نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

می‌توانیم با ترامپ معامله برد-برد کنیم!

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۹
کد مطلب : ۴۲۷۸۳۶
۰
plusresetminus
می‌توانیم با ترامپ معامله برد-برد کنیم!

به گزارش بلاغ، روزنامه شرق در شماره دیروز خود به نقل از «محسن رنانی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «به‌دلیل پیچیدگی تحولات و مناسبات در آمریکا باید این احتمال را بدهیم که امکان پیروزی ترامپ در انتخابات وجود دارد و او بعد از پیروزی در انتخابات رفتار و موضعش نسبت به ایران بسیار خشن خواهد شد و نباید اجازه دهیم که شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که پس از پیروزی احتمالی او، بحران میان ایران و آمریکا به یک برخورد نظامی سخت منجر شود. این در حالی است که این احتمال هم همواره وجود دارد که اگر ترامپ به این نتیجه برسد که در حل مشکلات داخلی  آمریکا ناتوان است، برای فرار از مشکلات داخلی و پیروزی در انتخابات با ایجاد یک بحران نظامی در خارج از آمریکا بتواند از بزنگاه انتخابات ریاست‌جمهوری عبور کند. در هر صورت این حقیقتی است که تخریب ایران و حذف هژمونی منطقه‌ای ایران، همین الان هدف شماره یک سیاست خارجی ایالات متحده است که از طریق هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش در حال مدیریت و اجراست و ما نباید اجازه دهیم کشور به چنین وضعیت خطرناکی دچار شود...»

رنانی در ادامه گفت:«مذاکره در شرایط برابر مثل یک معامله می‌ماند، در معامله هر دو طرف باید سود کنند و اگر برای طرفین منافع و سودی داشته باشد، حتما با یکدیگر معامله می‌کنند...بنابراین وقتی دو طرف سودی در معامله داشته باشند و اختیار کامل برای معامله داشته باشند و مجبور به معامله نبوده و به معامله نیاز داشته باشند و منافع آنها با معامله تأمین شود، امکان انعقاد یک معامله خوب و برد-برد وجود خواهد داشت. به نظرم الان این شرایط برابر و بدون اجبار، برقرار است...هر دو طرف هم‌اکنون به چنین معامله‌ای نیاز دارند؛ ضمن اینکه توازن میان دو طرف برقرار است و اتفاقا الان بهترین زمان برای مذاکره و تعامل با آمریکا است...ما به مذاکره نیاز داریم و باید پیش از اینکه اقتصاد ما دچار بحران‌های جدی‌تر شود و بیش‌ازاین آسیب دیده و خدای‌نکرده دچار درهم‌ریزی شود، مذاکره کنیم». مدعیان اصلاحات که در انتخابات پیش رو، برگ برنده ای ندارند با این ادعا که «اگر با ترامپ مذاکره نکنیم، بعد از پیروزی در انتخابات به ایران حمله می کند» به دنبال هراس افکنی در افکار عمومی و ترساندن مردم از سایه جنگ هستند تا با تمهید شرایط برای ورود انتخاباتی، به خیال اینکه خود را مُصلح و اهل سازش جا بزنند، بتوانند افکار عمومی را به خود متمایل کنند. حال آنکه سالهاست نتیجه سازش و کرنش در برابر دشمن جز تهدید و توهین و تحریم روزافزون چیز دیگری نبوده است. این جماعت که دم از مذاکره با ترامپ و برد-برد می‌زنند نمی‌گویند نتیجه مذاکره و معامله قبلی که آن هم برد-برد بود چه شد و چه سودی برای مردم و کشور داشت.

خاتمی رهبر جریان اصلاحات نیست
عارف هم به فکر 1400 نباشد

روزنامه سازندگی در مطلبی به نقل از علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نوشت: « محمدرضا عارف می‌تواند بهترین وزیر علوم باشد اما جایی در مجلس و ریاست جمهوری ندارد، عارف به درد مجلس نمی‌خورد و حتی فکر 1400 را هم نکند.»

علیزاده طباطبایی همچنین گفته است: خاتمی شخصیت مورد احترام نه تنها همه اصلاح‌طلبان بلکه همه مملکت است. جز چند گروه تندرو که به ایشان اهانت می‌کنند، همه افراد منطقی خاتمی را به عنوان یک شخصیت محترم قبول دارند. ولی هیچ وقت بحث رهبری مطرح نبوده است که شخصی رهبر اصلاحات باشد. اصلاحات مجموعه فعالیت هایی بوده که از مجلس چهارم شروع و در مجلس پنجم به اوج و منجر به دوم خرداد شد. کارگزاران که از پایه‌گذاران جریان اصلاح طلبی بود در مجلس پنجم اقلیت قوی را بدست گرفت از اول در اصلاحات بوده و مسیر آنها از اصلاحات متفاوت نخواهد بود. کارگزاران در جلسات شرکت و حرفش را می‌زند، مع هذا اگر حرفش را نپذیرفتند از نظر جمع تبعیت می‌کند به هر جهت وقتی ما دموکراسی را به عنوان اصل پذیرفتیم باید نظر اکثریت را بپذیریم.»

مخالفان ارز 4200 تومانی، کمترین ارتباطی با زندگی مردم ندارند!
روزنامه همدلی در گزارش تیتر 1 خود با عنوان « پاسخ به مخالفان ارز 4200 تومانی»  نوشت: «اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور روز شنبه دوباره در مقام دفاع از ارز 4200 تومانی بر آمد. ارز 4200 تومانی از ابتدای سال 97 با افزایش بی‌سابقه تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای واردات کالاهای اساسی از سوی دولت ارائه شد، اما بعد از مدتی نرخ دولتی این ارز مشکلاتی را ایجاد کرد و برخی از فعالان اقتصادی ارز دولتی را گرفتند، ولی کالای اساسی وارد نکردند.»
در ادامه این مطلب آمده است: «منتقدان، دولت را عامل ایجاد این مشکل می‌دانند. روحانی هم سال گذشته در یک نشست خبری در این باره توضیح داده که با ارز 4200 تومانی مخالف بوده است اما چون همه کارشناسان تایید کرده بودند آن را قبول کرده است. حالا دوباره جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مقام دفاع از آن برآمده است. معاون اول ‌رئیس جمهوری با بیان اینکه هدف اصلی اختصاص ارز۴۲۰۰ تومانی این بود که کالای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: کسانی که از منظر صرف اقتصادی ما را محکوم می‌کنند، کمترین ارتباطی با زندگی مردم ندارند و نمی‌دانند که زندگی آنها چگونه می‌گذرد.» اولاً چنان‌که کیهان بارها تأکید کرده است اگر تصمیم دولت در خصوص ارز 4200 تومانی قابل دفاع است چرا هیچ‌کس مسئولیت آن را بر‌عهده نمی‌گیرد؟ و ثانیا! خود جناب رئیس‌جمهور بارها و البته در همین نشست خبری سال گذشته (که همدلی به آن اشاره کرده است) چند بار گفتند که با آن مخالف بوده‌اند! بنابراین آیا این حرف جهانگیری که «مخالفان ارز 4200 تومانی کمترین ارتباطی با زندگی مردم ندارند!» در خصوص رئیس جمهور هم صادق است؟.

نتایج ارز 4200 تومانی
روزنامه سازندگی، (رسانه حامی دولت) که فردای اعلام تصمیم دلار جهانگیری، وی را در هیبت سوپرمن که در حال پایین آوردن دلار از آسمان است به تصویر کشید، تابستان سال گذشته در گزارشی با عنوان «پشت پرده ایده ارز 4200 تومانی» نوشت: «بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده، نزدیک به 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی که دولت پرداخت کرده، به کشور بازنگشته است. یعنی با قیمت متوسط دلار 12 هزار تومانی، نزدیک 216 هزار میلیارد تومان از منابع کشور سوخت شد. این عدد برابر با نیمی ‌از بودجه کل کشور است. حدود 72 برابر هزینه‌ای که ایران در جنگ تحمیلی پرداخت کرد. میزان دلارهای هدر رفته 15 برابر هزینه‌ای است که طی سیل فصل بهار به کشور مهیا می‌شد. با این پول امکان ساخت 60 نمونه پروژه عظیم مانند پل صدر وجود داشت. با این پول امکان ساخت 200 نمونه دیگر مانند برج میلاد هم برای کشور مهیا می‌شد. با این میزان دلار، امکان پرداخت پنج سال و نیم یارانه نقدی برای کشور فراهم می‌آمد. همه این اعداد نشان می‌دهد تصمیم ارز 4200 تومانی یکی از عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین اقدامات دولت طی سال‌های گذشته بوده است»

فراکسیون امید و شورای شهر تهران نتوانست رضایت مردم را کسب کند
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«فراکسيون اميد‌‌‌ مجلس د‌‌‌ر حد‌‌‌ انتظار ظاهر نشد‌‌‌ و تاثيرگذاري آن مطلوب نبود‌‌‌ البته که بخشي از آن هم باز به ناکارآمد‌‌‌ي شوراي عالي بازمي‌گرد‌‌‌د‌‌‌. شوراي عالي بايد‌‌‌ برنامه‌اي مد‌‌‌ون مي‌کرد‌‌‌ که بتواند‌‌‌ عملکرد‌‌‌ اصلاح‌طلبان را د‌‌‌ر مجلس ارزيابي کند‌‌‌ د‌‌‌ر وهله بعد‌‌‌ي هم بايد‌‌‌ از نمايند‌‌‌گان د‌‌‌فاع مي‌کرد‌‌‌ اما متاسفانه پشت آنهارا خالي کرد‌‌‌ و ظرفيت عظيمي که از نظر کارشناسي د‌‌‌ر جبهه اصلاحات وجود‌‌‌ د‌‌‌اشت مطلقا د‌‌‌ر اختيار مجلس و شوراي شهر قرار نگرفت و عمد‌‌‌تا وقتي اين عملکرد‌‌‌ منجر به عزل و نصب‌هاي بي‌حاصل شد‌‌‌ د‌‌‌و نهاد‌‌‌ ارزشمند‌‌‌ مجلس و شوراي شهر نتوانستند‌‌‌ کارايي لازم را از خود‌‌‌ نشان بد‌‌‌هند‌‌‌ و افکار عمومي از آنها قطع اميد‌‌‌ کرد‌‌‌.»

مدعیان اصلاحات در زمستان سال گذشته در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شکست خوردند. کارشناسان در آن مقطع تاکید کردند که این طیف به کارنامه خود باخت. اما فعالین مدعی اصلاحات با مغلطه و انکار کارنامه خود، مدعی شدند که علت شکست این طیف در انتخابات، عملکرد شورای نگهبان بوده است.
چندی پس از پایان اعلام نتایج انتخابات، فعالین مدعی اصلاحات لب به اعتراف گشوده و تاکید کردند که عملکرد دولت روحانی و فراکسیون امید مجلس و شورای شهر و شهرداری تهران، علت اصلی نارضایتی مردم وشکست این طیف در انتخابات بوده است.
مدعیان اصلاحات هیچگاه حاضر نیستند که مسئولیت عملکرد خود را قبول کنند. این طیف با انداختن قصور و تقصیرهای خود به گردن دیگران، از گزارش عملکرد و پذیرش مسئولیت فرار می‌کند.

اولویت دولت رفع موانع تولید برای تولید کنندگان نیست‌!
روزنامه اعتماد روز گذشته در یادداشتی نوشت: : «مشكلات بازار لوازم خانگي در كشور‌، در چند ماه اخير به اوج خود رسيده به گونه‌اي كه قدرت مالي توليدكنندگان براي تقاضاي شكل گرفته در بازار بسيار كم شده است. در اين ميان قيمت برخي اقلام نيز افزايش چند برابري داشته به گونه‌اي كه اقبال عمومي به خريد كالاي قاچاق آن با قيمتي ارزان‌تر به وجود آمده است. دليل اين امر نيز توليد ارزان اين كالا در خارج و با حمايت‌هاي گسترده با قيمتي بسيار كمتر از داخل است. »
 این روزنامه در ادامه نوشت : «برآيند عوامل بر هم زننده تعادل بازار، پيشي گرفتن تقاضا از عرضه است. براي پوشش كمبود عرضه نيز بايد تلاش شود كه ميزان توليد لوازم خانگي به تقاضا در بازار برسد. افزايش توليد هم مي‌تواند بازار را كنترل كند و هم اينكه هزينه توليد را كاهش دهد. مورد ديگري كه باعث صدمه به بازار و افزايش نوسان و تلاطم مي‌شود، مشكل در تامين فولاد، مواد اوليه پتروشيمي و... است. اگر شرايط تامين اين موارد فراهم شود، مشكل توليد تا حدود زيادي حل مي‌شود. البته اين موارد نيازمند عزمي ويژه از سوي تمام نهادها و وزارتخانه‌هاي مرتبط است. هر چند هماهنگي‌ها سخت نيست، اما به نظر مي‌رسد اولويت اين نهادها حداقل در دو ماهه ابتدايي سال جاري، رفع موانع توليد براي توليدكنندگان نيست. »
گفتنی است برغم اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی  بویژه در طی دو سال اخیر بر موضوع حمایت از تولید تاکید اکید داشته و با نام گذاری سال گذشته به نام سال رونق تولید و نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید،  تحقق کامل آن را راه‌حل بسیاری از مشکلات اقتصادی بیان کرده اند ، اما از شواهد امر پیداست که متاسفانه دولتمردان به این مسئله آنچنان که باید و شاید توجه ندارند و بیشتر بدنبال توجیه بی تدبیری ها در این زمینه با بهانه تحریم و فشارهای آمریکایی‌ها هستند.
به عنوان مثال نظام بانکی در شرایط کنونی به دلیل تلاشی که برای افزایش نرخ بهره که به تبع آن منجر به فشار بیشتر به تسهیلات گیرندگان می‌شود، دارد؛ عملاً تولید کشور را تضعیف می‌کند. چه اینکه با افزایش سود سپرده، سود تسهیلات نیز زیاد شده و در حقیقت تولید کنندگان مجبور می‌شوند با سود بالاتری وام‌های خود را پس بدهند.از سوی دیگر، منابع بانک‌ها که برای پرداخت سود سپرده، کفاف نداده و این موضوع را می‌توان از حجم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی متوجه شد، در موارد بسیاری نه تنها به سمت تولید نرفته بلکه بیشتر به سمت حوزه‌هایی مانند املاک و… رفته که در نوع خود می‌تواند بازاری برای سوداگری باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴