تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۳۳۸۵۸۰
شایعاتی که در فضای مجازی همچون افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان مجلس و 50 درصدی حامل‌های انرژی شکل گرفت، موجب ایجاد التهاب در جامعه شد اما تجربه فتنه‌های اخیر نشان می‌دهد مردم ایران مسیر خود را از اغتشاش‌گران جدا می‌کنند.
۰
plusresetminus
شایعات مجازی و پاس گلی که خودی‌ها به دشمن دادند/ اغتشاش؛ رمز انحراف مطالبات مردم
به گزارش بلاغ، طی سال‌های اخیر بر مشکلات معیشتی، اقتصادی و اجتماعی کشور افزوده شده است و قطعا مردم حق دارند مطالبات خود را از طریق قانونی و اعتراضات مدنی اعلام کنند.

مسئولان قوای سه‌گانه نیز وظیفه دارند حرف مردم را بشنوند و زمینه رفع مشکلات و تامین مطالبات حقه آنها را فراهم کنند.

اعتراضات چند روز اخیر برخی از مناطق کشور، ابتدا با شعار مشکلات اقتصادی آغاز شد، اما پس از مدت کوتاهی و با ورود ضدانقلاب، این اعترضات رنگ و بویی دیگر به خود گرفت و شعارهای این تجمعات از اقتصادی به شعارهایی علیه نظام تغییر کرد.

علاوه بر این، این اعتراضات همانند فتنه 88، به آشوب، خسارت به بیت‌المال و همچنین پروژه کشته‌سازی کشیده شد.

تجربه‌ای که نظام در فتنه 88 کسب کرد، موجب شد تا خیلی زود سرشاخه‌های آشوب اخیر شناسایی شوند و کشور تقریبا به حالت آرامش بازگردد.

مطالبه از مسئولان حق مردم است

ولی‌الله نانواکناری نماینده بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی طی گفت‌وگویی با اشاره به آشوب‌های چند روز اخیر کشور، با تاکید بر اینکه آمریکا، اسرائیل و آل‌سعود در پشت پرده این اغتشاشات هستند، اظهار کرد: هدف اصلی اغتشاشگران ایجاد ناامنی در کشور است که متاسفانه برخی از افراد ناآگاه نیز در دام آنها گرفتار شدند.

وی با بیان اینکه جوانان مراقب باشند که آتش بیار معرکه دشمن نشوند، افزود: مطالبه از مسئولان حق مردم است اما این مطالبه‌گری باید از طریق قانونی، منطقی و در فضایی آرام انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه باید در حفظ نظام جمهوری اسلامی کوشا باشند، تصریح کرد: مردم راه خود را از مسیر اغتشاشگران جدا خواهند کرد.

نانواکناری خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس پیگیر مطالبات مردم در خانه ملت هستند.

مسئولان گوش شنوا ندارند

در طول سالیان اخیر، شعار همه مسئولان انتقادپذیری و شنیدن حرف بوده است اما مردم نظری دیگری دارند. موضوعی که عبدالله رضیان عضو مجمع نمایندگان مازندران در جلسه‌ای که با حضور علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مازندران برگزار شد، به آن اعتراف کرد و گفت: مردم به حرف‌های مسئولان اعتماد ندارند.

یکی از شهروندان مازندرانی با بیان اینکه مردم دچار مشکلات معیشتی هستند اما مسئولان گوش شنوا ندارند، بیان کرد: مسئولان فقط شعار می‌دهند که مطالبه‌گری حق مردم است اما مردم در عمل چیزی نمی‌بینند.

حسین موسوی با اشاره به مشکلاتی که برای موسسات اعتباری و شرکت‌هایی همچون پدیده رخ داده است و بسیاری از مردم سرمایه خود را از دست رفته می‌بینند، اظهار کرد: در همین فضا، شایعاتی که در فضای مجازی همچون افزایش 70 درصدی حقوق نمایندگان مجلس و 50 درصدی حامل‌های انرژی منتشر شد و همچنین گرانی‌هایی که در کالاهای اساسی رخ داد موجب ایجاد التهاب در جامعه شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ضدانقلاب و منافقان از این فضا سوءاستفاده و از مطالبات به حق مردم موج‌سواری کردند، گفت: مردم ایران هزاران شهید تقدیم این انقلاب کرده‌اند، تجربه فتنه‌های اخیر نشان می‌دهد آنان راه خود را پیدا خواهند کرد و اجازه ادامه سوءاستفاده را به اغتشاش‌گران و دشمنان این نظام نمی‌دهند.

انسداد شبکه‌های اجتماعی و رشته‌هایی که فیلترشکن پنبه می‌شوند

به گزارش بلاغ، شبکه‌های اجتماعی در چند ساله اخیر نقش به‌سزایی در جنبش‌های مدنی و اجتماعی داشته‌اند. اگرچه در دوران گذشته، خط‌ دهی‌ها و هماهنگی‌های بسیاری از حرکت‌های اجتماعی در ملاقات‌ها و جمع‌های خاص به صورت حضوری انجام می‌گرفت، اما امروزه بسیاری از این جریان‌سازی‌ها بیش از همه چیز در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد.

نمی‌توان نقش شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام را در آشوب‌های اخیر نادیده گرفت. وقتی فضای مجازی، محلی برای انتشار شایعاتِ دروغین و فعالیت کانال‌های معاند نظام همچون آمدنیوز شود، خواسته یا ناخواسته افراد ناآگاه و یا افرادی که به هر دلیلی تحت فشار روانی مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند، وارد زمین بازی دشمن می‌شوند.

روح‌الله مومن‌نسب یکی از فعالان فضای مجازی در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری اظهار کرد: تاثیرات شبکه اجتماعی بر اساس اسناد و مدارکی که وجود دارد یقینا در آشوب‌های اخیر موثر بوده و می‌شود گفت راس فتنه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت بوده است.

مسئولان نیز از نقش مهم شبکه‌های اجتماعی آگاه هستند و به همین دلیل بوده که بلافاصله دسترسی به تلگرام و اینستاگرام را به صورت موقت مسدود کردند. اما قطعا علاج واقعه این نیست و بسیاری از مردم با استفاده از فیلترشکن‌ها به راحتی به این شبکه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. که این شاید خود تبعات دیگری به همراه داشته باشد.

شاید فرهنگ‌سازی و آموزش سواد رسانه‌ای بتواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند که این نیز زمان‌بر است. در فضای مجازی، مردم باید بتواند خودشان صحیح را ناصحیح تشخیص دهند تا به راحتی بازی شایعات و دروغ‌پراکنی‌های دشمن را نخورند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴