مطالبه‌ای که اهالی «یار مهربان» مازندران دنبال می‌کنند؛

کتابخانه سیار؛ روزنه‌ای برای نور دانایی

تاریخ انتشاريکشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۴۸۲۱۹۹
یکی از ابزارهای ترویج کتاب و کتابخوانی راه‌اندازی کتابخانه سیار است که به‌عنوان یک مطالبه و ضرورت فرهنگی در استان مازندران به شمار می‌رود.
۰
plusresetminus
کتابخانه سیار؛ روزنه‌ای برای نور دانایی
به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«بلاغ»، ترویج کتاب شیوه‌های گوناگونی دارد که یکی از این شیوه‌ها راه‌اندازی کتابخانه سیار است و روستاها و مناطق حاشیه شهرها از نقاط آسیب‌پذیری هستند که می‌توان با اجرای این طرح آنها را تحت پوشش قرار داد.

یکی از سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار، باهدف دسترسی جمعیت روستانشین با فاصله‌های مختلف به خدمات کتابخانه‌ای است.

کتابخانه‌های سیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از ۳۴ خودرو در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵۰ خودرو در سال ۱۴۰۲ رسیده است؛ این درحالی است که تقریبا ۶۰ هزار روستا در کشور وجود دارد و هر کتابخانه سیار تقریبا به ۱۰ روستا در هر منطفه خدمات ارائه می‌کند.

با توجه به اینکه بیشترین اعضای کتابخانه‌های سیار را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، مجموعه‌سازی صحیح و مورد نیاز در بخش منابع، انتخاب خودرو مناسب برای هر منطقه و نیازسنجی واقعی از هر منطقه شهری و روستایی در بهبود کیفیت کتابخانه‌های سیار در کشور موثر است.

از آنجایی که کتابخانه‌های سیار در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از حیث اهمیت و جایگاه برنامه‌ریزی‌ها در رتبه‌های اول قرار دارد اما این سفیران دانایی، در استان مازندران که مهد علم، فرهنگ و هنر  است هنوز راه‌اندازی نشده است و اهالی یار مهربان مطالبه جدی دارند تا امر محقق شود.
 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در گفتگو با خبرنگار ما اظهار امیدواری کرد که با همکاری تمامی نهادها، راه‌اندازی کتابخانه سیار در استان محقق شود.

سکینه‌خاتون مهدیان‌پور با اینکه اعلام کرده کتابخانه‌های عمومی مازندران، کتابخانه سیار ندارند، اما می‌گوید پیگیر راه‌اندازی کتابخانه‌ی سیار در استان هستیم.

مهدیان‌پور با اشاره به‌اینکه براساس آمایش سرزمینی استان که در حال انجام است فضای کتابخانه‌ای مازندران باید افزایش یابد، گفت: باتوجه به گرانی قیمت زمین باید به سمت راه‌اندازی پیشخوان کتابخانه‌ای و کتابخانه سیار حرکت کنیم تا فضای کتابخانه‌ای را در اختیار مردم استان قرار دهیم.
 

وی با اشاره به جمعیت ۴۰ درصدی ساکن در روستاهای مازندران افزود: باتوجه به جمعیت ساکن در روستاها برای ارائه خدمات بهتر به‌ویژه در روستاهایی با جمعیت کمتر از هزار و۵۰۰ نفر، به دنبال راه‌اندازی کتابخانه سیار هستیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با اشاره به اینکه کتابخانه سیار با توجه به گسترش فناوری‌ها و اطلاعات، نقش چشمگیری در دسترسی سریع و آسان روستاییان ایفا می‌کند، ادامه داد: امیدواریم دستگاه های دیگر هم در كنار ما قرار بگیرند تا بتوانیم با هم‌افزایی هرچه بیشتر، كتابخانه‌های استان را رونق دهیم.

این مسئول فرهنگی استان با بیان اینکه کتابخانه سیار با در دسترس قرار دادن سریع، آسان و عادلانه منابع اطلاعاتی برای مخاطبان نیازمند، نقش بسزایی در ترویج دانش ایفا می‌کند، تصریح کرد: از ۳۰ پروژه نیمه‌تمامی که در استان داریم ۲۷ پروژه آن روستایی است.

مدیركل كتابخانه‌های مازندران افزود: باتوجه سبقه فرهنگی استان مازندران راه‌اندازی کتابخانه سیار یک مطالبه و ضرورت مهم در استان است.
 

مهدیان‌پور تصریح کرد: در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی باید از فضای کتابخانه خارج و وارد بدنه اجتماعی جامعه شد که یکی از ابزارهای این کار، کتابخانه‌های سیار هستند.

وی گفت: امیدواریم با راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار شاهد استقبال کودکان و نوجوانان باشیم و باید از این فرصت برای نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقا فرهنگ عمومی جامعه بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷