تاریخ انتشارشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۷۴۹۳۹
به‌دلیل واردات بی‌رویه برنج در سال گذشته مقادیری از این محصول روی دست شالیکاران باقی مانده که قرار است خرید حمایتی از آن‌ها انجام شود.
۰
plusresetminus
خرید حمایتی برنج مازاد شالیکاران به کجا رسید؟
به‌ گزارش بلاغ، بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، خرید توافقی برنج مازاد کشاورزان شامل طارم و هاشمی از ۷ مرداد آغاز شد چراکه کشاورزان برنج کار از باقی ماندن محصولات سال گذشته خود در آستانه فصل برداشت گلایه داشتند.
 
محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس در دادخواهی از کشاورزانی که محصول روی دستشان مانده و خریداری برایش نیست، گفت: وزارتخانه ها نباید به جای خرید برنج از کشاورزان دست به واردات می زدند.
 
قالیباف می گوید: با توجه به آنکه ۱.۷ میلیون تن واردات اضافه انجام شده است، اما مسئولان و نمایندگان مازندران تماس گرفتند که الان محصول سال گذشته در انبار کشاورزان است.
 
بنابر آمار سالانه ۳.۲ هزار تن برنج مورد نیاز کشور است که ظرفیت و قابلیت این میزان تولید در استان های شمالی کشور وجود دارد و به راحتی پاسخگوی نیاز کشور در حوزه برنج خواهیم بود، بدون آنکه نیازی به واردات داشته باشیم.
 
گرچه آمار گمرک در ۴ ماهه ابتدای امسال از کاهش ۳۱ درصدی واردات خبر می دهد، اما در ۱۲ ماه سال گذشته یک میلیون و ۷۷۹ هزار تن برنج با ارزش ۲ میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار وارد کشور شد که همین امر موجب شد تا حجم زیادی از برنج روی دست کشاورزان باقی بماند.
 
 نیازی به واردات برنج تا پایان سال نداریم
آقای ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: با توجه به تولید مناسب برنج و موجودی انبارها، نیازی به واردات برنج نداریم.
 
به گفته او، واردکنندگان برنج با بیان اظهاراتی همچون کمبود محصول بدنبال رانت حاصل از واردات هستند، درحالیکه تا پایان سال نیازی به واردات نداریم.
 
قاسمی با اشاره به تاثیر خرید حمایتی برنج بر بازار گفت: خرید حمایتی برای تولید برنج سال آینده به سبب تامین سرمایه در گردش بسیار اثر گذار است.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: قیمت برنج ایرانی در مقایسه با وارداتی بالا نیست و به طور کلی قیمت های خرید تضمینی در تنظیم بازار کمک می کند.
 
خبری از خرید حمایتی برنج نیست
آقای قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت استان های شمالی برای تامین برنج کشور اعم از ارقام محلی و پرمحصول مناسب است، گفت: سال گذشته در قالب کشت قراردادی که برای ارقام پرمحصول مقرر شده بود، بازرگانی دولتی یک ماه مانده به فصل برداشت اعلام کرد که منابع مالی لازم برای خرید برنج نداریم. این درحالی است که به سراغ واردات برنج رفتند و طبق آمار یک میلیون و ۷۹۰ هزار تن برنج وارد شد.
 
به گفته وی، با توجه به افزایش هزینه ها قیمت هر کیلو ارقام پرمحصول ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و ارقام کیفی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام شد که اعلام بازرگانی دولتی مبنی بر عدم منابع مالی برای خرید، ضربه مهلکی به تولید وارد کرد که از این حیث تولیدکنندگان آسیب جدی دیدند.
 
پیشه ور ادامه داد: افزایش ۳ برابری قیمت کود، ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی هزینه های کارگری و سموم و ادوات کشاورزی موجب شد که قیمت تمام شده تولید ۲ برابر افزایش یابد که متاسفانه با این وجود خرید حمایتی محقق نشد.
 
رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن برنج در کارخانه های شالیکوبی وجود دارد، گفت: اکنون به شالیکاران اعلام کردند که برنج های مانده در انبار را از کارخانه های شالیکوبی خارج و به شالی جدید تبدیل کنند که این امر آسیب جدی به بخش تولید وارد می کند.
 
وی گفت: علی رغم گذشت یک ماه از اعلام خرید حمایتی برنج در ۳۰ نقطه، اما این امر‌ محقق نشد و از طرفی به سبب قیمت پایین، برنج کاران شمال آسیب جدی دیدند که از این حیث انتظار می رود دولت سیاست های حمایتی بیشتری در نظر بگیرند چراکه بعد از گندم، برنج قوت اصلی مردم است.
 
کیفیت و قیمت ارقام پرمحصول قابل مقایسه با برنج های خارجی نیست
آقای عطااله هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: بنابر دستور وزارت جهاد سال گذشته یکی از تعاونی های تولید در شمال کشور موظف به کشت قراردادی برنج شد که به رغم هزینه های بالا، قرارداد تعهدات مالی برای خرید برنج بصورت قراردادی عملیاتی نشد که همین امر موجب شد شرکت در آستانه ورشکستگی قرار گیرد.
 
به گفته وی، میزان واردات برنج با کسر تولید داخل باید صورت گیرد چراکه واردات بی رویه ضربه مهلکی به تولید وارد می کند.
 
هاشمی ادامه داد: تازمانیکه فرهنگ بازرگانی به این بخش وارد نشود، مشکلات ادامه خواهد داشت.
 
عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: گرچه قیمت برنج های محلی بالاست، اما برنج های پرمحصول در مقایسه با برنج های خارجی از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار است.
 
با توجه به حجم باقی مانده برنج روی دست کشاورزان ناشی از افزایش حجم واردات، معاون اول رئیس جمهوراعلام کرده که پیش بینی ها برای تولید برنج و کشت سال آینده بصورت دقیق و بر مبنای نیاز کشور باید انجام شود که انتظار می رود این موضوع در کنار خرید حمایتی برنج انجام شود چراکه متاسفانه تاکنون خبری از خرید حمایتی برنج نبوده که این امر با واکنش شدید کشاورزان روبرو شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳