کارگران حیرت‌زده اخراجی می‌گویند که شرکت در حال سوددهی بالا است و سعی مسئولان شرکت نمایشی از ورشکستگی برای استفاده از تسهیلات بانکی است و ما کارگران قربانی چنین ترفندی شده‌ایم.
۱
plusresetminus
اخراج 100 کارگر در پی تصمیم غیرمنتظره شرکت تولیدی پارس نئوپان تنکابن/ چه کسی به داد این کارگران می‌رسد؟
به گزارش بلاغ، کارگران اخراجی شرکت پارس نئوپان در پی اطلاع از این تصمیم هیئت‌مدیره با رعایت کلیه موازین اخلاقی در محوطه بیرون درب شرکت تجمع کرده و خواستار پیگیری نماینده مردم شهرستان تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی و دیگر مدیران و نمایندگان دولت تدبیر و امید در شهرستان نسبت به معضل خود شدند.

خبرنگار ما در ساعات اولیه اجرای این تصمیم، ضمن حضور در جمع کارگران اخراجی پارس نئوپان، پای صحبت‌های آن‌ها نشست و دلایل این اقدام را از زبان آن‌ها جویا شد.

وضع تولید و فروش خوب است، پس چرا اخراج؟!

یکی از کارگران به نمایندگی از دیگر همکاران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: از یک سال پیش تاکنون، زمزمه‌هایی مبنی بر بروز مشکلات مالی در شرکت و درنتیجه اخراج و تعدیل جمعی از کارکنان و کارگران پارس نئوپان به گوش می‌رسید، لذا با توجه به میزان سود سرشار این شرکت در سال‌های گذشته و درحالی‌که خط تولید این کارخانه همه‌روزه مشغول به تولید و فروش محصولات خود بود، باور این شایعات امری دشوار و غیرممکن به نظر می‌رسید.

وی گفت: نزدیک به یک ماه پیش، عده‌ای از کارکنان و کارگران شرکت که از حق مرخصی‌های خود در طی ماه‌های قبل استفاده نکرده بودند، در پی تصمیم هیئت‌مدیره شرکت و به‌صورت اجباری به یک مرخصی یک‌ماهه رفته و با این اقدام عملا از محیط کارخانه دور شدند.

دردآورترین نوع اخراج با اجرای ترفند

وی ادامه داد: حدود 100 نفر از کارگران شرکت در پایان روز مرخصی و هنگام ورود به محوطه شرکت با ممانعت نگهبانی و مشاهده نام خود در لیست اخراجی‌های شرکت مواجه شدند.

جوان دیگری از کارگران اخراجی شرکت پارس نئوپان، در گوشه‌ای تنها نشسته است و سر در گریبان، با خود سخن می‌گوید.

نزدیک می‌شوم و حالش را می‌پرسم. با لحنی نگران و مضطرب می‌پرسد به نظر شما امکان دارد بار دیگر ما به کار خود بازگردیم؟! آخر من زن و بچه‌ دارم و کرایه‌خانه می‌دهم، چگونه خبر بیکاری و اخراج خود را به همسرم بدهم؟! باور کنید پول خرید یک کیلو میوه را هم ندارم. هرماه تنها 300 هزار تومان برای خرید پوشاک بچه‌ام هزینه می‌کنم، چگونه به خودشان این اجازه را می‌دهند که با سرنوشت یک جوان و زن و بچه بی‌گناهشان بازی کنند؟!

داد نزد دادخواه عالمیان

سپس بلند می‌گوید: مطمئن باشید به حرمت همین ماه عزیز قسم، زن و بچه همه این کارگران اخراجی، هنگام اذان و پای سفره افطار، عاملان این بدبختی را نفرین خواهند کرد.

در این میان رئیس بخش اداری شرکت پارس نئوپان به‌منظور آرام کردن کارگران و متقاعد ساختن آن‌ها جهت متفرق شدن، در جمع آن‌ها حاضرشده و با لحنی آرام از آن‌ها می‌خواهد تا پشت درب شرکت تجمع نکرده و برای احقاق حقوق خود به اداره کار مراجعه کنند.

کارگری با پوزخند می‌گوید: منظورتان همان اداره کاری است که ردپایش در همه کارها جز رفع بیکاری جوانان مشاهده می‌شود؟!

درحالی‌که از دو هفته پیش، خبر اخراج پرسنل پارس نئوپان در فضای شهر پیچیده است، اما توبنی مسئول اداری پارس نئوپان با ادای قسم جلاله نسبت به تصمیم هیئت‌مدیره مبنی بر اخراج حدود 100 کارگر خود، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند!

تصمیمی غیر قابل توجیه

سپس گفته‌های خود را نفی کرده و اظهار می‌کند: از مدت‌ها پیش و در پی بروز معضلات مالی در شرکت پارس نئوپان، پیشنهاد‌هایی مبنی بر توقف کامل خط تولید، توقف هفته‌ای و موقتی تعدادی از کارکنان شرکت در هیئت‌مدیره به بحث و بررسی گذاشته شد.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور بنده به‌عنوان رئیس اداری شرکت، خانم پورامین نماینده مدیرعامل، بهرام نیا و نظری مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره، ولی زاده مدیر طرح و برنامه شرکت برگزار شد، پیشنهاد تعدیل تعدادی از پرسنل به‌عنوان گام نخست به تصویب اعضا رسید.

وی در پاسخ به این سوال کارگران مبنی بر اینکه در تعدیل نیروی پرسنل شرکت از چه معیاری استفاده کرده، گفت: در وهله اول تأهل و تجرد کارکنان موردبررسی قرار گرفت و سپس با توجه به سابقه کاری افراد، لیست تعدیل نیرو تنظیم شد.

دلایل بهانه‌جویانه و غیرواقعی!

این پاسخ رئیس اداری شرکت، اعتراض کارگران را در پی داشت. کارگری از جمع همکاران خود بیان کرد: اگر به گفته شما معیارتان در تعدیل نیرو تجرد و تأهل افراد است، پس چگونه اغلب اخراجی از متأهلین مشغول به کار در شرکت هستند و یا اگر بر اساس سابقه کار تصمیم گرفته‌شده است، چگونه کارگری با 29 سال سابقه کار در لیست اخراجی‌ها و در جمع ما حضور دارد؟!

وی گفت: به‌فرض که شما بر اساس معیارهای تحصیلی دست به چنین اقدامی زدید، لیکن در این صورت نیز تعدادی از پرسنل شرکت با مدرک فوق‌لیسانس و لیسانس در لیست اخراجی‌ها قرار دارند، به‌جای آن‌ها نیروهایی با مدرک زیر دیپلم به کار خود در شرکت ادامه می‌دهند.

کارگر دیگری عنوان کرد: این حرف‌ها تنها برای سرگرم کردن ما زده می‌شود والا همه می‌دانند تنها معیار سنجش صلاحیت افراد داشتن و نداشتن پارتی است.

چشم‌پوشی از سودهای میلیاردی در برابر تیزبینی حقوق کارگر؟!

جوان دیگری از جمع کارگران اخراجی جلو آمد و خطاب به رئیس بخش اداری شرکت پارس نئوپان گفت: جناب توبنی! شما و همه افراد این شرکت از سودهای سرشار میلیاردی شرکت در سال‌های گذشته مطلع هستید. پس چرا آقای پنجه شاهی (مسئول شرکت) از محل درآمدهای میلیاردی چندین شرکت دیگر خود و یا آقایان بهرام‌نیا و نظری از محل درآمدهای میلیاردی و حقوق ماهی 20 میلیون تومانی خود و یا با فروش ویلاها و زمین‌های میلیاردی خود در جهت رفع معضل مالی شرکت هزینه نمی‌کنند؟! حقوق ناچیز ماهیانه چند کارگر دردی از معضلات شرکت نخواهد کاست.

وی در پایان گفت: همه به خوبی می‌دانند که دلیل اصلی این اخراج‌ها، ایجاد تصویری از یک شرکت ورشکسته و درنتیجه اخذ وام میلیاردی از دولت جهت خروج از رکود است، به عبارتی برای اخذ وام میلیاردی و رسیدن به سرمایه‌های هنگفت، حدود 100 جوان بدون پشتوانه را قربانی مطامع خود ساختید.
منبع : تنکابن24
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چیستی حسنات دنیا و آخرت
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱