شوق یک روستا از وعده‌ای که در دولت سیزدهم محقق شد؛

پایان انتظار ۵۰ ساله

تاریخ انتشارشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۴
کد مطلب : ۴۷۷۱۱۲
در سال ۱۴۰۰ زمانی که سیل پل روستای امیرده از توابع بخش بندپی شرقی بابل را ویران کرد، مردم فکر نمی‌کردند که این تهدید روزی تبدیل به فرصتی شود که ۵۰ سال منتظر آن بودند.
۰
plusresetminus
پایان انتظار ۵۰ ساله
به گزارش بلاغ، بزرگ‌ترین فرصت‌ها ریشه در بزرگ‌ترین تهدیدها دارد. با تغییر در این نگرش انسان در مواجهه با مشکلات به جای آنکه خود را ببازد و دست از تلاش بکشد به دنبال راهی خواهد گشت که این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

تهدید بحران سیلاب امیرده از جمله تهدیدی بود که باهمت دولت سیزدهم تبدیل به فرصتی برای راه ارتباطی سه بخش شد.

این رانباید نادیده گرفت که توجه به عدم دستکاری طبیعت، آبخیزداری فنی و مهندسی، مدیریت کارشناسانه بحران همراه با تخصیص اعتبار برای اقدامات پیشگیرانه، تعیین حریم بستر، راه‌اندازی سامانه‌های هشدار میدانی سیل، مسوولیت‌پذیری و به‌ کار بستن درس‌های حوادث سیلابی گذشته، ضرورت آموزش‌های همگانی و بازنگری در مسوولیت‌های دستگاه‌های اجرایی متولی، سرفصل‌های مهمی‌اند که اقدام به اجرایی شدن هر کدام از آن تحقیقات، به کاهش خسارت‌ها و نیز تبدیل تهدید به فرصت و استفاده از آب سیلاب‌ها برای جبران کاهش ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی و نیز اقدامات موثر برای کاهش نرخ فرونشست زمین در پهنه‌های دشتی ایران‌زمین و نیز کاهش قابل ملاحظه تلفات جانی سیل در کشور منجر خواهد شد.

سیلاب ۹ مرداد سال ۱۴۰۰ در مازندران، سبب بالا آمدن آب رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب‌های محلی و آسیب به مزارع کشاورزی، باغات و ابنیه راه‌ها در ۶ شهرستان از جمله بخش بندپی شرقی بابل و تخریب پل ارتباطی امیرده شده بود، پلی که بخش بندپی شرقی را به بابلکنار و چندین روستا متصل می‌کرد.

پل روستای امیرده از توابع بخش بندپی شرقی بابل که در سال ۱۴۰۰ به دلیل جاری شدن سیلاب تخریب گردیده بود در دولت سیزدهم در کمتر از ۶ ماه ساخته شده است.
 
بخشدار بندپی شرقی بابل در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه با احداث این پل راه ارتباطی سه بخش بندپی شرقی و بندپی غربی به بابلکنار و از طرف دیگر به جاده شیرگاه و فیروزکوه فراهم شده است اظهار داشت: این پل راه ارتباطی این سه بخش رافراهم آورده و باعث رفاه حال ساکنان این بخش‌ها شده است.

حسین حیدری افزود: این پل دو سال قبل توسط سیل کاملا تخریب شده بود و حالا بعد از دوسال با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال احداث شد و مشکل تردد ۵۰ ساله روستاهای سه بخش برطرف شده است.

وی تصریح کرد: خدا راشاکریم که دولت سیزدهم باتمام توان در مدت زمان کوتاهی توانسته که این پروژه را به سرانجام برساند.

محمد فیروزجایی از اهالی روستای بخش بندپی شرقی بابل با خوشحالی از افتتاح این پل در گفتگو با خبرنگار بلاغ بیان داشت: زمانی که این پل تخریب شد امید نداشتیم که بااین سرعت به انتظار ۵۰ ساله ما پایان داده شود واین پل ارتباطی در مدت کوتاهی به بهره‌برداری برسد.

وی ضمن تاکید بر تسریع درروند پیشرفت پروژه‌ها گفت: سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌های عمرانی از خواسته‌ها و اولویت‌های هر دولتی در مناطق روستایی باید باشد تا مردم از رفاه و عدالت اجتماعی ایجاد شده بهره‌مند شوند.

فیروزجایی تصریح کرد: سرعت در انجام پروژه‌ها موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود که باعث به وجود آمدن فضای بهتری برای مردم خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در گفتگو با خبرنگار بلاغ به طرح ملی آمایش روستاها با هدف صیانت از اراضی کشاورزی و تولید اشاره کرد و گفت: باید زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز در روستاهای کشور برای اشتغال و تولید فراهم شود تا با تاکید برظرفیت‌های بی‌نظیر اقتصادی در این راستا گام‌های مثبتی در جهت شکوفایی اقتصادی برداشته شود.

محمدحسن نامی با اشاره به اینکه از۶۴ مورد مخاطره طبیعی یا سوانح انسان ساخت که در جهان اتفاق افتاده تاکنون ۴۶ مورد از آن در ایران رخ داده است تصریح کرد: پیشگیری از مخاطرات طبیعی مانند سیلاب که سالهای اخیر در کشور شاهد آن بودیم و آسیب‌هایی را به همراه داشته است بسیار مهم است که بایدبا راه حل هایی چون آبخیزداری از چنین مخاطرات طبیعی جلوگیری نمود و در این زمینه اقدامات پیشگیرانه بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم از جان و مال مردم حفاظت کنیم.

نامی با تاکید بر اینکه برای ایجاد یک مترمکعب خاک نیاز به زمانی حدود ۸۰۰ سال یا بالاتر داریم، افزود: اقداماتی چون آبخیزداری می‌تواند از انتقال خاک جلوگیری کند به‌خصوص در کشور ما که گفته می‌شود که ۵۹ درصد سنگ و ۴۱ درصد خاک تشکیل شده است بنابراین می‌توان باچنین اقداماتی چند درصد از منافع ملی کشور راحفظ کرد که مهم‌ترین آن خاک خواهد بود.

این مسئول به ظرفیت‌های بی‌نظیری این استان اشاره کرد و گفت: باید با استفاده از ظرفیت‎های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف زیرساخت‌های لازم را در جهت توانمندسازی این استان فراهم آورده شود تاشاهد تحولات آن در سال‌های آینده باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به ظرفیت آب‌بندان‌های مازندران در تامین آب شیرین و آبیاری زمین‌های کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: ۸ تا ۹ میلیارد متر مکعب آب‌های سطحی استان سالانه بدون استفاده وارد دریای خزر می‌شوند که مصداقی برای فرصت سوزی است.

فرماندار ویژه شهرستان بابل نیز گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون طرح‌های نیمه تمام و رها شده زیادی در این شهرستان بهره برداری شده که پل امیرده یکی از این پل‌ها است.

قاسم عزیززاده‌گرجی با بیان اینکه کاهش محرومیت‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته راهبرد اصلی دولت، مدیران استانی و شهرستانی است، افزود: ۲۱۹ طرح عمرانی و زیرساختی هفته دولت امسال نیز در این شهرستان بهره برداری شد.

به گزارش بلاغ، در چند سال گذشته پل ارتباطی راه روستایی امیرده بر اثر سیلاب‌های جاری شده تخریب و از دو سال پیش بنا و احداث این پل ارتباطی آغاز و در دولت سیزدهم با سرعت قابل توجه و کیفیت بالا این پل افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

 این پل ارتباطی راه روستایی امیرده با دو دهانه به طول ۶۰ متر و با هزینه‌ای به میزان ۳۰ میلیارد تومان افتتاح و بخش‌های بابلکنار و بندپی شرقی را به هم متصل می‌کند.

مازندران به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی و جغرافیایی و حجم بالای گردشگر و مسافر دارای راه‌های ارتباطی پر اهمیتی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳