تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹
کد مطلب : ۲۹۷۶۱۶
شب قدر شب ویژه رحمت الهی و آمرزش گناهان است و شیطان در این شب به غل و زنجیر کشیده می‌شود.
۰
plusresetminus
«قدر» امسال را بیشتر قدر بدانیم
به گزارش بلاغ به نقل از قائم آنلاین، شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر، شب نزول قرآن است و قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب نام برده و در قرآن و روایات نیز ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه عنوان شد.

این شب بافضیلت‌ترین شب سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند.

زمان دقیق شب قدر، روشن نیست اما بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده است و به احتمال زیاد یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و یا ۲۳ این ماه است و شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تاکید بیشتری دارند.

شیعیان در این شب‌ها با الگوگیری از معصومان(ع)، به شب‌زنده‌داری، خواندن قرآن، دعا و دیگر آیین‌ها و اعمال این شب می‌پردازند.

ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شب‌ها نیز به اهمیت آن‌ نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام با آیین‌های شب قدر همراه می‌شود.

شب قدر برترین و مهم‌ترین شب سال در فرهنگ اسلامی است و بنابر روایتی از پیامبر(ص)، شب قدر از موهبت‌های خدا بر مسلمانان بوده و از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند و در قرآن کریم، سوره‌ای کامل به توصیف و ستایش شب قدر اختصاص یافته و بدین نام (سوره قدر) خوانده شد و در این سوره، ارزش شب قدر را بیشتر از هزار ماه یاد کردند.

علی وهابی فرمانده حوزه امام علی(ع) بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان قائم‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه رمضان را به این دلیل بهار دل‌ها می‌گویند که در بهار شاهد تحول و استحاله عظیم در طبیعت هستیم، گفت: خداوند این فرصت را برای بازگشت طبیعت به اوج زیبایی به او داده است، رمضان یعنی فرصت دوباره نو شدن، تازه شدن، تجدید بنا شدن است.

وی افزود: اگر ما خودمان را بشناسیم که بهتر از دیگران می‌شناسیم، باید بدانیم که این دیار محل گذرانمان است و نیز امانتداری بیش نیستیم و در قبال این امانات که همانا همین نعمات است باید در پیشگاه امانت دهنده که همانا خداوند است پاسخگو باشیم.

فرمانده حوزه امام علی(ع) بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قائم‎شهر، تصریح کرد: بندگان خدا به سوی خدا روی بیاورید که او ابواب ویژه رحمت را در رمضان باز کرده و قطعا در آخرماه خواهد بست و چقدر تلخ است که این جمله تکراری را در آخرماه بگوییم : "ماه رمضان رفت هیچ کاری نکردم".

این فعال حوزه علوم دینی با اشاره به اینکه تا دیر نشده به خود بیاییم که وقت نهیب زدن به خود است، یادآور شد: چقدر خدا برایمان سنگ تمام گذاشته که در این ماه رحمت، چند باب ویژه‌تر را به رویمان باز کرده و آنها نیز ولادت کریم ابن کریم امام حسن (ع) و شب‌های با فضیلت قدر است که اگر تا کنون قدرشان را ندانستیم امسال بدانیم.

وهابی ادامه داد: به عنوان یک جوان به تمامی برادران و خواهران جوانم عرض می‌کنم که این فرصت‌های طلایی را برای تولدی دوباره غنیمت بشماریم و خصوصا آنهایی که فاصله خود را با خدا زیاد کردند و بین خود و خدا دنیای پر رنگ و لعاب را قرار دادند و می‌شود و می‌ارزد این شب‌ها از لاک جیغ برید و از طریق اکرام به مستضعفان به خدا رسید که این خود عین عبادت است.

احمد مولایی کارشناس علوم دینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه بهترین ماه‌، رمضان و قلب ماه رمضان، شب قدر است، گفت: بنابر منابع روایی و فقهی، روزهای قدر نیز همانند شب‌های آن پر فضیلت هستند و در برخی از روایات آمده که حضرت فاطمه(س) سرّ شب قدر و هر کس منزلت فاطمه(س) را درک کند، شب قدر را درک کرده است.

وی افزود: وقوع برخی حوادث همانند شهادت امام علی(ع) در دهه سوم ماه رمضان، بر اهمیت این شب‌ها، نزد شیعیان افزوده است و آنان در این شب در کنار اهتمام به اعمال مستحب مخصوص این شب‌ها، برای آن امام نیز سوگواری می‌کنند.

این کارشناس یادآور شد: شب قدر شب ویژه رحمت الهی و آمرزش گناهان است و شیطان در این شب به غل و زنجیر کشیده می‌شود و درهای بهشت برای مؤمنان باز می‌شوند.

وی به روایتی از پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر فرمود هر کس شب قدر را احیا کند و از مؤمنان نیز باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، همه گناهانش بخشیده می‌شود.

به گزارش قائم آنلاین، فقط یکی از شب‌های هر سال، شب قدر است اما مختلف بودن افق کشورها موجب می‌شود که زمان آغاز ماه رمضان در مناطق مختلف، فرق داشته باشد و به تبع آن، زمان شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان نیز مختلف باشد.

فقها درباره این تعارض می‌گویند تفاوت افق کشورها دلیل بر تعدد شب قدر نیست و مردم هر یک از مناطق جهان باید شب قدر و سایر زمان‌های مقدس مانند عید فطر یا عید قربان را طبق افق خودشان تعیین کنند.

بر اساس دیدگاه آیت‌الله مکارم، شب، همان سایه نیمی از کره زمین بر نیمه دیگر آن است و این سایه همراه گردش زمین در حرکت بوده و یک دوره کامل آن، ۲۴ ساعت طول می‌کشد، بنابراین ممکن است شب قدر، یک دور کامل از حرکت وضعی زمین به دور خود باشد، یعنی مدت ۲۴ ساعت تاریکی که تمام نقاط زمین را زیر پوشش قرار می‌دهد.

پس شب قدر از یک منطقه شروع می‌شود و تا ۲۴ ساعت ادامه دارد و همه کره زمین شب قدر را درک می‌کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴