گزارشی از اردوی جهادی یک‌روزه بانوان بسیجی نوشهر؛

خدمات‌رسانی به کشاورزان و تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی در اردوهای جهادی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۳
کد مطلب : ۲۱۲۵۸۶
اردوهای جهادی با هدف کمک به محرومان و مستضعفین و در جهت ارتقاء عملکرد و استقلال اقتصادی در بخش کشاورزی در مناطق روستایی می‌تواند تاثیر به‌سزایی داشته باشد.
۰
plusresetminus
خدمات‌رسانی به کشاورزان و تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی در اردوهای جهادی
به گزارش بلاغ، امروزه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش روزافزون آمار بیکاری، توجه به خود اشتغالی می‌تواند یکی از راه‌های کاهش این معضل بیکاری در جامعه باشد. اردوهای جهادی و آموزش‌ها و تسهیلات بسیج سازندگی می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

در واقع خدمت به محرومین و مستضعفین، فعالیت در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی در بین مردم در جهات مختلف با هدف محرومیت‌زدایی و ارتقای عملکرد و استقلال اقتصادی در بخش کشاورزی در مناطق روستایی بخشی از اهداف اردوهای جهادی است.

در اردوهای جهادی، کشاورزی نیز تعدادی از جهادگران بسیجی به مدت چند روز برای کمک به کشاورزان و محرومان روستایی عازم روستاها شده و در کار کشت، وجین و جمع‌آوری محصولات کشاورزی همکاری می‌کنند که هدف از این کارها افزایش روحیه خود باوری، اعتماد به نفس، کسب مهارت‌های شغلی، تمرین کارهای گروهی، ارتقای توانمندی اجتماعی، تعمیق باور و اعتقاد دینی و کارسازی برای بقای نظام جمهوری اسلامی است.

جوانان بسیجی که در این اردوها شرکت می‌کنند ضمن کمک به افراد روستایی، خود نیز آموزش‌هایی در این زمینه می‌بینند که می‌تواند در تشویق آن‌ها به خوداشتغالی در زمینه کشاورزی موثر باشد.

در همین راستا جمعی از بانوان بسیجی حوزه حضرت زهرا(س) شهرستان نوشهر با حضور در مزرعه‌ای در روستای گندیسکلا بخش کجور این شهرستان در قالب اردوی یک‌روزه جهادی در طرح کاشت و برداشت محصولات کشاورزی شرکت کردند.

** برگزاری کارگاه‌های آموزشی رایگان در جهت اشتغال‌زایی بسیجیان

فرمانده حوزه مقاومت بسیج خواهران حضرت زهرا(س) نوشهر طی ‌گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: این اردوی یک‌روزه به‌منظور کمک به کاشت محصولاتی از قبیل گوجه، لوبیا، خیار، کدو و.. و برداشت گیاه دارویی گل‌گاو زبان است که با شرکت حلقه صالحین میانسال پایگاه کبری روستای سنگ‌تجن انجام شد.



کشت لوبیا توسط بانوان جهادگر نوشهری

وی با اشاره به اینکه این اردوی جهادی یک‌روزه متشکل از 20 بسیجی گروه جهادی پایگاه شهید حسن مشایخ است، بیان کرد: اردوی 2 روزه‌ای نیز در شهر پول به جهت برداشت سبزیجات با حضور اعضای شورای حوزه حضرت زهرا(س) برگزار شد.

رقیه خزائی با بیان اینکه جهادگران در این اردوی یک‌روزه با کار گروهی و هم‌گرایی آشنا می‌شوند که این امر خود موجب ترویج روحیه تعاون و نوع‌دوستی در میان آنها می‌شود، یادآور شد: بسیجیان در این اردو علاوه بر کاشت محصولات صیفی به زیارت امام‌زاده درویش در روستای لشکنار می‌روند و هم برای آن‌ها حلقه صالحین با موضوع اقتصاد مقاومتی و خوداشتغالی برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری اردوهای جهادی را کمک به سازندگی، محرومیت‌زدایی، خدمت‌رسانی و کمک به کشاورزان در عرصه‌های کاشت و برداشت محصولات زراعی و باغی و... عنوان کرد و گفت: کارگاه‌های آموزشی رایگان در عرصه‌های کشاورزی، فنی‌وحرفه‌ای و عمران و آبادانی هم جهت ارتقاء مهارت‌های بسیجیان این حوزه از سوی بسیج سازندگی سپاه نوشهر برگزار می‌شود.


برداشت گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان

فرمانده حوزه مقاومت بسیج خواهران حضرت زهرا(س) نوشهر در پایان با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی برگزاری اردوهای جهادی است، ادامه داد: در جهت تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیجیانی که علاقمند به خوداشتغالی و کسب مهارت دارند می‌توانند در این کارگاه‌های آموزشی شرکت کنند که به آن‌ها گواهی مهارت داده می‌شود.

** ترویج فرهنگ ایثار و شکوفایی استعدادها در اردوهای جهادی

سیده مریم حسینی، یکی از جهادگران حاضر در این اردو نیز ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی، یادگیری مهارت‌های عمومی و تخصصی، شکوفایی استعدادها و تقویت روحیه اعتماد به‌ نفس را از دیگر مواردی بیان کرد که جهادگران در اردوهای جهادی فرا می‌گیرند.

برگزاری کلاس‌های آموزشی در قالب حلقه صالحین

وی با بیان اینکه در مناطق محروم کشاورزان زیادی هستند که به لحاظ مالی وضعیت مناسبی ندارند، خاطرنشان کرد: بسیجیان در اردوهای جهادی ضمن کمک به افراد کم‌بضاعت با امورات کشاورزی آشنا می‌شوند که این امر می‌تواند در راستای اشتغالزایی جوانان موثر واقع شود.

** تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی در جامعه، هدف اردوهای جهادی


فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان نوشهر نیز مهم‌ترین دستاورد اردوهای جهادی را جهاد با نفس عنوان کرد و افزود: اردوهای جهادی می‌‌تواند علاوه بر اینکه روح و نفس جهادگر را صیقل دهد باعث ایجاد انگیزه و امید نیز در مردمی، که در این مناطق زندگی می‌کنند، شود.

وی ادامه داد: این مردم به انقلاب و راهی که به سختی به آن دست یافتند امیدوار خواهند ماند و با وجود تمام نارضایتی‌ها و کاستی‌هایی که تحریم‌ها بر کشور وارد کرده است، استقامت خواهند کرد.

مرتضی رمضانی در خصوص برگزاری اردوهای یک‌روزه، خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در این اردوها در قالب گروه‌های 10 تا 20 نفره با عرصه‌های محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی در روستاها آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اردوهای جهادی به دنبال ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه است، گفت: بسیجیان در این اردوها در قالب خدمات‌رسانی به مردم محروم در بخش‌های کشاورزی از قبیل برداشت و کاشت محصول و در بخش عمرانی در قالب مرمت خانه مستمندان و نیازمندان به فعالیت می‌پردازند.

فرمانده سپاه نوشهر در پایان تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی، شناسایی ظرفیت‌های روستاها و تشویق مردم به ورود به عرصه‌های اقتصاد مقاومتی را نیز جزء اهداف این اردوها بیان کرد.
منبع : نوشهرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴