تاریخ انتشاردوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۴۱۰۲۴۲
شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران روز گذشته خبر داد «از مجموع 3879 نفر داوطلب ثبت‌نام‌شده در استان تهران، تعداد 3593 نفر تأیید، 45 نفر انصراف و 223 نفر هم رد صلاحیت شدند.»
۰
plusresetminus
اصلاح‌طلبان: اگر FATF تصویب نشود مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند!
به گزارش بلاغ، وی با تأکید بر «بی‌طرفی در انتخابات» ادامه داد: «این موضوع در گروی اشراف عوامل اجرایی برگزاری انتخابات است و آموزش‌های لازم در این خصوص را در دستور کار داریم. هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت و بازرسین 3 رکن دخیل در برگزاری انتخابات هستند. طبق قانون نیروی انتظامی وظیفه تأمین امنیت در روز انتخابات را برعهده‌دارد.»
 
حسن بیگی تاکید کرد: «فرمانداران افراد جسور، توانمند و مدیر را بعنوان نماینده در حوزه رأی گیری انتخاب کنند. در شرایط فعلی هیچ وظیفه‌ای مهم‌تر از برگزاری انتخاباتی پرشور با حضور همه آحاد و اقشار مردم برای مأیوس کردن دشمنان برای کارگزاران نظام وجود ندارد»

واکنش مدیرکل سیاسی وزارت کشور
به انتقادات اصلاح‌طلبان در مورد رد صلاحیت‌ها

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، حمید ملانوری مدیرکل سیاسی وزارت کشور ضمن ابراز تعجب از اینکه این انتقادات بعضاً از سوی کسانی مطرح می‌شود که خود با فرایند رسیدگی به صلاحیتها آشنایی کافی دارند، افزود: همه اقدامات مانند گذشته در چارچوب قانون انتخابات و بر اساس رویه جاری در هیئت‌های اجرایی انجام شده و طبق قانون کسانی که تأیید صلاحیت نشده‌اند مهلت داشتند اعتراض خود را به هیئت‌های نظارت تسلیم نمایند تا در فرصت قانونی به اعتراضات آنان رسیدگی شود.

وی در ادامه سخنان خود بر لزوم پایبندی همه فعالان سیاسی، احزاب و ائتلاف‌های سیاسی انتخاباتی به قانون و چارچوب‌های تعیین شده در فرایند انتخابات تاکید کرد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور ضمن دفاع قاطعانه از عملکرد صف و ستاد وزارت کشور اظهار داشت: زیر سؤال بردن کلیت نظام انتخابات کشور نتیجه‌ای جز سیاه‌نمایی، بی‌اعتبار کردن نظام مردمسالار دینی و نهایتاً کاهش مشارکت در انتخابات نخواهد داشت و همه می‌دانیم که این همان چیزی است که دشمنان نظام و کشور در خارج به دنبال آن هستند.

رادیکال‌ها در مسیر دشمنان، قدم برندارند
ملانوری خاطر نشان کرد: بدیهی است که از دلسوزان نظام و کشور انتظار می‌رود با سخنان و اعمال خود در جهت افزایش مشارکت و مأیوس نمودن دشمنان قدم بردارند نه اینکه ناخواسته در مسیر آنان حرکت کنند.

باهنر: پاشنه آشیل ما «وحدت» است حتی با جبهه پایداری
محمدرضا باهنر طی سخنانی در نشست ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین گفت: شورای ائتلاف اصولگرایان از قبل از این‌که آقای رئیسی به قوه قضائیه برود، شکل گرفت. زمانی زمزمه ریاست او به قوه قضائیه مطرح شد. نظرمان این بود که رئیسی از امور سیاسی و ائتلافی کنار بکشند. از او خواهش کردیم و قرار شد آقای حداد عادل به جای او ادامه دهند.

وی بیان کرد: فضا برای پیروزی جریان انقلابی مهیا است اما نباید از برنامه‌محوری فاصله بگیریم چون ممکن است خودمان به خودمان ببازیم

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه شورای ائتلاف ممکن است تندروی‌هایی هم داشته باشد، گفت: ولی همه می‌دانند پاشنه آشیل ما وحدت است که اگر مواظب نباشیم به خودمان می‌بازیم.

باهنر افزود: مردم نسبت به دو جریان اصلی کشور رغبت کمتری دارند، ولی در نهایت همین دو جریان رقیب اصلی هستند.

وی گفت: ما راهی نداریم جز این‌که به یک لیست برسیم، حتی با جبهه پایداری.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین همچنین گفت: در استان‌ها شرایط شورای ائتلاف خوب است اما نباید خیال‌مان از بابت رای‌آوری راحت باشد.

باهنر با اشاره به اینکه «بعد از حوادث اخیر، رادیکال‌ها گفتند دولت روحانی باید استعفا دهد» گفت: «همه می‌دانند مسئولیت عملکرد دولت روحانی بر گردن اصلاح‌طلبان است. البته دولت کارهای مفیدی هم انجام داده است، ولی افکار عمومی به تحلیلی درخصوص عملکرد دولت رسیده که اصلاح‌طلبان قصد دارند خرج خود را از دولت جدا کنند. به هر حال این دولت را باید تا ۱۴۰۰ تحمل کنیم. حتی نمایندگانی که قصد استیضاح داشتند فعلاً تحمل را برگزیده‌اند.»

نظرسنجی‌ها؛ دوسوم نمایندگان فعلی رأی نمی‌آورند
محمدکاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم در گفت وگو با ایسنا بیان کرد که «براساس نظرسنجی‌ها دو سوم نمایندگان فعلی در انتخابات پیش‌رو رأی نمی‌آورند زیرا مردم دنبال چهره‌های جدیدی هستند».

وی همچنین گفت: «برخی جریان‌های سیاسی در حال تردیدافکنی در عملکرد نهادهایی مثل شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی هستند و مقابل عملکرد آنها علامت سؤال می‌گذارند».

تأکید جبهه پایداری بر وحدت
حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا عضو شورای جبهه پایداری هم در گفت‌وگویی اظهار داشت: ما بارها بیان کردیم در گفت‌وگوهای وحدت حتی حاضر هستیم از جبهه پایداری هیچ کسی نباشد، ولی لیست آدم‌های صالح و اصلح را دربرگیرد. لذا در این دور گرچه رسماً وارد شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نشدیم ولی تعامل حداکثری را قائل هستیم.

وی با بیان اینکه «در انتخابات ۹۴ روی شاخص‌ها به توافق رسیدیم اما نهایتاً به سهم‌خواهی کشیده شد» گفت: «تاکید ما روی لیست جدا نیست.»

سقای بی‌ریا با اشاره به اینکه «وضعیت انتخابات مجلس امیدوارکننده است» تأکید کرد: «مردم حتماً حضور خواهند داشت.»

پیرهادی: برای جراحی‌های بزرگ
باید حداقل دو سوم نمایندگان، انقلابی باشند

محسن پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در بخشی از اظهاراتش درخصوص عملکرد مجلس دهم گفت: اگر این آقایان توان بهبود اقتصاد را داشتند، تا حالا کرده بودند و خودشان هم می‌دانند که عملکردشان، باعث نابودی اعتبارشان در پیشگاه ملت شده است.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: می‌دانیم که اعمال جراحی‌های بزرگ همچون اصلاح قوانین دائمی، حداقل نیاز به رأی دو سوم نمایندگان دارد و برای آنکه مجلس آینده، بتواند ساختارهای غلط را بازنگری و اصلاح کند، نیاز به اکثریت قاطع نمایندگان انقلابی داریم.

کواکبیان: اهل تحریم انتخابات نیستیم
مصطفی کواکبیان رئیس‌دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات صبح دیروز در نشست خبری درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: اصل اول مشارکت جدی و قهر نکردن با صندوق‌های رأی و این است که ما اهل تحریم انتخابات نیستیم.

اصلاح‌طلبان: لیست انتخاباتی نیز خواهیم داشت
وی افزود: اصل دوم اینکه علاوه‌بر اینکه مردم را تشویق به حضور می‌کنیم لیست انتخاباتی نیز خواهیم داشت البته مشروط بر اینکه در سراسر کشور حداقل ۲۰۰ نفر داوطلبان واجد شرایط و تأیید شده از سوی نهادهای اجرایی و نظارتی داشته باشیم.

رئیس‌شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خاطر نشان کرد: اصل سوم این است که لیست ما با هماهنگی و انسجام درون جبهه اصلاحات و بر مبنای وحدت با سایر احزاب اصلاح‌طلب خواهد بود. ما در شورای هماهنگی ۳۰ حزب داریم که با هماهنگی همین شورا لیست نهایی بیرون خواهد آمد.

کواکبیان گفت: اصل بعدی اینکه اولویت اول ما برای بستن لیست مربوط به اصلاح‌طلبان عضو احزاب اصلاح‌طلب است، حالا اگر نداشتیم ممکن است افراد دیگر اصلاح‌طلب را نیز قرار دهیم ولی به هرحال اولویت این است که ابتدا اصلاح‌طلب با ویژگی خاص خود باشند و دوم اینکه در احزاب اصلاح‌طلب عضو باشند و مورد دیگر اینکه مقبولیت عامه نسبت به دیگر نامزدهای اصلاح‌طلب عضو احزاب اصلاح‌طلب باشد.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که در حزب مردم سالاری مطرح شد این است که ما باید روشنگری و تبیین کنیم و مقابله شود با اقدامات برخی افراطیونی که مجلس و انتخابات را قبول ندارند.
رئیس‌شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهار داشت: بنابراین پنج اصلی که به آن اشاره شد برای ما اولویت دارد کمک کنگره ما نیز بر اساس همین اصول خواهد بود.

قرارگرفتن در لیست سیاه FATF
در نتیجه انتخابات تاثیرگذار خواهد بود

قاسم میرزایی نکو عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که «حاکمیت نقش زیادی در باز شدن فضای انتخابات و افزایش مشارکت دارد»، گفت: باید از انسداد در مسائل اقتصادی و اجتماعی، انتخابات و FATF دست برداشته شود، چون قرارگرفتن ایران در لیست سیاه به معنای تاثیرگذاری مستقیم در نتیجه انتخابات است.

وی به نامه تعدادی از نمایندگان به مقام معظم رهبری درباره FATF اشاره و اظهار کرد: ما در این نامه توضیح دادیم که اگر ایران در لیست سیاه FATF قرار بگیرد، چه اتفاقی رخ خواهد داد. به باور ما این اتفاق شامل مواردی همچون انسداد کلیه حساب‌ها، عدم فعالیت‌های مالی و پولی در سطح بین‌المللی، از بین رفتن اعتماد جامعه بین‌الملل و ایجاد التهاب در بازار ارز، بورس و کالا، شب عید و در نهایت انتخابات خواهد بود، لذا قرار گرفتن ما در لیست سیاه تأثیر مستقیمی در نتیجه انتخابات خواهد داشت به همین دلیل حاکمیت در این موضوع نقش زیادی خواهد داشت.

اگر FATF تصویب نشود، مشارکت نداریم!
محسن صفایی فراهانی از نمایندگان مجلس ششم و از مدیران دولت اصلاحات هم در گفت‌وگویی اظهار کرد: «بدیهی است برگزاری انتخابات سالم و آزاد می‌تواند گامی مثبت برای نزدیکی مردم با حاکمیت باشد و باعث شود که مردم امیدوار شوند، تا موقعی که قانون اساسی داریم، باید به آن احترام بگذارند و حقوق تصریح شده مردم را در قانون اساسی رعایت کنند. اما تاکنون بندهایی از قانون اساسی پشت گوش انداخته شده که زمینه نگرانی و سرخوردگی را در مردم ایجاد کرده است. ایجاد تعامل با دنیا و عبور از این تحریم‌های سنگین است که می‌تواند در مردم امید را زنده کند. حکومت باید از راه‌هایی که باز می‌شود، وارد شده و با حفظ منافع ملی راه مذاکره را پیش گیرد. کسی که منطق قوی دارد، از مذاکره چه باکی دارد؟»

وی افزود: «مجمع تشخیص چند ماهی است که FATF را معطل نگه داشته! هیچ بعید نیست درنهایت تصویب کند ولی متاسفانه گویا برخی مسئولان تا هزینه سنگینی به کشور تحمیل نکنند، حاضر به انتخاب راه نیستند!»

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: «چند روز پیش گزارشی را می‌خواندم. روزنامه‌نگاری به محله‌های شرق میدان شوش رفته بود و گزارشی تهیه کرده بود که به عنوان یک گزارش اجتماعی، نگران‌کننده بود! در آن محله‌ها بیشتر مردم مذهبی هستند و به‌طور سنتی طرفدار حکومت. در گزارش آمده بود آنها بیش از اندازه نگران معیشت خود بوده و با همه چیز مخالف شده‌اند. باید ببینیم علت چیست. چرا مخالف شده‌اند؟ وقتی نان شبش را ندارد، می‌خواهید از چه کسی طرفداری کند؟ به آنها نمی‌توان انگ زد، همه کوچه‌های آنجا به نام شهدا مزین است! ولی امروز دچار مشکل هستند. مسئولان و مدیران کشور می‌دانند که متوسط رشد اقتصادی یک دهه نزدیک صفر است، تورم به بالای ۴۰ درصد رسیده است؛ باید بدانند و لمس کنند که بر سر مردم فقیر چه می‌آید! باید بدانند که در تظاهرات خیابانی چگونه با حوصله با آنها برخورد کنند، نه با خشونت! چون جنس آنها از جنس خشونت نیست، جنس آنها فقر است، اگر آنها به این درجه از استیصال رسیده‌اند، به دلیل فقر است. اگر افراد دیگری هم دارند از این شهروندان سوءاستفاده می‌کنند، تقصیر مردم نیست. چرا با آنها برخورد می‌شود؟»

به نظر می‌رسد مدعیان اصلاحات به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌خواهند با تمسک به هر وسیله‌ای حتی سوءاستفاده از مسئله انتخابات، اینگونه القا کنند که تمام مشکلات کشور تقصیر مخالفان FATF است و در شرایط کنونی برای خروج از بحران‌ها چاره‌ای جز پیوستن به FATF نداریم. حال آنکه اولاً) فقر و تورم بالای 40 درصد و دیگر مشکلاتی که نماینده تندرو مجلس ششم به آن اشاره کرده محصول عملکرد دولتی است که طی 6 سال گذشته مورد حمایت تمام عیار مدعیان اصلاحات بوده است. ثانیاً) مسئله مشارکت در انتخابات به ویژه انتخاباتی که کمتر از 40 روز به آن مانده، چه ارتباطی با FATF دارد؟ یعنی کارگروه FATF و نظام سلطه که نتوانستند در 40 سال گذشته کاری از پیش ببرند در این 40 روز می‌تواند بر مشارکت حداکثری در کشور تأثیر منفی بگذارد؟

شایان ذکر است همان‌طور که بارها در کیهان به آن اشاره کردیم، تلاش محکوم به شکست مدعیان اصلاحات برای تحمیل FATF در حالی است که این کارگروه تنها 36 عضو دارد و اساساً هیچ کارکردی در برابر پولشویی به ویژه در کشورهای اروپایی نداشته است چه آنکه بیش از ۹۰ درصد بانک‌های بزرگ اروپایی و همچنین کشور کانادا به‌طور سیستماتیک به پولشویی آلوده هستند و حتی کشور استونی، «بهشت پولشویی جهان» یا «پایتخت پولشویی جهان» لقب گرفته است و ثالثاً) این کشورها که عمدتاً عضو رسمی FATF هستند هیچ‌گاه در لیست کشورهای پرخطر (لیست سیاه FATF) قرار نگرفته‌اند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴