دلالان محصول را کیلویی یک هزار تومان می‌خرند و به قیمت 8 هزار تومان و یا بیشتر با سود بالا در میدان‌های میوه و تره بار کلان‌شهرها به فروش می‌رسانند.
۰
plusresetminus
وقتی زحمات باغداران زیر پای دلالان له می‌شود/ باغدارن لاریجانی محصولات خود را در باغ‌ها رها کردند
به گزارش بلاغ، سال‌ها است که به دلیل نبود صنایع تبدیلی در منطقه و قیمت کم خرید محصولات توسط دلالان، باغداری در لاریجان به شدت تهدید می‌شود و کسی دیگر رغبت به تولید محصولات صیفی‌، میوه‌ و رسیدگی به باغ‌ها را ندارد.
 

با این شرایط موجود می‌توان مرگ زودرس کشاورزی در لاریجان را حس کرد و کسی دیگر سراغ باغداری و کشاورزی در این منطقه کوهستانی نمی‌رود.


این در حالی است باغداران روستای لوط بخش لاریجان شهرستان آمل به‌علت مقرون به‌صرفه نبودن فروش محصول سیب، این میوه را در باغ‌های خود رها کردند.
 


وجود دلالان در بازارهای کشاورزی شهرستان و منطقه سبب اعتراض بسیاری از کشاورزان شد به‌گونه‌ای که طبق نظر این افراد سود حاصل از محصولات تنها به جیب دلالان می‌رود و در این میان سود چندانی نصیب خود کشاورزان نمی‌شود.

 

تلاش‌های چندین ماهه کشاورزان برای کاشت و برداشت محصولات طی یک روز با سودی چندین برابر در اختیار دلالان قرار می‌گیرد که این امر در بسیاری مواقع موجب دلسردی و از بین رفتن انگیزه در بین کشاورزان برای ادامه کارشان می‌شود و دولت باید با هدایتگری تولید، خرید و توزیع، نقش دلال‌ها و واسطه‌های بخش کشاورزی را کم رنگ کند.


دولت باید با به کارگیری نقش حاکمیتی خود می‌تواند میزان تولید و بازار محصولات را تعیین کند و به واسطه‌ها اجازه ندهد تا به نفع خود منابع درآمدی کشاورزان را ضایع کنند.

 

  •  

کارشناسان، افزایش حضور دلال‌ها برای خرید محصولات کشاورزی با قیمت ارزان را از دلایل اصلی مهاجرت کشاورزان به شهرها عنوان کردند و می‌گویند خرید محصولات تولیدی با قیمت ارزان توسط واسطه‌ها نه تنها سبب کاهش درآمد کشاورزان بلکه عاملی برای مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ است.

 

کشاورزان پس از مهاجرت به شهرها به شغل‌های کاذب و غیررسمی گرایش پیدا می‌کنند و این امر موجب خروج بخشی از نیروی فعال در بخش کشاورزی از فرآیند تولید می‌شود.

 

کار و تلاش از کشاورزان، سودش در جیب دلالان

یکی از کشاورزان و باغداران لاریجانی درباره محصولات تولیدی در این منطقه به مشکلات و قیمت گذاری‌های ناعادلانه بر روی محصولات اشاره کرد و گفت: به دلیل آن که تولید این محصولات برای باغداران سودمعقولی ندارد، به مرور زمان از تولید محصول خود دلسرد می‌شوند.

 

وی با تاکید بر اینکه باغداران انگیزه تولید محصول باکیفیت و کمیت بالا  را ندارند، اظهار کرد: نتیجه تلاش شش ماهه باغداران برای تولید و فروش محصول در مقایسه با دلالان بسیار ناچیز است. دلالان محصول را کیلویی یک هزار تومان از ما می‌خرند و به قیمت هشت هزار تومان و یا بیشتر با سود بالا در میدان‌های میوه و تره بار کلان‌شهرها به فروش می‌رسانند.

 


این باغدار با بیان اینکه قیمت تعیین شده برای فروش محصولات در دست کشاورزان و باغداران نیست، تصریح کرد: این دلالان هستند که قیمت محصولات را مشخص می‌کنند و باغداران نیز برای پرداخت هزینه‌های جاری از جمله دست‌مزد کارگر، هزینه آب و برق و ... مجبور به فروش محصولات با کمترین قیمت می‌شوند.

 

بسیاری از باغداران دیگر استان نیز از وضع موجود و قرار گرفتن بازار در دست دلالان گله‌مند هستند و ادامه وضع موجود را موجب بی‌انگیزگی کشاورزان و کشت نکردن محصولات می‌دانند.

منبع : سفیر هراز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴