تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۴۸۱۰۰۷
نماینده مردم مازندران در خبرگان رهبری گفت: کاپیتولاسیون در واقع جنگ با مزدوران امریکایی و نبرد با اهداف شیطانی آنان آغاز شد و تااکنون نیز ادامه دارد.
۱۰
plusresetminus
«کاپیتولاسیون» سرآغاز عزت ایران و نبرد با اهداف شیطانی امریکا بود
به گزارش بلاغ، در پی تصویب لایحه کاپیتولاسیون در ۲۱ مهر ۱۳۴۳، امام خمینی (ره) در روز چهارم آبان ۱۳۴۳ اقدام رژیم را به‌شدت مورد انتقاد قرارداد و سخنرانی تاریخی خود را ایراد کرد.
 
روز چهارم آبان ۱۳۴۳ امام خمینی در اعتراض به لایحه کاپیتولاسیون طی نطق شدیداللحنی فرمودند «عظمت ایران از بین رفت، استقلال از دست رفت، عزت ما پایکوب شد. مگر ما مستعمره هستیم؟ مگر ایران در اشغال آمریکاست؟»
 
آیت‌الله سیدرحیم توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار بلاغ در بیان خیانت‌های پهلوی و جنایات آمریکا به مناسبت چهارم آبان‌ماه، سالروز اعتراض تاریخی امام راحل به تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون، اظهار کرد: امام راحل در آن زمان فرمودند که شما عزت ایران را فروختید و با آبروی یک ملت بازی کردید.

وی افزود: لایحه کاپیتولاسیون بسیار ننگین بود و اگر پست‌ترین فرد امریکایی به بالاترین مقام ایرانی اعتراض می‌کرد قانونی نبود که اعتراض کند و از آن طرف اگر بالاترین مقام ایرانی به پست‌ترین مقام امریکایی اعتراضی می‌کرد، قانون وجود داشت که او را محاکمه کند.
 
نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مردم با این دید عظیم امام راحل، قیام کردند و می‌دانستند که این قیام، تبعات فراوانی دارد و با همه این مصیبت‌ها، همه را به جانش خرید؛ اما از اهدافش کوتاه نیامد؛ چرا که نتیجه‌اش، عزت ایران است.
 
وی ادامه داد: امروز عزت ایران تا آنجاست که تمام دنیا نگاهش به ایران است و فهمیده است امریکا رو به افول است و دنیا دریافت که پای ایران در میان است.
 
آیت‌الله توکل گفت: کاپیتولاسیون در واقع بابی بود که باز شد و جنگ با مزدوران امریکایی و نبرد با اهداف شیطانی آنان آغاز شد که تا اکنون نیز ادامه دارد.
 
نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: دنیا امروز دریافته است که اگر هر عزتی در منطقه به دست بیاید باید ایران پای آن بایستد و عزت‌های صوری از جانب امریکا هیچ دوامی ندارد.
 
به گزارش بلاغ، کاپیتولاسیون پس از پیروزی انقلاب در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ رسماً لغو شد در بیانیه وزارت خارجه چنین آمده است: «به پیشنهاد هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران و تصویب شورای انقلاب اسلامی، قانون مصوب ۲۱ مهر ۱۳۴۳ به اجازه استفاده مستشاران نظامی آمریکا در ایران از مصونیت‌ها و معافیت‌های قرارداد وین (کاپیتولاسیون) از تاریخ ۲۳/۲/۱۳۵۸ لغو شد.»
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷