورزان از آب چاه و آب‌بندان‌ها استفاده کردند و در ادامه  سه مرحله به کشاورزان، آب دادیم تا بتوانند کشت کامل خود را انجام دهند؛ و آن‌هایی که در ته خط بودند اصلا کشت انجام ندادند و چندین هکتار نیز خسارت دیدند.

این مسئول با اشاره به اهمیت و لزوم تغییر الگوی کشت، عنوان کرد: پرهیز از کشت پرمحصول و اصلاح الگوی کشت در واقع در حیطه وظایف جهاد کشاورزی است اما در جلسات هماهنگی، سیاستگذاری دستگاه‌های متولی قطعاً با شرایط آبی موجود، پرهیز از کشت پرمحصول است.

داودیان تشریح کرد: ارقام پرمحصول، آب فراوانی مصرف می‌کند و مدت زمان آبگیری و کشت آن نیز طولانی‌تر است، لذا به این خاطر، توصیه ما به کشاورزان آن است که به هیچ‌وجه کشت پرمحصول نکارند و احتمال اینکه این محصول در ادامه فصل زراعی با توجه به محدودیت منابع آبی، خشک شود بسیار است.

      

وی در خصوص افزایش آب بها در سال زراعی جدید، پاسخ داد: هر ساله طبیعتاً افزایش آب‌بها با توجه به فرمولی که وجود دارد، خواهیم داشت و هنوز رقم آن مشخص نشده است و این عدد با توجه به تناژی که هر هکتار زمین محصول می‌دهد به اضافه قیمت هر کیلوگرم شلتوک برنج، تعیین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، افزود: در سال گذشته بهای آب البته با تخفیف اعمال شده در شبکه مدرن ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در شبکه نیمه مدرن دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است که عدد اصلی آن ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

این مسئول متذکر شد: ما در سال گذشته در حوزه میانی و در شهرستان جویبار نیز شاهد تنش آبی بودیم و به سختی در این مناطق همراه با افت محصول، سال زراعی را پشت سر گذاشتند، اما امسال آبگیری سد آیت‌الله مازندرانی اوضاع خوبی دارد و هم اکنون ۱۳۲ میلیون مترمکعب آب دارد که پیش‌بینی می‌شود تا سه هفته دیگر آب در این سد، سرریز خواهد کرد.

             

داودیان ادامه داد: سد شهید رجایی به نسبت سال گذشته وضعیت بهتری دارد، سد گله‌ورد ما نیز امسال حدود ۱۵ میلیون متر مکعب آبگیری شده است و وضعیت آن نسبت به گذشته بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت اصلی امسال با سال گذشته، آبگیری ۹۰ درصد از آب‌بندان‌های استان است که سال گذشته این رقم ۶۰ درصد بوده است و از این منظر، وضعیت آبی ما بهتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران، یادآور شد: اینکه وضعیت انتهای دشت و شبکه ما دچار بحران است زمانی حل خواهد شد که شما حداکثر آب را در پشت سد داشته باشید و به طور نمونه اگر بخواهد این مشکل در ساری و میاندورود حل شود باید در پشت سد شهید رجایی حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب معادل ۲.۵ برابر وضعیت موجود،  آب داشته باشید که در حال حاضر چنین آبی در پشت سد وجود ندارد.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷