تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۴۷۲۴۰۰
نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، آغازگر جنگ نبوده و نیست؛ اما مقتدرانه مرد میدان دفاع است گفت: آمریکایی‌ها در ادعای حقوق بشر، دروغ و عوام‌فریبی می‌کنند و به آن پای‌بند نیستند.
۰
plusresetminus
حقوق بشر آمریکایی در سردشت/ننگ و نفرت برای قدرت‌های استکباری در تاریخ ماند
به گزارش بلاغ؛ ساعت چهار بعدازظهر هفتم تیرماه ۱۳۶۶ یکی از تلخ‌ترین فجایع تاریخ بشری رخ داد و شهر سردشت به عنوان نخستین شهر دنیا مورد حمله شیمیایی بعد از جنگ جهانی اول و تصویب کنوانسیون‌ منع سلاح‌های شیمیایی لقب گرفت و به خاطر این جنایت دشمن، این روز به عنوان «روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی» نامگذاری شد.

بمباران شیمیایی سردشت یک جنایت جنگی و بمبارانی بود که نیروی هوایی عراق در ۷ تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی در چهار نقطهٔ پرازدحام شهر سردشت در ایران انجام داد. در این حمله ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر کشته شده و ۸ هزار تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

جمهوری اسلامی ایران، این تهاجم را غیرانسانی اعلام داشت و شهر سردشت را نخستین شهر قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامید. مجامع جهانی به دلیل نفوذ پشتیبانان صدام حسین، قادر به انجام اقدام قابل توجهی نبودند. کشورهای اروپایی و آمریکایی هم که به نوعی با فروش سلاح به صدام بانی این فاجعه بوده‌اند سعی کردند این اتفاق را نادیده بگیرند، و واکنش خاصی انجام ندادند و حتی در صدد انکار آن برآمدند.

در نخستین همایش بازنگری کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی، که از ۱۰ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۲ در لاهه مقر سازمان برگزار شد برای نخستین‌بار نمایشگاه عکس و آثار و فجایع بمباران شیمیایی سردشت در معرض دید نمایندگان کشورها و رسانه‌های جهانی قرار گرفت و بازتاب گسترده‌ای یافت.

 آیت‌الله علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهارکرد:  از جمله خصلت‌های قدرت‌های استکباری و عوامل دست نشانده آنان، خصیصه دروغ پردازی و کتمان حقیقت و فریب افکار عمومی است.

وی افزود: به این معنا که دم از حقوق بشر می‌زنند اما در جنگ تحمیلی، ما را از وارد کردن سیم خاردار منع می‌نمودند ولی سلاح‌های شیمیایی را در اختیار طرف مقابل قرار داده بودند.

عضو خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: این صدام نبود که سلاح شیمیایی داشته باشد، بلکه قدرت‌های استکباری جهان بود که سلاح شیمیایی، هواپیماهای پیشرفته و انواع مختلف موشک و سلاحات نظامی را در اختیار صدام قرار داده بودند و مناطق مسکونی ما را مورد بمباران قرار دادند و کودک، پیر، زن و مرد ما را در خانه‌شان مورد هدف قرار می‌دادند.

 آیت‌الله معلمی با بیان اینکه، این ننگ و نفرت برای قدرت‌های استکباری در تاریخ ماندگار گشت؛ تصریح کرد: جمهوری اسلامی در عین مظلومیت، اما مقاومت صبورانه و تحمل سختی‌های طافت‌فرسا را در پیش گرفت و دشمن را از رسیدن به اهداف‌شان باز داشت و حقیقت جمهوری اسلامی را به جهانیان نشان داد.

وی تاکید کرد: هرگز جمهوری اسلامی بدنبال سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی، نبوده و نیست و نخواهد هم بود؛ ایران اهل جنگ نبوده و نیست و هرگز جمهوری اسلامی، آغازگر جنگ نبوده و نیست؛ اما مقتدرانه مرد میدان دفاع است.

عضو خبرگان رهبری، ادامه داد: دفاع امر الهی است و اگر انسان در عرصه دفاع، مقاومت کند، خدای رحمان یاریش می‌کند؛ کما اینکه هم اکنون، نشانه‌هایش را در سطح جهان تماشا می‌کنیم.

 آیت‌الله معلمی، گفت: افول قدرت استکباری امریکا و عزت روزافزون جمهوری اسلامی در میان ملت‌ها، نشانه پایبندی جمهوری اسلامی به مسائل انسانی و رعایت حقوق بشر در عمل نه در ادعا است.

وی متذکر شد: خوشبختانه در شرایط فعلی کار به جایی رسیده است که تمام مردم عالم، ماهیت آمریکایی‌ها را به نظاره نشسته‌اند و اگر جلوتر گفته می‌شد آمریکایی‌ها در ادعای حقوق بشر، دروغ و عوام فریبی می‌کنند و به آن پای بند نیستند، شاید کسانی گمان می‌کردند، این اتهام است اما در شرایط حاضر و با اوضاعی که هم اکنون در امریکا در حال جریان و اتفاق است، همه فهمیدند که آمریکا، پای بندی به حقوق بشر در عمل ندارد.

عضو خبرگان رهبری، یادآور شد:  امیدواریم که ملت‌های دربند جهان این شیوه استکبار را بهتر از گذشته بشناسند و در کنار جبهه مقاومت، جبهه حق در برابر باطل و متجاوزین، مقاومت داشته باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳