تاریخ انتشارسه شنبه ۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۷۲۳۷۹
بسیاری از کارشناسان براین باورند که قطع برق چاه‌های کشاورزی اثرات نامطلوبی بر بخش تولید می‌گذارد.
۰
plusresetminus
قطعی برق چاه‌های کشاورزی معضلی پیش روی بخش تولید
به گزارش بلاغ، بنابر ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار مصوبه سال ۹۰، قطع برق چاه های کشاورزی ممنوع است، درحالیکه وزارت نیرو برنامه قطعی ۶ ساعته چاه های کشاورزی در شبانه روز را ارائه و اجرایی کرده است که این امر آسیب جدی در سال رشد تولید به بخش کشاورزی وارد می کند.

محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس طی نامه ای به وزیر نیرو به سبب اهمیت حوزه کشاورزی و اثرگذاری آن بر تامین امنیت غذایی کشور خواستار خارج کردن برق الکتروپمپ‌های چاه کشاورزی از جدول برنامه قطع برق وزارت نیرو شد.

گرچه قطع برق چاه های آب کشاورزی از جمله طرح های دولت برای صرفه جویی در مصرف برق است، اما کارشناسان بارها درباه نتایج منفی آن مبنی بر کاهش تولید و ایجاد خسارت به زیربخش های مختلف کشاورزی از سال گذشته هشدار دادند که متاسفانه این طرح کماکان امسال هم اجرایی شده است.

در همین رابطه عطااله هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل بخش کشاورزی گفت: با توجه به آنکه قطعی برق در اکثر محصولات جالیزی و دانه های روغنی اثر گذار است، لذا وزارت نیرو موظف به تامین ۲۴ ساعته برق کشاورزان با ولتاژ مناسب است.

هاشمی می گوید: وقتی کشاورز از وزارت نیرو انشعاب خریداری می کند، این وزارتخانه وظایفی مبنی بر تامین ۲۴ ساعته برق دارد و در مقابل کشاورزان هم مکلف به پرداخت قبض در زمان مقرر هستند چراکه قطعی برق حداقل ۵ ساعته بر تولید اثر منفی می گذارد.
قطعی برق منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید می شود

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته در مجلس موضوع برقی کردن چاه های کشاورزی مصوب شد که براین اساس کشاورزان مکلف به برقی کردن چاه های جدید و قدیم خود با استفاده از تسهیلات بانکی بدون نرخ بهره شدند.

به گفته وی ، براساس مصوبه مجلس در خصوص برقی کردن چاه های کشاورزی، وزارت نیرو مکلف به تامین ۲۴ ساعته برق کشاورزان شد که متاسفانه دولت به بهانه کمبود تولید برق، آن را اعمال نکرد.

پیشه ور با بیان اینکه قطعی چندساعته برق کشاورزی آسیب جدی به تولید می زند، گفت: قطعی برق ۵ تا ۶ ساعته منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید می شود، درحالیکه بنابر شعار امسال رشد تولید و امنیت غذایی حائز اهمیت است‌.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به اهمیت امنیت غذایی انتظار می رود که وزارت نیرو، برق چاه های کشاورزی را قطع نکند و همانند برق خانگی برخورد کند و در صورت قطعی برق چاه های کشاورزی، سوخت گازوئیل را تخصیص دهند.

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: قطع ۷ ساعته برق در طول روز در کنار قطعی برق های ناگهانی ناشی از کمبود برق یا تعمیر خط ها، تهدید جدی برای تولید محسوب می شود‌.

به گفته وی، با قطع برق مقدار آبی که در اختیار کشاورز قرار می گیرد، ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش می یابد که این امر بر تولید اثر می گذارد.

شادلو ادامه داد: در پمپاژهای ثانویه که به طور مستمر نیاز به روشن بودن نیست، کشاورزان می توانند با اعمال مدیریت در ساعات خارج از اوج مصرف اقدام به استفاده کنند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: با توجه به آنکه مدیریت مصرف برق در قبال برق های غیرقانونی که از پشت ترانس گرفته می شود، قابل قیاس نیست بنابراین ساماندهی برق های غیرمجاز از طریق اعمال نظارت و اخذ جرایم سنگین تاثیر بسزایی در جلوگیری از قطع برق کشاورزی دارد.

با توجه به آنکه بخش اعظم برق در چاه های غیرمجاز مصرف می شود، لذا مدیریت بر برق های غیرمجاز مانع قطعی برق بخش صنعت و کشاورزی می شود چراکه قطعی برق بخش کشاورزی از لحاظ شرعی و قانونی و سایر امور اجتماعی و تولید کشاورزی جای بحث فراوان است.

آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: قطعی برق در بحث آبزی پروری با سایر بخش های کشاورزی متفاوت است چراکه قطعی برق مزارع ماهی در کمتر از چند دقیقه منجر به تلف شدن کل ماهی ها می شود.

به گفته او، بنابر پیگیری های صورت گرفته، وزارت نیرو متعهد شده که قطعی برق در مزارع پرورش ماهی اتفاق نیفتد چراکه قطعی برق منجر به تلف شدن ماهی و آسیب به منافع ملی می شود چراکه خسارت وارده به پرورش دهندگان را هرطور محاسبه می کنیم، تولید ملی دچار آسیب می شود.

نبی زاده با تاکید بر ضرورت الزام صدور اطلاعیه وزارت نیرو قبل از قطعی برق گفت: وزارت نیرو قبل از قطعی برق باید اطلاعیه صادر کند تا تولیدکنندگان نیم ساعت قبل از قطعی برق دیزل ژنراتور یا پمپ خود را روشن کنند چراکه در صورت قطعی یا خرابی پمپ خسارت سنگینی به پرورش دهنده وارد می شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی ادامه داد: بیمه موظف است قطع برق را پوشش دهد که متاسفانه جزء بیمه تکمیلی گذاشتند، درحالیکه باید شامل بیمه نامه اصلی باشد.

وی گفت: اگر قطعی برق شامل بیمه نامه اصلی باشد، دولت مکلف به پرداخت خسارت است که در این صورت به وزارت نیرو فشار می آورند تا برق بخش کشاورزی دچار قطعی نشود یا در صورت قطعی از قبل اطلاعیه داده شود.

با توجه به آنکه قطعی برق چاه های کشاورزی در پی مدیریت مصرف برق به سبب بروز برخی مشکلات سبب نارضایتی کشاورزان شده است، بنابراین انتظار می رود که وزارت نیرو با وجود اهمیت بخش کشاورزی در امنیت غذایی نسبت به خارج کردن قطع الکتروپمپ های کشاورزی از برنامه اقدام کند تا در سال رشد تولید، آسیبی از این حیث به بخش کشاورزی وارد نشود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳