تاریخ انتشارشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۴۸۱۷۷۰
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت: احداث بند مشبک سرشاخه‌گیر روی رودخانه‌های غرب استان ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.
۵
plusresetminus
ایجاد سرشاخه‌گیر روی رودخانه‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
مهرداد خزایی‌پول در گفتگو با بلاغ با بیان اینکه متولی آب و دادن مجوز به واحدهای گردشگری از جمله آلاچیق‌ها در بستر رودخانه با امور آب است، اظهار کرد: بستر جزو اراضی ملی است و مالک آن دولت است و با اجاره بستر رودخانه به مردم اموال و جان آنها در زمان وقوع سیل دچار آسیب می‌شود و به خطر می‌افتد.

وی با بیان اینکه این مجوزها باید هرچه زودتر تعیین‌تکلیف شود، افزود: در منطقه سه هزار تنکابن امور آب در بستر رودخانه مجوز داد که جلوی کار را گرفتیم و در برخی  نقاط نیز سه چهار بار تخریب کردیم اما باز هم  امور آب این اماکن را اجاره می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر در خصوص واحدهای گردشگری و آلاچیق‌های سد ذوات چالوس که با سیل چند روز اخیر از بین رفتند گفت: اینها از سال ۹۸ از امور آب اجاره کرده بودند که بیشتر آنها در بستر رودخانه بود.

این مسئول تصریح کرد: چوب‌های شکسته ، افتاده و درختانی که از بالادست جنگل به سمت پایین دست رودخانه سرازیر می‌شوند برای اینکه در زیر پل‌ها مانع عبور آب نشوند باید جمع‌آوری شوند که بر عهده منابع طبیعی است اما اینکه منابع طبیعی بخواهد این درختان شکسته را در داخل جنگل جمع‌آوری کند با طرح تنفس جنگل منافات دارد.

خزایی‌پول با بیان اینکه بندهای مشبک سرشاخه گیر یکی از موثرترین سازه‌های مدیریت سیلاب در حوزه‌های آبخیز جنگلی شمال کشور به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: با کارکرد مناسب، نقش مطلوبی در فیلتر کردن سیلاب، کنترل مواد محموله و بار جامد همراه سیل به ویژه کنده‌ها و پایه‌های ریشه‌کن شده و سرشاخه درختان جنگلی و نیز بار بستر مسیل‌ها دارد.

وی یادآور شد: از مجموع ۳۴ رودخانه غرب مازندران برای ۱۶ رودخانه جهت احداث بندهای مشبک سرشاخه گیر مطالعات انجام شده است که بر روی ۱۰ رودخانه سرشاخه گیر ایجاد شده است و برای ۶ رودخانه دیگر مطالعه انجام  و نیازمند اعتبار جهت اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر ادامه داد:برای احداث هر سرشاخه‌گیر نیاز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است و در مجموع با کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان می‌توان ۶ سرشاخه‌گیر که مطالعات آن انجام شده است اجرایی کرد که در زمان سیل می‌تواند جلوی ۲ هزار میلیارد تومان خسارت را بگیرد.

خزایی‌پول بیان کرد: آمادگی مطالعه بر روی سایر رودخانه‌های غرب استان نیز توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی جهت احداث بند مشبک سرشاخه گیر وجود دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳