تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۲۰۳۶۹۱
اشتغال به عنوان مهمترین دغدغه اقتصادی دولت‌ها در کشور‌های در حال توسعه تبدیل شده است و میزان اقبال یا روی‌گردانی رای‌دهندگان به دولت یا نمایندگان مجلس و شوراها به اشتغال‌زایی یا رکود بستگی دارد.
۰
plusresetminus
شهرک‌های صنعتی سوادکوه و ظرفیت‌های راکد اشتغالزایی
به گزارش خبرنگار بلاغ، صنعت، کشاورزی و خدمات سه پایه اقتصاد را تشکیل می‌دهند و بخش صنعت با توجه به گستردگی فعالیت‌ها، حجم اشتغال‌زایی، تاثیر مستقیم در قالب‌دهی به زندگی اجتماعی منطقه و تاثیر‌گذاری بر سایر بخش‌ها سهم بزرگ‌تری را در اقتصاد بر عهده دارد.

شهرک‌های صنعتی با هدف پاسخگویی به نیاز جامعه برای توسعه اشتغال و ایجاد بستر‌های لازم به منظور جذب سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شد، و شکل‌گیری آن بارقه‌های امیدی را در دل‌های مردم ایجاد کرد و بخش‌های مختلفی از کشور را در بر‌گرفت تا
به دغدغه‌های مسئولان و مردم در زمینه اشتغال‌زایی پاسخ داده شود.

شهرک‌های صنعتی، خانه اول اشتغال

مصوبه تاسیس شرکت شهرک‌های صنعتی در سال 63 توسط مجلس شورای اسلامی انجام شد، تا هماهنگی و خدمات لازم برای استقرار سرمایه‌گذاران و استقرار مدیریت شده صنایع مختلف را با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها انجام دهد.

مکان‌یابی و طراحی ایجاد شهرک صنعتی، اصول فنی و مهندسی استقرار واحد‌های صنعت، ساختار جمعیتی و جغرافیایی و ملاحظات زیست محیطی توسط افراد متخصص اجرایی شد.

فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی در استان مازندران با 7 سال فاصله زمانی از سایر استان‌های آغاز شد، که به دلیل وجود عامل محدودکننده‌ای با نام زمین، شاهد تاخیر زمانی قابل توجه و عقب‌ماندگی صنعتی از سایر استان‌ها به همراه معرفی استان به عنوان قطب کشاورزی بدون ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم آن بودیم.

سهم مازندران در شهرک‌های صنعتی حدود 750 هزار نفر در قریب 760 شهرک و ناحیه صنعتی
کشور مشغول به کارند، که به دلایل مختلف فصلی، مشکل نقدینگی، سیاست‌های اقتصادی و حوادث دچار نوسان می‌شوند.

وجود حدود 40 ناحیه و شهرک صنعتی در مازندران با حدود 1450 واحد‌ صنعتی بهره‌بردار بیانگر نمای صنعتی در استان مازندران است که تعداد اشتغال‌زایی در این شهرک‌ها نیز حدود 10 هزار نفر است.

با نگاهی بر آخرین آمار شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران تعداد حدود 175 واحد بهره‌بردار صنعتی در 3 شهرک و ناحیه صنعتی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی وجود دارد که میزان اشتغال‌زایی آن به صورت رسمی بیان نشده است ولی تعداد اشتغال‌زایی مستقیم آن حدود 4 هزار نفر است.

*سیمای شهرک‌های صنعتی سوادکوه

قدمی در گفت‌و گو با ما ضمن اشاره به اینکه شهرک صنعتی بشل سوادکوه‌شمالی با 200 هکتار مساحت و 205 فقره قرارداد به عنوان
بزرگ‌ترین شهرک صنعتی مازندران از نظر مساحت است، گفت: برخی از واحد‌های دارای مجوز در حال بهره‌برداری، برخی در حال ساخت و ساز و برخی از واحد‌ها هم با مشکل بودجه، عدم اهلیت، تاثیر تحریم، اختلاف بین شرکا و عدم توازون بین عرضه و تقاضا روبرو هستند.



وی با بیان اینکه هر روز شاهد پیگیری متقاضیان برای حضور در شهرک صنعتی بشل هستیم که مانند شهرک صنعتی شورمست به دلیل مزایای مختلف آن شامل قرار گرفتن در جنب محور اصلی، راه‌آهن، نزدیکی به پایتخت، افزود: کمبود زمین مهم‌ترین مشکل توسعه شهرک صنعتی بشل با وجود فضای جنگلی آن است و رسالت ما، ایجاد زیر‌ساخت در شهرک‌های صنعتی است و بقیه فعالیت‌ها با سایر ادارات و نهاد‌ها است.

رئیس شهرک‌های صنعتی سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با بیان اینکه شهرک صنعتی شورمست سوادکوه در 35 هکتار با 55 فقره قرارداد صنعتی و با 20
واحد فعال و ناحیه صنعتی اسلام آباد هم در 9 هکتار و با 20 واحد دارای قرارداد و 10 واحد فعال، در حال فعالیت است، اظهار کرد: بر طبق قانون شرکت شهرک‌های صنعتی در صورتی می‌تواند اقدام به احداث تصفیه خانه فاضلاب کند که 70 درصد واحد‌های آن فعال باشد، و نگاه عمومی به فعالیت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی با محوریت وظایف قانونی استوار باشد.

*رکود در شهرک‌های صنعتی سوادکوه

اختصاص زمین‌های شالیزاری و جنگلی و باغی برای احداث شهرک‌های صنعتی به منظور اشتغال فرزندان شهرستان ارائه شد ولی دارا بودن بیشترین تعداد بیکار نسبت به جمعیت در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی بیانگر عدم موفقیت طرح‌های توسعه 2 شهرستان در اشتغال‌زایی مناسب است، و البته غیرفعال بودن شهرک‌های صنعتی را هم باید به دلایل رکود و مشکلات آن افزود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴