ناز دهکده‌های تندرستی خریدار ندارد؛

گردشگری سلامت در حسرت پرواز

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
کد مطلب : ۴۸۲۰۱۳
در حالی گردشگری سلامت طی سال‌جاری به یک گفتمان مدیریتی در استان مبدل شده است که علیرغم برخی اقدامات انجام گرفته نظیر صدور مجوز پذیرش بیماران خارجی برای ۱۰ بیمارستان استان اما هنوز خبری از پروازهای مستقیم و دهکده‌های سلامت نیست.
۰
plusresetminus
گردشگری سلامت در حسرت پرواز
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»، صنعت گردشگری دامنه ای وسیع دارد و از بخش‌های متنوعی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت گردشگری، گردشگری سلامت و توریسم درمانی است؛ حال وقتی صحبت از گردشگری سلامت و فرصت‌های قابل توجه اقتصادی آن می‌شود، لازم است در نظر داشته باشیم که این بخش جدید از صادرات نامرئی، در واقع محل تلاقی دو صنعت بسیار سودآور قرن حاضر یعنی سلامت و گردشگری است.

در تعریفی می‌توان گفت گردشگری سلامت، به هرگونه مسافرتی اطلاق می‌گردد که برای ارتقای سلامت انجام می‌گیرد و به عنوان یکی از ابعاد گردشگری، به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور نیز کمک شایانی می‌نماید؛ به طوری که می‌توان گفت توسعه گردشگری سلامت در ایران و جهان یک استراتژی ملی در راستای افزایش درآمد کشورها و یک بازوی امنیت ملی است که نیاز است کشورهای بهره‌مند از این فرصت استفاده کرده و خود را از بند تک محصولی بودن اقتصاد و یا هر مقوله اقتصادی دیگر نجات دهند. 

برای اطلاع از آخرین وضعیت موجود گردشگری سلامت در استان و زیرساخت‌ها، تبلیغات و اقدامات انجام شده برای جذب پذیرش بیماران خارجی، گفت‌وگویی را با مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

گردشگری سلامت فرصتی طلایی
محسن رمضانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» در خصوص آخرین وضعیت گردشگری سلامت در مازندران، با این مقدمه که گردشگری سلامت یکی از مولفه‌های قدرت کشورها در سطح جهانی است؛ گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران نیز چند سالی است که به‌صورت جدی در این حوزه وارد عمل شده و با کمک شرکت‌های خصوصی و دولتی و با در نظر گرفتن قوانین بالا دستی در مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت، از طریق دو وزارتخانه مهم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این حوزه ورود و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را مأمور کرده است تا در مناطق فعالیت خود تعدادی از بیمارستان‌های تابعه اعم از دولتی و خصوصی را مجهز به توانمندی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای اجرای کامل و سودمند این حوزه کنند.

وی افزود: گردشگری سلامت هم اعتباری برای کشور، دانشگاه‌ها و مراکز درمانی در پی خواهد داشت و هم درآمدزایی و ارزآوری خوبی را برای کشور رقم خواهد زد.

کیفیت و هزینه پایین درمان دو مزیت مهم ایران در حوزه سلامت
مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با بیان اینکه به دو علت و مزیت مهم، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به عنوان مقصد گردشگری سلامت در منطقه و جهان مطرح شود؛ خاطرنشان کرد: اولا کیفیت خدمات درمانی که در ایران ارائه می‌شود اگر بالاتر از کشورهای دیگر نباشد، پائین‌تر هم نیست و دوم به بحث تعرفه رقابتی باز می‌گردد که مطمئنا جدا از اینکه هزینه‌های درمانی ایران کمتر از بسیاری از کشورهای دنیا است، گردشگران خارجی می‌توانند ضمن بازدید از جاذبه‌های متنوع ایران با فرهنگ کشور نیز آشنا شوند.

این مسئول، ادامه داد: هزینه درمان در ایران حداقل یک‌چهارم کشورهای مجاور است و در مقایسه با کشورهای پیشرفته این تفاوت قیمت، چشمگیرتر نیز است که به طور نمونه جراحی قلب در کشور هندوستان در حالی حدود ۲۴ هزار دلار است که هزینه آن در ایران حداکثر ۵ هزار دلار است.

معرفی مراکز ده‌گانه درمانی مازندران 
رمضانی ضمن بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از حدود یک‌سال‌ونیم گذشته چند مرکز دولتی را مأمور کرد تا به‌صورت تخصصی روی چند موضوع درمانی کار انجام دهند؛ به معرفی و بیان توانمندی‌های مراکز درمانی پایلوت گردشگری سلامت در استان پرداخت و گفت: در این راستا در مرکز استان، بیمارستان قلب حضرت فاطمه زهرا(س) که کار تخصصی جراحی، دارویی و مداوای انواع بیماری‌های قلب را انجام می‌دهد، هم‌اکنون بستر پذیرش بیمار خارجی در این بیمارستان آماده و خوشبختانه بیمار نیز پذیرش کرده است.

وی ادامه داد: دوم، بیمارستان امام خمینی(ره) شهر ساری است که به صورت تخصصی در دو حوزه بیماری‌های زنان و به‌ویژه نازایی و ارتوپدی وارد این حوزه شده است.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران، افزود: در شهرستان بهشهر نیز بیمارستان خاتم‌الانبیا این شهر است که مورد تایید قرار گرفته تا صرفا در حوزه جراحی و درمان بیماری‌های چشم وارد این حوزه شود.

این مسئول، عنوان کرد: در غرب استان مازندران نیز دو بیمارستان در شهرستان رامسر و چالوس موفق به اخذ مجوز پذیرش بیماران خارجی شدند که هم اکنون در مرحله دوم در حال تعرفه‌گذاری و آماده‌سازی سخت‌افزاری بخش‌های تخصصی‌شان هستند.

رمضانی اعلام کرد: چند بیمارستان خصوصی استان نظیر بیمارستان شفای ساری، فکوری جویبار و شمال آمل تاکنون موفق به اخذ مجوز وزارت بهداشت از طریق دانشگاه علوم پزشکی مازندران شده‌اند. 

بیم و امیدهای گردشگری برای سلامت
وی با بیان اینکه مجموعا تاکنون ۱۰ بیمارستان مازندران شامل پنج بیمارستان دولتی و پنج بیمارستان خصوصی موفق به اخذ مجوز پذیرش بیمار خارجی شده‌اند؛ تشریح کرد: بحث گردشگری سلامت نیازمند زیرساخت‌های دیگری غیر از دانشگاه نظیر حمل‌ونقل و خدمات جانبی گردشگران و همراهان بیمار در حوزه گردشگری است که در این خصوص از وزارت‌های متبوع نظیر وزارت میراث فرهنگی، سازمان بنادر، فرودگاه‌های کشور، وزارت امور خارجه و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان، درخواست کمک کرده‌ایم و در واقع باید برای تحقق کامل این مسئله، لازم است که یک کار تیمی در این حوزه، صورت بگیرد تا نتیجه‌اش، ملموس و پایدار باشد.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تاکید کرد: استان مازندران به دلیل موقعیت استراتژیک، نزدیکی به کشورهای حوزه اطراف دریای خزر و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی که دارد، مطئمنا در حوزه گردشگری سلامت، فعال خواهد شد و فعالیت آن نیز چشمگیر خواهد بود.

مازندران مقصدی بکر برای گذران دوران نقاهت
این مسئول، افزود: این استان، ذاتا دارای جاذبه‌های فراوانی است که مورد توجه  و حمایت دولت قرار دارد و اخیرا نیز برخی از دولت‌های افریقایی خواستار آن شده‌اند که بیمارانی که در این کشور و سایر کشورها درمان می‌شوند برای گذران دوران نقاهت به ایران بیایند که در این راستا خود دولت، استان مازندران را به دلیل موقعیت آب‌وهوایی و جاذبه‌های آرام‌بخشی که دارد، انتخاب کرده است که اگر این اتفاق رقم بخورد این موضوع نیز می‌تواند منبع درآمدی خوبی برای استان باشد.

رمضانی، اذعان کرد: البته هم اکنون برخی از استان‌های کشور نظیر تهران، مشهد و شیراز در پذیرش بیماران خارجی دارای سبقه طولانی و از استان‌های پیش رو هستند که می‌توان از ظرفیت این مراکز نیز برای گذران دوران نقاهت بیماران خارجی حاضر در کشور نیز بهره برد.

وی با اشاره به انواع سه‌گانه توریسم خارجی شامل توریسم سلامت، توریسم درمانی و توریسم ورزشی، عنوان کرد: آب‌درمانی، طبیعت‌گردی و یا حتی جنگل‌گردی یکی از روش‌های درمانی برای ترمیم بیماری‌های روحی و افسردگی است که تمامی این موارد در استان مازندران وجود داشته و این بستر کاملا برای متقاضیان خارجی فراهم است.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: ما چندین نوع توریسم داریم که ما بدنبال گردشگری درمانی هستیم که تنها به دانشگاه مربوط است و می‌شود با زیرشاخه‌های گردشگری سلامت ترکیب کرد تا آنان نیز سود بیشتری ببرند و ما نیز بتوانیم از خدمات تکمیلی آن‌ها در این حوزه، اساستفاده کنیم.

 هتل بیمارستان نداریم
این مسئول، خاطرنشان کرد: جذب بیمار از طریق آژانس‌ها و دفاتر معتبر و قانونی صورت می‌گیرد و بیماران را تحویل بیمارستان‌ها داده و کار درمانی در بیمارستان انجام و پس از ترخیص با اجازه پزشک معالج مجددا توسط همان آژانس به کشور خودش انتقال داده می‌شود که این امر یک کار تبلیغاتی بسیار خوب برای کشور در حوزه‌های فرهنگ، تمدن و توانمندی‌های پزشکی می‌تواند باشد.

رمضانی، در خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خصوص اسکان همراهان بیمار، پاسخ داد: بهتر آن است که خود مراکز درمانی دارای یک مرکز اقامتی باشند تا همراه بیمار ضمن اینکه خیلی نگران اقامت خود نباشد از بیمار نیز فاصله نداشته باشد که در واقع این مراکز تحت عنوان هتل بیمارستان نامیده می‌شوند که متاسفانه در حال حاضر استان مازندران فاقد هتل بیمارستان است؛ لذا بحث اقامت همراهان را مراکز غیر دانشگاهی نظیر آژانس‌های گردشگری، سازمان میراث فرهنگی و استانداری، کمک کنند تا این بخش کار روی زمین نماند.

نبود خطوط مستقیم پروازی، ریلی و دریایی پاشنه آشیل پذیرش بیمار خارجی
وی در خصوص آخرین وضعیت حال حاضر گردشگری سلامت در مازندران و اقدامات عملیاتی انجام شده، اظهار کرد: ما اکنون در ابتدای راه هستیم و در حال تقویت زیرساخت‌های لازم، تعرفه‌گذاری و به ویژه آموزش به مدیران و پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بخش بین‌الملل هستیم تا اهمیت این موضوع برای استان و کشور را تشریح کنیم.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تصریح کرد: مهم‌ترین چالش‌ حال حاضر مازندران در پذیرش بیماران خارجی به دسترسی بیماران خارجی به مراکز درمانی استان باز می‌گردد، چرا که ورودی به استان از کشورهای همسایه محدود است و تنها چند پرواز مستقیم از فرودگاه‌های استان به کشورهای عراق،عمان و قزاقستان وجود دارد که خیلی رضایت‌بخش نیست.

این مسئول، افزود: آنچه که مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران و مراکز درمانی برای رونق‌بخشیدن به گردشگری سلامت است آن است که دسترسی بیماران به استان، در تمامی بخش‌ها از پرواز گرفته تا سفر دریایی، ریلی و زمینی به سهولت انجام گیرد و در این حوزه نیاز به حمایت بیشتری داریم.


اخد مجوز پذیرش گردشگر درمانی توسط ۶ آژانس مسافرتی مازندران
رمضانی، اعلام کرد: هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی مازندران از کشورهای اطراف نظیر عراق، افغانستان، پاکستان و هندوستان، پذیرش دانشجو دارد و خود این دانشجویان می‌توانند مبلغ خوبی برای گردشگری سلامت باشند و تحقق این امر را تسریع کنند.

وی افزود: هم اکنون نیز استان مازندران پذیرش توریسم خارجی از کشورهای عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و می‌توان از وجود این گردشگران در حوزه گردشگری درمانی نیز بهره برد.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: ما هم از طریق وزارت بهداشت و هم از طریق نماینده وزارت خارجه در استان، توانمندی‌های پزشکی استان را با کشورهای همسایه نظیر عراق، قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و ارمنستان به اشتراک گذاشته‌ و به معرفی خدمات، جراحان، تیم درمان و مراکز درمانی ارائه کننده خدمات به متقاضیان خارجی، پرداختیم.

این مسئول، تاکید کرد: هم اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که آژانس‌های گردشگری باید پای کار بیایند و با تبلیغات گسترده‌تر و فراهم کردن خدمات جانبی، نسبت به جذب بیمار، اخذ ویزا، و رزرو محل اقامت، اقدام کنند و فعلا با دفاتر گردشگری صاحب تجربه وارد قرارداد جدی شده‌ایم که ۶ آژانس استانی موفق به اخد مجوز پذیرش گردشگر درمانی از سازمان میراث فرهنگی شده‌اند.

فقدان مجتمع‌های تفریحی درمانی 
رمضانی گفت: البته یکی از موضوعات مهم در حوزه گردشگری سلامت به احداث مجتمع‌های تفریحی درمانی جهت گذران دوران نقاهت باز می‌گردد که باید بخش خصوصی به این مسئله ورود کند و ما این ایده را به آنان داده‌ایم و باید سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای احداث این مراکز جذب تا از مناطق بکر جنگلی و ساحلی به نحو احسنت در حوزه گردشگری سلامت استفاده شود.

وی در خصوص میزان درآمدزایی گردشگری سلامت برای مراکز درمانی استان گفت: بر اساس تعرفه‌ای که دولت تعیین کرده است نرخ تعرفه پذیرش بیماران خارجی حداقل سه برابر تعرفه بیمارستان‌های خصوصی است و در کنار این موضوع قطعا همراهان این بیمار نیز جهت اقامت، خرید، بازدید از مراکز تفریحی و سایر موارد محل درآمدزایی برای خیلی از مراکز غیردانشگاهی خواهند شد.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اذعان کرد: در قانون بودجه امسال که در مجلس تصویب شده است ورود یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر درمانی برای کشور دیده شده است که تحقق این میزان نفر گردشگری حداقل 20 میلیون دلار برای کشور آورده خواهد داشت.

گردشگری سلامت نیازمند مدیریت منسجم و حمایت ملی
این مسئول متذکر شد: استان مازندران دارای پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت کشور است که نیازمند مدیریت منسجم و حمایت ملی در کنار ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران است و ما کاملا به رونق گردشگری سلامت مازندران در آینده‌ای نزدیک، امیدوار هستیم.

جوینده‌های درمان و سلامتی از هر كجای دنیا می‌توانند به یک كشور وارد شده و تحت خدمات و مراقبت‌های پزشكی در زمینه‌هایی چون سرطان‌ها، بیماری‌های مغز و اعصاب، جراحی‌های پیوند اعضا، عمل‌های زیبایی و غیره قرار گیرند.

مع‌الوصف، گردشگری سلامت در ایران و متعاقبا در استان مازندران با وجود کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان، به علت نبود تبلیغات مناسب، هنوز جایگاه خود را به مانند کشورهای پیشرو در بازار پیدا نکرده است و در حال حاضر گام‌های نخست را طی می‌کند که نیازمند حمایت‌های جدی و منسجم دستگاه‌های چندگانه مرتبط برای توسعه پایدار این مولود جدید گردشگری را دارد.

گفت‌وگو: مجتبی قربانی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳