تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
کد مطلب : ۲۳۹۲۴۱
بیش از 200 نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینو ویروس‌ها که خود بیش از 99 نوع مختلف شناخته‌شده است، متداول‌ترین عامل این بیماری هستند.
۰
plusresetminus
راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلونزا/ تأمین ویتامین‌های B و C درمانی موثر برای سرماخوردگی
به گزارش بلاغ، سرماخوردگی که با نام‌های نازوفارنژیت، رینوفارنژی و زکام‌حاد نیز شناخته می‌شود، بیماری واگیردار مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است که عمدتاً بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرماخوردگی معمولاً با خستگی، احساس سرما، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی همچون سرفه، گلو درد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد و معمولاً هفت تا 10 روز بعد برطرف می‌شود.

بیش از 200 نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینو ویروس‌ها که خود بیش از 99 نوع مختلف شناخته‌شده است، متداول‌ترین عامل این بیماری هستند.

راه‌های ابتلا به سرماخوردگی
ویروس‌های عامل بیماری می‌توانند تا مدت زمانی طولانی که برای راینو ویروس تا بیش از 18 ساعت در محیط زنده بمانند و از طریق محل عفونت یعنی دستان به چشمان و بینی منتقل شوند و در برخی موارد ویروس از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده قابل انتقال به بدن است.

برخی معتقدند که در معرض سرما قرار گرفتن باعث سرماخوردگی می‌شود و همین موجب شده که این نام را برای بیماری انتخاب کنند که البته این مطلب به اثبات نرسیده و رد شده است.

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بر اساس قسمت‌هایی از بدن که بیشتر دچار عفونت می‌شوند، دسته‌بندی شده که سرماخوردگی عمدتاً بینی، سینوس‌ها، گلو و همچنین یک یا هر دو چشم را با التهاب ملتحمه تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به این آنفلونزا حساس باشید
متخصص بیماری‌های عفونی درباره آنفلونزای فصلی و آنفلونزای پرندگان، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: هرساله با شروع فصل سرما شیوع عفونت‌های تنفسی ویروسی افزایش می‌یابد و اکثر این ویروس‌ها موجب علائم تنفسی فوقانی مانند عطسه، گلودرد، آبریزش بینی و تعداد کمی از آنها نیز موجب درگیری ریوی می‌شوند.

https://www.bloghnews.com/images/docs/files/000239/nf00239241-1.jpg

مصطفی جوانیان، افزود: ویروس آنفلونزا از جمله ویروس‌هایی که توانایی درگیری راه‌های هوایی تحتانی را داشته و به همین دلیل از اهمیت بیشتری برخوردار است.

جوانیان با بیان اینکه این ویروس انواع مختلفی دارد و تقریبا اکثر پستانداران و پرندگان را می‌تواند آلوده کند، تصریح کرد: معمولا ویروس آنفلونزای پرندگان به انسان منتقل نمی‌شود، ولی در سال‌های اخیر نخستین بار ویروسی در پرندگان دیده شده که توانایی انتقال به انسان را دارد.

وی گفت: این ویروس در صورت بروز در مرغان تلفات زیادی را ایجاد می‌کند، اما در اردک و غاز و همچنین این دسته از پرندگان می‌توانند بدون آنکه علامتی داشته باشند به عنوان ناقل ویروس عمل کنند.

عضو کمیته کشوری آنفلونزا، یادآور شد: از آنجایی که سالانه تعداد زیادی از پرندگان وحشی مانند مرغابی و اردک وحشی به منطقه مازندران مهاجرت می‌کنند، تماس با این پرندگان می‌تواند موجب انتقال این ویروس به انسان شود.

پیشگیری مشترک اغلب بیماری‌ها
وی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلونزای فصلی و آنفلونزای پرندگان، توصیه کرد: دست‌هایتان مرتب شستشو داده و دهانتان را در هنگام عطسه با دستمال یا آستین بپوشانید.

جوانیان، افزود: در صورت بروز علائم سرماخوردگی از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنید.

وی تصریح کرد: در هنگام تکه کردن و طبخ ماکیان از دستکش استفاده شده و بلافاصله بعد از خارج کردن دستکش، دست‌ها شستشو شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل، تأکید کرد: از ذبح و طبخ پرندگان بیمار جدا خودداری شده و در صورت بروز مرگ و میر در پرندگان به دامپزشکی اطلاع داده شود.

واکسن یادتان نرود
این استاد دانشگاه، یادآور شد: آنفلونزای فصلی واکسن دارد که باید به صورت سالانه تزریق می‌شود و تجویز آن برای سالمندان، کودکان، مبتلایان به بیماری‌های مزمن تنفسی، قلبی، کلیوی، کبدی و دریافت‌کنندگان داروهای سرکوب کننده سیسیتم ایمنی و همچنین پرسنل بهداشتی توصیه می‌شود.

کارشناس فوریت‌های پزشکی استان مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ما، درباره اقدامات اورژانسی در صورت بروز سرماخوردگی، گفت: سرماخوردگی در حالت ساده با علائم آبریزش بینی همراه است که استفاده از قرص‌های سرماخوردگی و مایعات گرم می‌تواند برای کاهش اثرات آن مؤثر باشد.

علائم آنفلانزا
ذکریا اشکپور، افزود: اگر سرماخوردگی با تب، گلودرد، دردهای عضلانی و استخوانی همراه شود، در این حالت به آن آنفولانزا می‌نامند که نیاز به اقدامات شدیدتر است.

اشکپور تصریح کرد: در حالت بروز آنفلانزا باید دارو استفاده کرد و همچنین استراحت و مایعات گرم مصرف شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه ویرس‌های آنفولانزا تعدادش زیاد است، گفت: ویروس آنفلانزا هر بار ممکن است نوع جدیدی از آن شیوع پیدا کند، بنابراین استفاده از واکسن‌های آنفولانزا صد در صد مصونیت ایجاد نمی‌کند چرا که اگر ویروس با شکل جدیدش ظاهر شود بار دیگر فرد را مبتلا می‌کند.

کارشناس فوریت‌های پزشکی استان مازندران، با اشاره به اینکه ویروس سرماخوردگی از طریق ترشحاتی مثل عطسه و سرفه هم در هوا پخش می‌شود، افزود: فرد مبتلا به سرماخوردگی باید هنگام عطسه یا سرفه با دستمالی جلوی پخش شدن ذرات را بگیرد و سپس آن دستمال را داخل نایلونی قرار داده و در سطل آشغال بیاندازد.

این کارشناس، درباره راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی، توصیه کرد: استفاده از واکسن، مراقبت و دور بودن از افراد مبتلا، رعایت نظافت و شستشوی دست‌ها می‌تواند تا حدودی از بروز سرماخوردگی جلوگیری کند.

مراقب تغذیه‌تان باشید
مشاور تغذیه درباره سرماخوردگی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه سرماخوردگی‌ها همراه با سرفه، بی‌حالی و ضعف است، گفت: رفتار پیشگیرانه در برابر سرماخوردگی نمی‌توانیم داشته باشیم اما اگر بدن تغذیه سالم داشته باشد، این باکتری‌ها ویروس‌ها کمتر بر فرد آسیب وارد می‌کنند.

سید احمد ربیعی، افزود: کسی که سرما می‌خورد، آب بدن خود را به دلیل سرفه و تب از دست می‌دهد و استفاده از مواد غذایی می‌تواند در روند بهبودی مؤثر باشد.

ربیعی تصریح کرد: برخی از سرماخوردگی‌ها تب‌های بیش از 35 درجه دارند که خطرناک است بنابراین مایعات بدن این افراد باید تأمین شود.

وی گفت: در برخی کودکان سرماخوردگی همراه با تب و استفراغ است و به دلیل از دست رفتن آب بدن آنها احتمال مرگ کودک نیز خواهد بود.

این مشاور تغذیه، تأکید کرد: در هنگام سرماخوردگی تأمین مایعات بدن از طریق آب شرب، چای کمرنگ و آب میوه‌ها ضروری است.

https://www.bloghnews.com/images/docs/files/000239/nf00239241-2.jpg

وی گفت: برای تأمین ویتامین C که بر روند بهبود مؤثر است، می‌توان از انواع آب میوه‌های طبیعی مانند مرکبات و اگر مرکبات در دسترس نبود از آب گوجه فرنگی استفاده کرد.

ربیعی، افزود: باید از آب میوه‌های طبیعی استفاده کرد و منظور آب میوه صنعتی نیست.

لزوم شناخت مواد غذایی با گروه‌های ویتامینه برای مصرف
وی با بیان اینکه در هنگام سرماخوردگی علاوه بر ویتامین C باید از ویتامین‌های گروه B هم استفاده کرد، یادآور شد: ویتامین B از طریق غلات سبوس‌دار، حبوبات، سیب‌زمینی و أنواع توت و سبزیجات برگ سبز مانند کلم، کاهو و فلفل‌دلمه می‌تواند تأمین شود.

این مشاور تغذیه، افزود: در هنگام آبکش برنج گروه‌های ویتامین B دور ریخته می‌شود، بنابراین بهتر است که برنج آبکش نشود و هنگام خرید نان نیز از نان‌های سبوس‌دار استفاده شود و نیز سوپ مرغ هم در التهابات سینه موثر است.

وی تصریح کرد: برخی افراد هنگام سرماخوردگی با استفراغ الکترولیت‌های زیادی از بدن آنها خارج می‌شود که در این حالت برای تأمین سدیم از دست رفته بدن می‌توان مقداری ماست را همراه با نمک و آب مخلوط کرده و پس از آنکه به شکل دوغ درآمد کودک آن را بخورد.

به گزارش بلاغ، در هنگام سرماخوردگی مهم‌ترین راه‌های پیشگیری عبارتند از شستن دست‌ها، لمس نکردن چشم‌ها، بینی یا دهان با دستان نشسته و دور ماندن از افراد بیمار است و ماسک صورت هم می‌تواند برای پیشگیری از این بیماری مناسب باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴