مازندران در سوگ رحلت پیامبر اعظم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)؛

رسول اعظم(ص) منادی توحید و پیام‌آور صلح

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۷۷۴۸۹
استان مازندران همزمان با فرارسیدن ایام پایانی ماه صفر در سوگ سالروز رحلت پیامبر عظیم‌الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) سیاه‌پوش شد.
۱
plusresetminus
رسول اعظم(ص) منادی توحید و پیام‌آور صلح
به گزارش بلاغ، ۲۸ماه صفر سالروز رحلت سید انبیاء و برترین آفریده خدا محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) است. وجود مقدسی که خداوند متعال تمام جهان را به یُمن او و عترت پاکش آفرید و نور او اول مخلوق خداوند است. پیامبری که خداوند حکیم بار‌ها در قرآن کریم او را ستوده است.

سخن در فضایل و مناقب آن حضرت بسیار است، اما آنچه در این مقام باید گفت عظمت مصیبت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) است؛ تا آنجا که امام باقر (علیه السلام) در روایتی چنین می‌فرماید: «من أصیب بمصیبة فلیذکر مصابه بالنبی (صلی الله علیه و آله) فانه من أعظم المصائب»

هر کس به مصیبتی گرفتار شد، پس باید مصیبت خود را نسبت به پیامبر الانبیاء (صلی الله علیه و آله) بیاد آورد پس همانا که مصیبت پیامبر از بزرگترین مصیبتهاست.

استان مازندران همزمان با سراسر کشور به مناسبت ۲۸ صفر، سالروز رحلت آخرین فرستاده خدا، اسوه اخلاق در جهان پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی‌الله علیه و آله) و شهادت مظلومانه کریم آل طه دومین امام معصوم، سید جوانان اهل بهشت، صاحب کرامت و شفیع قیامت، امام حسن مجتبی (ع) عزادار و سوگوار شد.

فضاسازی و سیاه‌پوش کردن سطح شهر، ادارات و مساجد و تکایا، تولید محتوا در قالب عکس، فیلم، اینفوگرافیک و انتشار گسترده در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی همراه با پخش برنامه‌های عزاداری از رسانه ملی از جمله برنامه های گرامیداشت این ایام است.

توزیع نذورات و پخش مداحی و مرثیه‌سرایی در اماکن عمومی از دیگر آیین‌ها برای گرامیداشت ایام پایانی ماه صفر در استان است.

وحدت، توصیه دائمی پیامبر اکرم(ص)
وحدت بر محور اسلام و رسول‌الله(ص)، بیت‌ الغزل اندیشه و سیره امام و رهبری است و آنچه تاکنون نظام اسلامی را پویا و پایا داشته اتحاد و همدلی بوده است و شرط حفظ نظام اسلامی استمرار همدلی و وفاق در تمام حوزه‌ها و جنبه‌های نظام اسلامی است بنابراین با تأسی به سیره امام و رهبری در موضوع وحدت، دستیابی به قله‌های رفیع تکامل نظام اسلامی به آسانی میسر می‌گردد.

مقام معظم رهبری بر این باورند که باید مسلمانان جهان با هم متحد شوند و با هم دشمنی نکنند و محور همه، کتاب خدا و سنت نبی اکرم و شریعت اسلام باشد. مسلمانان باید شالوده زندگی خود را بر اسلام و قرآن استوار نمایند تا در تمام ادوار زندگی موفق باشند.

امام خمینی(ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی، با تکیه بر دو عامل کلیدی؛ یعنی ۱. لزوم قدرت‌یابی مسلمانان و لزوم شکست اقتدار شیطانی و پوشالی قدرت های رقیب اسلام؛ ۲. مقوله وحدت و انسجام تاریخی و اجتماعی امت اسلامی، تبدیل به گفتمان غالب و رایج نهادهای اسلامی در گستره جهانی گردید. با موج بیداری اسلامی، از رهگذر حرکت انقلاب اسلامی، تکاپویی فعال در میان مسلمانان مطرح گردید.

بینش امام خمینی(ره) این است که روابط کشورهای اسلامی، اگر معطوف به اشتراک عقیده، وحدت کلمه و دیگر مشترکات باشد، اختلافات و زمینه های جدایی فروکاسته می‌شود و هویت جدید و فعالی بروز و ظهور می‌نماید. در نگاه امام خمینی(ره)، اختلافات مسلمانان، ریشه در طبیعت، جغرافیا، زبان و فرهنگ های بومی و از همه مهم‌تر، توطئه‌ها و ترفندهای سلطه‌طلبان عالَم دارد که با تکیه بر عناصر فوق، سعی در تشدید اختلافات، تفرقه و برجسته کردن نقاط افتراق دارد.

وحدت از منظر رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب، که همواره بر وحدت مبتنی بر اسلام و پیامبر اکرم(ص) تاکبد دارند، در این زمینه می‌‌فرمایند: "در این عید، مردم به دو رکن اساسی دعوت شده‌اند: به توحید و به وحدت. البته امروز متاسفانه دنیای اسلام از وحدت محروم است، دچار مشکلات و دچار درگیری است. وقتی آشفتگی به میان آمد، وقتی درگیری میان مسلمان ها به وجود آمد، معنویت هم کم میشود. معنویت و ایمان، طبق منطق قرآن تا حدود زیادی به آرامش احتیاج دارد؛ هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمانًا مَعَ ایمانِهم؛ وقتی سکینه بود، وقتی آرامش بود، وقتی امنیت بود، نوبت میرسد به این که انسان ها بر ایمان خود بیفزایند؛ با عمل صالح، با توجه، با ذکر."( بیانات در دیدار مسوولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، ۱۶ تیر ۱۳۹۵)

حجت‌الاسلام محمد هاشمی کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه رسول‌الله(ص) آن‌چنان مهربان و غم‌خوار انسان‌ها و بشریت بود که خداوند به او می‌فرماید که: تو ابلاغ کننده پیام می‌باشی و خود را به سختی و مشقات نیانداز، به صفت بارز پیامبر در ارشاد جامعه می‌پرادازد و می‌گوید: در هدایت انسان‌ها آنچنان حریص و دلسوز بود و حتی به دشمنان و آزاردهنده‌های خود محبت می‌فرمود و دل می‌سوزاند که برای تنها او، خداوند صفت رحمه‌للعالمین، را که مختص خود خداوند است، بکار برد و حضرت محمدمصطفی(ص) را " رحمه‌للعالمین" توصیف فرمود.

اتحاد امت اسلامی، تاکید همیشگی پیامبر(ص)
هاشمی در تشریح خصوصیات نبی مکرم اسلام یادآور شد: پیامبر خاتم، پیونددهنده همه ادیان و پیروان مکاتب آسمانی و جلب کننده قلوب همه انسان‌های آزاده است؛ چراکه او الگوی فطرت‌های پاک انسان‌ها و نماد انتظارات خداوند از انسان‌ها و کل کائنات به عنوان اشرف مخلوقات است.

کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: پیامبر اسلام(ص)، مظهر وحدت، اخلاص، نوعدوستی، هدایت انسان‌ها، تکامل و انسان کامل شدن است. با وجود اینکه "امی" بود، واکاوی ابعاد شخصیت، اندیشه‌ها، افکار، اهداف، آرمان‌ها و سیره و سبک زندگی این آخرین پیامبر در همه دوره‌های زمانی، موجب انتشار آثار فراوان و بی نظیر از سوی نخبگان، اندیشمندان و دانشمندان جهان شده و همه‌شان به اعجاز وجودی این تاج مرصع خلقت در آثارشان معترفند.

وی با بیان اینکه پیامبر (ص) با مجاهدت خستگی‌ناپذیر، جامعه دوران جاهلیت را به جامعه الگو برای جهان تبدیل می‌کنند، افزود:پیامبر (ص) سنگ بنایی را گذاشتند که همه انسان‌ها در جهان با توجه به این سنگ بنا، به اسلام گرایش پیدا می‌کنند.

هاشمی اضافه کرد: پیامبر (ص) برای ماندگاری دین و کتاب و اهداف و شریعت تلاش شبانه روزی داشتند برای همین رحمت للعالمین شد. پیامبر (ص) حتی برای هدایت آدم‌ها غم و غصه میخوردند.

وی با بیان اینکه تلاش پیامبر (ص)، تلاش ساعت اداری نبود و مرخصی نداشتند، خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) برای ساختن جامعه آرمانی، تلاش شبانه روزی داشتند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷