تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۳۸۴۱
دولت با اختصاص بودجه برای ۴۸ طرح تامین آب از میان ۱۰۰ پروژه بنا دارد تا پایان امسال نیاز آبی ۱۹ میلیون نفر را در نقاط کشور برطرف کنند.
۰
plusresetminus
تامین آب ۱۹ میلیون نفر با اجرای ۴۸ پروژه
به گزارش بلاغ؛ دولت در ادامه اقدامات موثر خود برای رفع تشنگی مناطق مختلف کشور، امسال با بهره‌برداری از 48 طرح تامین آب، گام بلندی بر‌می‌دارد.
در این باره، بزرگ‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه بخش آب کشور گفته است: «بهره‌برداری از ۴۸ طرح تامین آب ۴۴هزار لیتر به ظرفیت تامین آب کشور اضافه می‌کند و نیاز آبی حدود ۱۹ میلیون نفر برطرف می‌شود.» بزرگ‌زاده بر این موضوع تاکید کرده است که هم‌اکنون در کشور، حدود 100 طرح و پروژه آبی در حال انجام است که 48 طرح، به عنوان پروژه‌های دارای اولویت آب‌رسانی، امسال به بهره‌برداری می‌رسد و حدود یک‌چهارم جمعیت کشور -حدود 19 میلیون نفر- با ظرفیت نزدیک ‌به ۴۴ هزار لیتر بر ثانیه به آب شرب دست می‌یابند.

افتتاح و آبگیری از ۳۰ سد
جالب است بدانیم، اقدامات آبی دولت ابعاد گوناگونی دارد؛ از جمله افتتاح و آبگیری ۳۰ سد با حجم مخزن۴/۴میلیارد متر مکعب و آب قابل تنظیم،۴/۳میلیارد متر مکعب که وزارت نیرو وعده داده است امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
ما در این بخش، طرح‌های دارای اولویت کلان ‌پروژه آب‌رسانی شرکت آب ایران در سال 1402 را مرور می‌کنیم:
-بهره‌برداری از ۲۳ طرح فاضلاب از میان ۵۹ طرح اولویت‌دار با ظرفیت تصفیه بیش از ۵۰۰ هزار متر مکعب در روز  
- ساخت ۱۵هزار و ۵۰۰ هکتار شبکه آبیاری و آب‌اندازی ۳۳ هزار و ۷۰۰ هکتار در ۲۸ طرح
-از میان ۲۴۰ طرح اولویت‌دار، حدود ۱۰۵ طرح با هزینه ۹۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به اهداف تعیین شده خواهد رسید.

تامین منابع مالی مناسب
آن طور که مدیرکل برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه بخش آب کشور اعلام کرده است، دولت منابع مالی مناسبی برای اجرای این طرح‌ها درنظر گرفته که تاکنون بخش مناسبی از این منابع وارد طرح‌ها شده و امیدواریم پروژه‌ها در زمان خود به بهره برداری برسد.

اراده به ثمر رساندن پروژه های آب‌رسانی
تجربه یک سال گذشته با افتتاح چندپروژه مهم آبی نشان می‌دهد، عزم دولت در به ثمر رساندن پروژه‌ها و پایان دادن به تشنگی‌ها و چالش‌های موجود در حوزه آب شرب است. نگاهی به چند اقدام مهم در یک سال گذشته، ما را با این اراده بزرگ بیشتر آشنا می‌کند:
1- شهریور 1401 ؛ افتتاح اَبَرپروژه آب‌رسانی غدیر در استان خوزستان، به عنوان بزرگ‌ترین پروژه آب‌رسانی کشور که  زمینه انتقال آب شرب با ظرفیت 12هزار لیتر در ثانیه به خانه مردم را فراهم آورد. اعتبار تخصیص‌یافته به منظور تکمیل طرح آب‌رسانی غدیر طی آن سال معادل 1000 میلیارد تومان بود. البته این پروژه در چند مرحله تکمیل و درنهایت زمینه تامین آب 4.7 میلیون نفر از جمعیت شهری و روستایی این مناطق معادل 52 درصد جمعیت استان خوزستان تا افق 1425 مهیا می‌شود. به بیان دیگر با افتتاح طرح آب‌رسانی غدیر، تامین آب شرب مناطق یادشده تا 25 سال آینده تضمین خواهد شد.
2- آذر 1401 ؛ افتتاح  پروژه بزرگ آب‌رسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج با اعتبار ۸۵۰میلیارد تومان  . این طرح تا پایان دولت دوازدهم کمتر از 35درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با تخصیص 750میلیارد تومان اعتبار جهشی در آذر 1401 به بهره‌برداری رسید. معاون اجرایی طرح انتقال آب درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد این طرح گفت: این طرح را می‌توان  یکی از مدرن‌ترین پروژه‌های آب‌رسانی کشور معرفی کرد؛ چراکه ایستگاه کاهش فشار از 30 اتمسفر به 2 اتمسفر برای نخستین بار در ایران راه‌اندازی شده است.
3- اردیبهشت ۱۴۰۲ ؛ افتتاح  طرح آب‌رسانی به ۱۵۵ روستای سیستان و بلوچستان با جمعیت ۶۶ هزار نفر. این طرح  در ۱۹ شهرستان استان در قالب هفت مجتمع آب‌رسانی و ۲۶ پروژه ،  از محل طرح جهاد آب‌رسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرا شد.

اگرچه افتتاح این پروژه‌ها در سیستان و بلوچستان، اتفاق مهمی در این استان بود اما مسئله آب در سیستان و بلوچستان به این سادگی‌ها حل نمی‌شود. خواسته مردم و نمایندگان مجلس این استان هم همین است که دولت، اجرای مصوبات و قوانین مربوط به تامین آب سیستان و بلوچستان را سرعت ببخشد. همین.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷