نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس در گفتگو با بلاغ:

چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم

تاریخ انتشارسه شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۸۵۲۷۵
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینگه رهبری با شعار سال راه را به همه نشان دادند گفت: چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید نداریم و باید به مردم اجازه دهیم که خودشان تصمیم بگیرند و وارد عرصه تولید شوند.
۰
plusresetminus
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم
علی بابایی‌کارنامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، پیرامون نامگذاری شعار سال تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: اهمیت موضوع اقتصادی در شعار سال چندین سال متوالی است که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری می‌شود که دلیل آن نیز مشخص است؛ چرا که کشور ما از جمله کشورهایی است که می‌تواند در حوزه اقتصادی، رشد بیشتری داشته باشد.

وی افزود: حال حاضر نیز رشد تولید و جهش تولید یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی کشور است، چرا که تولید یکی از شاخصه‌های مهم اقتصاد هر کشور است؛ یعنی اگر قرار است اقتصاد یک کشور ارتقا یابد ارتباط مستقیمی با جهش تولید ملی آن کشور دارد.

 نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندورود در مجلس خاطرنشان کرد: ارتباط موضوع تولید با مردم یا همان مردمی کردن تولید یا اقتصاد، از گذشته از تأکیدات مقام معظم رهبری بوده است و ایشان معتقد بودند که ارتقای تولید بی ارتباط با مردم نیست و اعتقاد عملی حضرت آقا به مردم در تمامی خطبه‌ها و اعتقادات فکری و ارزشی ایشان نهفته است.

بابایی‌کارنامی، ادامه داد: ایشان معتقدند هیچ کاری و هیچ راهی در نظام به نتیجه مطلوب نرسیده است مگر آنکه مردم نقش اساسی را در آن کار یا مسیر دارا بودند؛ لذا هم به لحاظ اعتقاد عملی و اندیشه‌ای مقام معظم رهبری و هم به لحاظ کاربردی این مسئله مبنا دارد و در تمام دنیا اقتصاد یک کشور شکوفا نشد مگر اینکه مردم دارای نقش محوری بودند.

وی بیان کرد: اگر مردم نقش اساسی خود را پیدا نکرده باشند، خوب اقتصاد یک اقتصاد دستوری و دولتی است و اقتصاد دولتی در هیچ کشور دنیا رشد پیدا نکرده است که در کشور ما نیز رشد پیدا کند.

 نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندورود در مجلس گفت: شاید در اقتصاد دستوری و دولتی در کوتاه مدت یکسری اتفاقات رخ دهد اما در دراز مدت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و طبیعی است که زمانی که اقتصاد یک اقتصاد مردمی شود همه سهم خود را خواهند گرفت و هیچ گله‌ای وجود نخواهد داشت.

بابایی‌کارنامی، عنوان کرد: اگر ما اقتصاد کشور را وابسته به جیب و دخل دولت کنیم هیچ تولید و هیچ اقتصادی، رشد پیدا نخواهد کرد و وقتی رشدی اتفاق نیفند هیچ جهشی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: اگر بنا است که اقتصاد و تولید ما رشد و ارتقا پیدا کند می‌بایست همه ما اعم از نهادهای دولتی و اجرایی دست به‌کار شویم تا مردم را تشویق کنند و مشوق‌هایی برای مردم گذاشته شود که مردم در جهش تولید، مشارکت کنند.

 نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندورود در مجلس تصریح کرد: من اگر جای دولت باشم تمام مجوزها را آزاد خواهم کرد و هر کاری را که بنا است مردم در عرصه تولید انجام دهند آزاد خواهم کرد و از مردم نظر خواهم خواست که شما برای هر خانوار چه مطالبه‌ی دارید و چه نیازی دارید و یک نظرسنجی عمومی از پیرو جوان گرفته شود و اولویت‌ها مشخص و مجوزها برای مردم صادر شود.

بابایی‌کارنامی، ادامه داد: تولید یک عرضه بسیار گسترده‌ای دارد و الزاماً محدود به صنعت نیست و در استان مازندران تولید در عرصه‌های مختلفی نظیر کشاورزی، باغداری، دام، طیور، پرورش ماهی و بسیاری از حوزه‌ها، معنا و مفهوم پیدا می‌کند و در واقع هر کالایی که بشود تولید شود در این مقوله، می‌گنجد و حتی می‌توان انواع خدمات و گردشگری را نیز در این حوزه، دید و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه بنظر بنده اولین اقدام و اصلاحی که در این عرصه باید اتفاق بیفتد به دستگاه‌های نظارتی باز می‌گردد؛ تاکید کرد: در استان مازندران، مشکل دستگاه‌های دولتی نیستند بلکه دستگاه‌های نظارتی هستند، در حال حاضر هیچ مدیری در کشور و استان ما جرأت نمی‌کند که تصمیمی بگیرد و مجوزی را صادر کند.

 نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندورود در مجلس تشریح کرد: یک مشکل اساسی ما آن است که یک کارشناس دستگاه نظارتی می‌آید و در جلسه‌ای می‌نشیند و برای مدیری که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و مجوزی را صادر نکرده است می‌گوید که برای شما پرونده تشکیل خواهیم دادو لذا نمی‌توانیم بگوییم که با این سازوکار، جهش تولید ملی اتفاق خواهد افتاد.

بابایی‌کارنامی، مطرح کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی ما آن است که سهم مشترک بین کسانی که باید در کشور به مردم اجازه فعالیت اقتصادی دهند و کسانی که در قالب دستگاه‌های نظارتی همه را رانت‌خوار می‌بینند مشخص و شفاف نیست.

وی عنوان کرد: با این سازوکار اتفاقی نخواهد افتاد و باید بنحوی عمل کنیم که آحاد مردم، پای کار بیایند؛ مردم اگر پای کار نیایند تولید جهشی نخواهد داشت و از سویی دیگر رانت‌خوار در کشور، تعریفش مشخص است و کسی که زد و بند می‌کند نیز تعریفش مشخص است و در مقابل شاخصه‌های تولید نیز در کشور مشخص است.

 نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندورود در مجلس گفت: ما اقتصادمان را دولتی کردیم و دولتی کردن اقتصاد هیچ معنا و مفهومی ندارد و باید بپذیریم دخل و خرج دولت کفاف دولتی‌کردن اقتصاد را نمی‌دهد.

بابایی‌کارنامی، خاطرنشان کرد: ما چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید نداریم و باید به مردم اجازه دهیم که خودشان تصمیم بگیرند و وارد عرصه تولید شوند.

وی افزود: باید از مردم بپرسیم که شما چه کاری در عرصه تولید می‌خواهید انجام دهید و من دولت بیایم کمک کنم و با رفع موانع و تسهیل در صدور مجوزها زمینه مردمی کردن تولید را فراهم کنیم.

 نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: اگر بنا است که مردمی فکر کنیم باید از هم‌اکنون به مردم فکر کنیم نه اینکه ما دیکته کنیم و مردم در این ریل، حرکت کنند و دیگر این اقتصاد یک اقتصاد مردمی نیست بلکه دستوری است.

بابایی‌کارنامی در پایان گفت: رهبری با شعار سال راه را نشان دادند و این شعار اگر در عمل پیاده شود قطعاً اقتصاد روستاها را نیز شکوفا خواهد کرد، اما اگر تنها در حد شعار باقی بماند اقتصاد ما همان اقتصاد دستوری و دولتی خواهد ماند و هیچ اتفاق و تحولی رخ نخواهد داد.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷