تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۲۹۰۵۰
شرکت پارس کرم خزر یکی از شرکت‌هایی است که نمونه آن در خاورمیانه وجود ندارد و محصولات این شرکت به‌عنوان مواد اولیه تولید چرم در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که این روزها درگیر بسیاری از مشکلات است.
۰
plusresetminus
سنگ‌اندازی ادارات جلوی پای تنها کارخانه تولید مواد اولیه چرم خاورمیانه
به گزارش بلاغ، چند سال گذشته با توجه به شرایط کشور، رهبر معظم انقلاب در نامگذاری هر سال به تولید و اقتصاد توجه و تاکید داشتند و سال جاری را به جهش تولید نامگذاری کردند تا ریل گذاری و حرکت مسئولان در این زمینه باشد و بتوانیم از این پیچ مشکلات اقتصادی عبور کنیم.
 
توجه به تولید داخل و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تامین نیازهای آنها یک مطالبه عمومی است تا چرخه تولید و اقتصاد در کشور به درستی شکل بگیرد و بتوان از مشکلات اقتصادی موجود در کشور عبور کنیم و مخاطب این بایدها مسئولان دولتی هستند که با حمایت قانون‌گذاران در مجلس و قوه قضاییه در برخورد قضایی با متخلفان امکان پذیر است.
 
شرکت پارس کرم خزر یکی از شرکت‌هایی است که نمونه آن در خاورمیانه وجود ندارد و محصولات این شرکت به‌عنوان مواد اولیه تولید چرم در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با این حال این شرکت توان تامین نیاز داخل را ندارد و بخش دیگر نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود اما این شرکت با وجود منحصر به فرد بودن در کشور حمایت لازم از آن صورت نمی‌گیرد و علاوه بر آن این شرکت چند سالی است که با مشکلات مدیریتی و تغییر مالکیت روبرو است و پرونده آن چند سالی است در قوه قضاییه در حال بررسی است.
 
شروع دوباره شرکت بعد از چندین ماه تعطیلی
 
علی اکبری مدیرعامل شرکت پارس کرم خزر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه کارخانه را در آبان ما تحویل گرفتیم و بعد از تعمیر و اورهال از ابتدای بهمن ماه سال گذشته شروع به کار کردیم، اظهار کرد: حدود دو میلیارد تومان هزینه اورهال و سرمایه در گردش شرکت شد.
 
اکبری بیان کرد: در زمان تعطیلی شرکت سرقت‌هایی از شرکت شد که خسارت زیادی به ما وارد کرد و حتی بعضی از اسناد و مدارک را به سرقت بردند.


 
کیفیت کمتر و قیمت بیشتر محصول خارجی نسبت به تولید شرکت
 
وی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه 6 تن بازیک یا همان سولفات کرم تولید می‌کنیم و در مسیر تولید روزانه 2 تن سولفات سدیم نیز تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: بازیک تولیدی شرکت خریدار دارد اما قیمت آن مناسب نیست و در مقابل محصول روسیه که وارداتی است و کیفیت پایین‌تری دارد از ما ارزان‌تر می‌خرند اما سولفات سدیم فعلا خریداری ندارد.
 
اکبری با تاکید بر اینکه به‌دلیل عدم خرید محل دپو نداریم، تصریح کرد: با مدیرکل صنعت استان صحبت کردیم تا کارخانه‌هایی که با سولفات سدیم فعالیت می‌کنند مثل مس کرمان بتوانیم مواد خود را به آنها بفروشیم.
 
پسماند معضل بر زمین مانده چندین ساله
 
وی به مشکل پسماند شرکت اشاره کرد و گفت: پسماند زیادی از گذشته در داخل شرکت باقی مانده است و روزانه به مقدار پسماند اضافه می‌شود، نه محیط زیست اجازه داد که اینجا سایت پسماند ایجاد کنیم نه مکانی برای حمل مشخص کردند.


 
اکبری با اشاره به اینکه روزانه 3 تن پسماند تولید می‌شود، افزود: مسئولان محیط زیست این مسئولیت را برعهده نمی‌گیرند و فقط می‌گویند که حمل و خارج کنید و حتی ما را مجبور کردند ببریم در کوهپایه اصفهان و در یک شرکتی با کیلویی دو هزار و 500 تومان که با هزینه حمل در مجموع کیلویی سه هزار تومان برای ما هزینه دارد که اگر این کار را انجام دهیم باید شرکت را تعطیل کنیم چون پرداخت این هزینه از عهده ما خارج است.
 
در تهیه مواد اولیه از معادن کشور دچار مشکل هستیم
 
این سرمایه گذار از افزایش روزانه قیمت سنگ کرم انتقاد کرد و گفت: به‌دلیل شیوع کرونا و تعطیلی معادن و صادرات سنگ کرم به چین، ما در تامین آن مشکل داریم و هر روز قیمت در حال افزایش است و هیچ نظارتی نیست اما در مقابل ما نمی‌توانیم قیمت محصول خود را افزایش دهیم.
 
وی تاکید کرد: محصول شرکت ما با محصول برلین آلمان که در دنیا شناخته شده است برابری می‌کند و مسئولان میاندورود بجای اینکه با وجود این کارخانه احساس غرور کنند هر روز دنبال روزنه‌ای هستند که ما را اذیت کنند.
 
تعطیلی سایت خرید مازوت به بهانه شایعه گران شدن
 
اکبری اظهار کرد: در شرایط سخت ایام عید کارخانه فعال بود اما به‌دلیل تعطیلی سایت خرید مازوت از 12 تا 29 فروردین نتوانستیم خرید داشته باشیم به همین دلیل مجبور شدیم شرکت را تعطیل کنیم و در این سه ماه تنها 45 روز توانستیم کار کنیم اما برای اینکه کارگران دچار مشکل نشوند حقوق کامل سه ماه را به آنها پرداخت کردیم.
 
وی افزود: متاسفانه به‌دلیل اینکه اعلام شد شاید قیمت مازوت افزایش پیدا کند سایت خرید مازوت از سوی مسئولان استان مازندران بسته شد و ما در خرید دچار مشکل شدیم و بعد از بازگشایی سایت خرید هم انجام دادیم اما با توجه به اینکه کامیون حمل مازوت خراب شد، کامیون دیگری از سوی شرکت نفت و صمت استان برای حمل مازوت به شرکت ما اختصاص داده نشد و عملا تنها همین یک کامیون در استان برای حمل مازوت وجود دارد و اگر هر اتفاقی برای آن بیفتد باید شرکت را تعطیل کنیم.
 
این سرمایه گذار تاکید کرد: برای صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی زیست محیطی، به‌دنبال تغییر مصرف سوخت شرکت از گازوئیل و مازوت به گاز هستیم که قرارداد آن امضا شد و به‌زودی کار شروع می‌شود.


 
اکبری با بیان اینکه شرکت در حال حاضر حدود 100 نفر نیرو دارد که بیشتر جوان هستند، بیان کرد: احکام بدهی شرکت به بازنشستگان و کارگران گذشته معضل شرکت شده است که باید با همکاری مسئولان و طلبکاران آن را حل کرد.
 
مدیرعامل شرکت پارس کرم خزر در پایان خاطرنشان کرد: تکلیف مالکیت به صورت قطعی مشخص نشده بود و پرونده آن در دادگاه در جریان داشت و بعد از چند سال در نهایت چند روز پیش رای نهایی دادگاه صادر شد و امیدواریم بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم.
 
انوشیروان عرب رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میاندورود درباره وضعیت کارگری این شرکت، گفت: این شرکت چند ماه است که فعالیت خود را دوباره آغاز کرده و در پرداخت حقوق و مزایا به کارگران خود مشکلی ندارد.
 
عرب بیان کرد: بدهی شرکت در دوران مدیران قبلی اتفاق افتاده است که باید توسط شرکت پرداخت شود که با توجه به شکایت طلبکاران و رای ما در مجموع بیش از 400 میلیون تومان طلب کارگران قدیمی شرکت است.
 
پسماند کارخانه بسیار سمی و برای مردم و کشاورزی خطرناک است
 
سید محمود هادیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست میاندورود درخصوص مشکلات شرکت پارس کرم در زمینه پسماند، اظهار کرد: زمانی که یک شرکت تاسیس می‌شود مبنی کار این است که ضوابط زیست محیطی را رعایت کند.
 
هادیان افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته پسماند در این شرکت دپو شده بود و نسبت به انتقال آن اقدامی نشد و به‌دلیل اینکه مازندران استانی پر بارش و سطح آب بالا است و اغلب آب کشاورزی منطقه و حتی آب شرب از طریق چاه‌ها تامین می‌شود این پسماند به کشاورزان منطقه، مزارع، آب شرب و صفره‌های آب زیرزمینی آسیب می‌زند.
 
وی تصریح کرد: اگر مسئولان شرکت در حمل پسماند همکاری کنند ما هم همکاری لازم را خواهیم داشت در غیر این صورت باوجود میل باطنی مجبور هستیم برای حفظ سلامتی مردم و محیط زیست منطقه این شرکت را پلمپ کنیم.
 
هادیان درباره مباحث مطرح شده از سوی مدیران کارخانه پارس کرم مبنی بر معرفی سایت پسماند یا مکانی برای دفن این پسماندها از سوی محیط زیست، گفت: محیط زیست نمی‌تواند مکانی را برای آنها مشخص کند بلکه شرکت باید مکان دفن پسماند را مشخص کند و محیط زیست نسبت به نامه نگاری و نظارت بر حمل اصولی آن اقدام می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: طی جلساتی که مسئولان شرکت پارس کرم خزر داشتیم اعلام کردند که با یک شرکت نسبت به امحای پسماندها در حال مذاکره هستند و اگر قصد این کار را دارند باید طرح را به ما اعلام کنند تا طرح را کارشناسان ما در اداره کل بررسی کنند و به تایید کارشناسان اداره کل برسد.
 
هادیان درباره وضعیت فعلی پسماندها شرکت، اظهار کرد: پسماندهایی که داخل محوطه شرکت بود به داخل سیلوها منتقل شد و برای مابقی پسماندها هم با ایزوگام کردن زیر و روی آنها فعلا اقدامات کوتاه مدت را انجام دادند که حکم مُسکن را دارد و باید در زمان مناسب و با شرایط لازم از این محل حمل شود.


 
زور اداره صمت به معدن داران نمی‌رسد
 
سیدخلیل هاشمی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندورود درباره مشکل تهیه مواد اولیه این شرکت و قیمت آن، اظهار کرد: با درخواست این شرکت برای معدن داران نامه زدیم و حداقل کار این است.
 
هاشمی تاکید کرد: متاسفانه بازار آزاد مواد معدنی وجود دارد به همین دلیل این شرکت دچار مشکل شده است در صورتی که معدن داران باید مجاب شوند نیاز تولیدکننده داخلی را تامین کنند.
 
وی افزود: زود ما به معدن داران نمی‌رسد به همین دلیل باید سازمان بازرسی و قوه قضاییه به این موضوع ورود پیدا کنند تا جلوی دلال بازی‌ها گرفته شود و تولیدکنندگان داخلی در تامین مواد اولیه دچار مشکل نشوند.
 
متاسفانه در این چند ساله تولیدکنندگان داخلی که مواد اولیه خود را از داخل کشور و از معادن تامین می‌کنند همواره در تهیه این مواد دچار مشکل بوده‌اند که عمده دلیل آن توجه نکردن معدن داران به بازار داخلی و صادرات آن بوده است و این کار خام فروشی و عدم توجه به ارزش افزوده این کالا است.
 
توجه به بازار داخلی و تامین نیاز کشور باید دغدغه مسئولان باشد به همین دلیل در صورت تامین نیاز شرکت پارس کروم علاوه بر اشتغال‌زایی و تامین بخش زیادی از نیاز کشور در تولید بازیک کرم و سولفات سدیم، صرفه جویی ارزی قابل توجهی نیز می‌شود که نیاز دارد متولیان امر نظارت بیشتری در توزیع مواد معدنی داشته باشند تا دچار این مشکلات نشویم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲