۱۲ فروردین؛ مولودی که هرگز نمی‌میرد؛

آریِ سبزی به نشانه روئیدن

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۷
کد مطلب : ۴۸۵۴۲۱
۱۲ فروردین، روزی است که ملت ایران به جمهوری اسلامی «آری» گفت، آریِ سبزی به نشانه روئیدن، طراوت، شادابی، خرمی و نشانه‌ای از به ثمر رسیدن بذرها و شکفتن آن شکوفه‌ها است.
۰
plusresetminus
آریِ سبزی به نشانه روئیدن
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ؛ ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران در تاریخ انقلاب اسلامی ایران یک روز تاریخی و به یاد ماندنی است که بخشی از تاریخ پر افتخار نظام اسلامی را شامل می‌شود.

در روز ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران نوع نظام به عنوان جمهوری اسلامی توسط مردم با رای بالا انتخاب شد، نظامی که در آن دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت هر دو با هم لحاظ می‌شود و حکومتی تاسیس می‌شود که سابقه تاریخی ندارد.

حکومتی که از روی الگوی حکومت نبوی و علوی اقتباس شده است، حکومتی را که، ولی فقیهی مجتهد به دور از هوا و هوس زمام امور آن را بر عهده دارد و اینگونه می‌شود که به فرموده امام خمینی(ره) ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت الله است، از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست.

برای بازخوانی سالروز تولد نظام جمهوری اسلامی ایران که ماحصل تلاش‌ها و مجاهدت‌های به بار نشسته مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران است، به سراغ چند تن از صاحبنظران و کارشناسان سیاسی رفته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

۱۲ فروردین سالروز رفراندومی ماندگار برای ایران

 آیت‌الله علی معلمی در گفتگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه ۱۲ فروردین از جمله ایام و روزهایی است که به حق می‌شود آن را یوم‌الله نامید؛ اظهار کرد: در شرایطی که در سال ۱۳۵۷، استکبار جهانی سخت با سرمایه‌گذاری و تلاش، عوامل خود را در درون جامعه ایرانی و در بطن انقلاب، رسوخ داده بود تا نظام را به انحراف بکشاند، اما امام راحل یک تعبیری فرمودند که «جمهوری اسلامی، آری یا نه» و این عنوان به رأی گذاشته شود؛ رأی مردم نیز در این همه پرسی یک رأی مخفی بود و مردم می‌توانستند با آری یا نه نظر خود را در این همه پرسی اعلام کنند.

وی افزود: نهضت امام راحل(ره) یک نهضت مبتنی بر باورهای دینی مردم بود، یک نهضت برخاسته از اعتقادات مردم بود و حضور اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی مردم، مقاومتی ایجاد کرده بود که نظام ستمشاهی را از پای درآورده بود؛ لذا پس از این اتفاق مبارک، بلافاصله برای تعیین نوع نظام آینده کشور، رفراندوم برگزار شد و آن هم با رأی مردم که در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی سابقه ندارد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، اعلام کرد: در شرایطی که عناوین قدرت کارشکنی می‌کردند اما بر حسب آمار شرکت‌کنندگان، ۹۸.۲ درصد رأی دهندگان به جمهوری اسلامی، «آری» گفتند و لذا ۱۲ فروردین همانند ۲۲ بهمن‌ماه، از جمله روزهای سرنوشت‌ساز و تاثیرگذار در نظام جمهوری اسلامی است که در تقویم کشور نیز به عنوان یک روز تعطیل رسمی اعلام شده است که از جمله روزهای اعیاد و روزهای تاریخی کشور محسوب می‌شود.

آیت‌الله معلمی، عنوان کرد: به لطف خدا، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و بلافاصله هم برای عنوان نظام آینده به آرای مردم مراجعه شد و رفراندومی بسیار باشکوه برگزار شد و مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند و لذا روز ۱۲ فروردین هر ساله، به عنوان یک روز تاریخی فراموش نشدنی به عنوان یک روز تعطیل رسمی در تقویم کشور اعلام شده است و باید گرامی داشته شود.

وی با بیان اینکه امروزه کشورهایی در فضای مجازی، عوامل تبلیغاتی آن‌ها، فکر و ذهن جامعه و جوانان  ما را می‌خواهند به سوی یک تبلیغات انحرافی ببرند که در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، آن پدران شما بودند که رأی دادند و اکنون شما باید از نو، نظام باب طبع و دلخواه خودتان را انتخاب کنید؛ گفت: در شرایط کنونی گرفتار یک دنیای متفاوتی هستیم، بنحوی که از یک سمت، دم از مردم و دموکراسی می‌زنند و از سویی دیگر، خودشان مردم خود را سرکوب می‌کنند؛ ولی برای دیگر کشورها، نسخه انقلاب تحول‌خواهی، به خیابان‌ها بریزید، برپایی آشوب، می‌پیچند.

۱۲ فروردین یادآور نه بزرگ ملت ایران به بلوک شرق و غرب

امیر سادات کرمی نیز در گفتگو با خبرنگار بلاغ در تبیین نامگذاری روز ۱۲ فروردین به نام روز جمهوری اسلامی و همچنین تبیین مردمی بودن منحصر به‌فرد نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان، اظهار کرد:  در واقع رأی ۹۸.۲ درصد مردم، به جمهوری اسلامی بیان کننده این نکته است که ما می‌خواهیم در کشورمان، گزاره‌های اسلامی پیاده شود، می‌خواهیم در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و در همه شاخه‌های حکمرانی آن چیزی که پیاده می‌شود مبتنی بر قواعد و گزاره‌های اسلامی باشد.

وی افزود: دوازدهم فروردین‌ماه یک «نه» بزرگ از طرف ملت ایران به مدل حکمرانی بلوک شرق و غرب بود؛ یعنی ما نه حکمرانی بلوک شرق که مدل آن کمونیستی و مارکسیستی است را قبول داریم و نه حکمرانی بلوک غرب که مدل آن لیبرال دموکراسی است و هیچ قیدوبندی ندارد را قبول داریم.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی مازندران، خاطرنشان کرد: قالب حکمرانی در کشور که قرار است قالب اسلام را در کشور پیاده سازی کند، مبتنی بر جمهوریت است، یعنی مبتنی بر نظر مردم. نظر مردم منطبق بر آن گزاره‌های اسلامی، از سوی هر کسی و هر چیزی که باشد، همان باید پیاده شود.

سادات‌ کرمی بیان کرد: ملت ما اعلام کردند که ما جمهوری اسلامی را می‌پذیریم و لذا در این چارچوب همراه با محتوای اسلامی، ملت نظر خواهند داد که چه کسی باید سر کار بیاید، ملت نظر می‌دهند که نمایندگان مجلس آن‌ها چه کسانی باشند، ملت حاکمان و مدیران خود را انتخاب می‌کنند.

وی گفت: کسانی که امروز به بهانه مردم، سعی می‌کنند از زبان مردم که در واقع حرف مردم نیست، به گزاره‌های حکومت اسلامی حمله کنند، تفاوتی با جریان نهضت آزادی و جبهه ملی ندارند، آن‌ها هم با مدل جمهوری اسلامی مخالف بودند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی مازندران،با بیان اینکه در قبل از انقلاب، مدل حکومتی، جمهوریت نبود، دیکتاتوری و استبداد بود، از سویی محتوا هم اسلام نبود؛ تشریح کرد: اما در بعد از انقلاب اسلامی، محتوا اسلامی شمرده شد و قالب هم به جمهوریت تغییر یافت؛ شاهد این ادعا، وجود روسای جمهوری بود که در مقابل حاکمیت ایستادند، مجلسی داشتیم که در برابر حاکمیت تحصن کرد، نخست وزیری داشتیم که در اثنای جنگ تحمیلی، استعفا کرد، رئیس جمهوری داشتیم که دقیقا خلاف خط مشی امام (ره) و مقام معظم رهبری اعلام مواضع و رفتار کرد.

سادات‌ کرمی، تصریح کرد: در هر قسمتی و هر مدیریتی، شخصیت‌هایی بر سر کار آمدند که معتقد به محتوای اسلامی و قالب جمهوریت بودند، قطعا در آن حوزه پیشرفت کردیم، اما هر جایی عقب رفت داشتیم شک نکنید که یا اعتقاد به جمهوریت ملاک نبود و یا به محتوای اسلامی و پیاده کردنش در حوزه مدیریت اعتقادی نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: دایره انتخاب در ایران آن قدر وسیع است که بعضا افرادی انتخاب شده‌اند که در مقابل حاکمیت هم حتی قرار گرفتند، بعضی سرکرده فتنه شدند، برخی‌ها بدنبال مطامع و منافعی بودند که برخلاف منافع ملت بود؛ هر چند این وقایع از یک سو تلخ است اما از یک طرف بیانگر حقانیت جمهوری اسلامی در جمهوری محور بودن این کشور است.

۱۲ فروردین سالروز تولد جمهوری اسلامی در ایران
  حسن خدادی نیز در گفتگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: در ۱۲ فروردین ماه سال ۱۳۵۷ در واقع ما یک جمهوری اسلامی تشکیل دادیم که جمهوریت آن شکل نظام سیاسی و اسلامیت محتوای نظام سیاسی ما را شکل می‌داد.

وی افزود: جمهوریت در تمام متون و سیستم‌های علمی جهان دارای چهار شاخصه اصلی است و هر نظامی که دارای این خصایص باشد به آن جمهوریت اطلاق می‌کنیم.

این کارشناس علوم سیاسی، خاطرنشان کرد: اولین شاخصه این است که همه روسای حکومت آن چه به صورت مستقیم توسط مردم و چه به صورت غیرمستقیم انتخابی باشند، دوم این است که مدت ریاست این افراد محدود و معین باشد، سوم اینکه موروثی نباشد و چهارمین ویژگی اینکه رئیس جمهور و یا مسئولینی که در رأس حکومت قرار دارند نسبت به اعمال‌شان پاسخگو باشند که تمامی این موارد به وضوح در جمهوری اسلامی ایران، ملموس است.

استاد دانشگاه مازندران، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش مردم و ویژگی‌های جمهوریت را تماما دارا است و منتقدان و کشورهای غربی مخالف، غرض ورزانه انتقاد می‌کنند.

خدادی تصریح کرد: ما شکل حکومت را پذیرفتیم و بنا بر اظهارات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، شکل حکومت ما جمهوریت است و در واقع ماهیت و محتوای حکومت ما اسلامیت است که کاملا مشخص و معین است.

وی افزود: دوازدهم فروردین‌ماه بدین جهت روز جمهوری اسلامی نامگذاری شده است که یک موجودیت جدیدی به نام جمهوری اسلامی ایران در جهان متولد شد و مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند و به این جمهوریت با ویژگی‌های چهارگانه مطروحه، آری گفتند.

این کارشناس علوم سیاسی، اذعان کرد: مردم علاوه بر جمهوریت در ۱۲ فروردین‌ماه، به اسلامیت هم رأی دادند و لذا معتقد بودند ما نظام و حکومتی می‌خواهیم که کامل باشد؛ اسلامیت نظام یعنی پذیرش و اجرای احکام و موازین اسلام در تمام عرصه‌ها و مراحل حکومتی کشور و همچنین اینکه تمام قوانین و مقررات داخل کشور بر اساس موازین اسلامی وضع و اجرا شود.

استاد دانشگاه مازندران، گفت: پس جمهوری اسلامی ایران، یک نظام منحصر به فرد کاملا خلاقانه است که شکل آن جمهوریت و محتوای آن اسلامیت است و در مقابل، سایر نظام‌های سیاسی دنیا یک شکل دیکتاتوری دارند یا در دموکراسیت حالت افراطی دارند.

مروری بر  ۱۲ فروردین ۱۳۵۸

انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید و امام خمینی (ره) در همان آغازین روزهای پیروزی انقلاب دولت موقت را موظف به برگزاری همه پرسی کردند.

رفراندوم جمهوری اسلامی از ساعت ۸ صبح روز ۱۰ فروردین ماه ۱۳۵۸ در داخل و خارج کشور آغاز و بنا به روایت صادق طباطبایی از روز اول انتخابات ازدحام جمعیت برای شرکت در همه پرسی به حدی بود که پیش از غروب ۱۰ فروردین ۵۸ امام خمینی (ره) دستور به تمدید زمان برگزاری انتخابات دادند.

سرانجام علی‌رغم کارشکنی‌ها و مشکلات، رفراندوم جمهوری اسلامی با استقبال بی‌نظیر مردم که اولین انتخابات کاملاً آزاد را در طول حیات ایران را تجربه می‌کردند، برگزار شد و شامگاه ۱۱ فروردین ماه پس از دو روز به پایان رسید. بر طبق منابع شمارش آرا حدود ساعت ۲ بامداد ۱۲ فروردین ماه به پایان رسید.

واجدان شرایط شرکت در انتخابات ۲۰ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر بودند که این تعداد ۲۰ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۹۵ نفر در انتخابات شرکت کردند که با توجه به تعداد شرکت کنندگان حضور ۹۷ و ۳۴ صدم درصدی را در این انتخابات شاهد بوده‌ایم.

با توجه به اینکه تعرفه‌های رأی گیری از دو قسمت "آری" و "نه" تشکیل شده بود هیچگونه رأی سفید و باطله ای از صندوق‌ها خارج نشد.

تعداد ۲۰ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۳۵۳ رأی «آری» از صندوق‌های رأی خارج شد که نشان از ۹۹ و ۲۴ صدم درصد رای به جمهوری اسلامی بود.
 
اینک با گذشت ۴۵ سال از اراده بزرگ و جمعی ملت در این روز تاریخی و سرنوشت‌ساز، مردم صبور و انقلابی ایران با وجود فشارهای خارجی، تحریم‌های شرورانه و بدعهدی آمریکا و متحدانش در دوره‌های مختلف، همچنان پای‌بند نظام برخاسته از خون شهدا هستند و با امید در این راه پربهجت گام برمی‌دارند.

نظام جمهوری اسلامی از اندیشه های ناب امام بزرگوار سرچشمه گرفت و با رای مردم به ثمر نشست که از این جهت این روز برای تاریخ انقلاب اسلامی روزی درخشان و ماندگار است.

انتهای خبر/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱