فعال عرصه اقتصاد مقاومتی سوادکوهی:

پرورش قارچ شغلی کم‌هزینه و پردرآمد برای جوانان است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۱۹۸۷۸۰
پرورش قارچ با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود مناسب برای تولید کننده می‌تواند در شهرستان سوادکوه برای بسیاری از افرادی که جویای کار بوده و دارای سرمایه اندکی هستند به عنوان شغل محسوب شود.
۰
plusresetminus
پرورش قارچ شغلی کم‌هزینه و پردرآمد برای جوانان است
به گزارش بلاغ، اقتصاد مقاومتی واژه‌ای است که با بالا گرفتن فشارها و تحریم‌های ظالمانه به کشور توسط مقام معظم رهبری در سال 89  وارد ادبیات کشور شد و امروز با توجه به تأکیدات ایشان تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است.

طرح‌های اقتصاد مقاومتی، که به منظور اشتغال‌زایی
و کاهش بیکاری جوانان و با حمایت بسیج سازندگی اجرا می‌شود، از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است و امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اجرای این طرح‌ها می‌تواند گامی عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بشمار رود.

طرح‌های کم سرمایه و زودبازده

طرح‌های اقتصاد مقاومتی در سوادکوه نیز مورد استقبال زیادی از افراد قرار گرفته است و زمینه اشتغال جوانان در بخش‌های پرورش ماکیان، ماهی، زنبورعسل ، دامپروری، زراعت و... را فراهم کرده است.

شهرستان سوادکوه از جمله شهرستان‌هایی است که همواره از بیکاری جوانان رنج می‌برد و پرورش قارچ
در بخش زراعت، با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود مناسب برای تولید کننده، می‌تواند در این شهرستان برای بسیاری از افرادی که جویای کار بوده و دارای سرمایه اندکی هستند، به عنوان شغل محسوب شود.

این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و یکی از معضلاتی که گریبانگیر جامعه شده است بیکاری جوانان است، بد نیست آنها به سراغ مشاغلی از جمله پرورش قارچ بروند که علاوه بر خاصیت‌های بی‌نظیر در درمان بیماری‌ها و هزینه کم نگهداری،  سرمایه و امکانات خاصی نیاز ندارد، و  گامی در راستای
تولیدات داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی است  و درآمد خوبی نیز می‌توان از آن کسب کرد.

نمونه روشن از موفقیت

سیدرضا صالح‌نژاد از افرادی است که به کار پرورش قارچ در شهرستان سوادکوه مشغول است و با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی سوادکوه، رونق بیشتری به کسب و کار خود داده است.


وی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ گفت: قارچ برداشتی، به طور میانگین  3 تن است که برای فروش با قیمتی مناسب به بازار ارائه می‌دهم.

این
فعال اقتصادی، که پرورش قارچ را شغلی ملزم به رعایت نظم و انضباط و پاکیزگی می‌داند، افزود: پس از برداشت قارچ و چیدن در ظروف و بسته بندی، آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.

صالح نژاد تصریح کرد: وام 10 میلیونی بسیج سازندگی کمک شایانی به رونق پرورش قارچ کرد و توانستم از این تسهیلات برای خرید کمپوست، تجهیزات، هزنیه جابه جایی و غیره استفاه کنم.


وی با بیان اینکه اکنون با همراهی خانواده‌ام به پرورش قارچ مشغول هستم، گفت: با توجه به درآمد خوبی که این شغل دارد، تاکنون به صورت مستقیم برای سه نفر و چنانچه تعداد سالن زیاد شود می‌توان برای 10 نفربه صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند، و شرایط شغلی به صورت غیر مستقیم افراد دیگری را نیز فراهم کرد.


این فعال اقتصادی
افزود: باید مسئولان به کار پرورش قارچ به عنوان یک کار تولیدی و نه تشریفاتی نگاه کنند که می تواند زمینه اشتغال بسیاری نیز فراهم کند.



صالح نژاد به برنامه‌های پیش روی خود اشاره و اظهار کرد: یک سالن به نام شهید ابوالقاسم حامدی، که در حال حاضر با ظرفیت 3 تن فعال است، و چهار سالن دیگر به نام شهدای مدافع حرم و امنیت شهیدان سید روح اله عمادی، روح اله سلطانی، سیدحسن صالح نژاد و محمد عباس‌زاده با ظرفیت هر سالن 8 تن احداث خواهد شد.

وی در پایان  به جوانان جویای کار نیز توصیه کرد: با توجه به سرمایه اندکی که برای پرورش قارچ نیاز است، جوانان می‌توانند با یک سالن به این شغل روی آورند و با آموزش‌هایی که از طریق شرکت در کلاس‌های آموزشی بسیج سازندگی، کتاب‌ها، سی دی‌های آموزشی و مستندات تلویزیونی وجود دارد، به کار رونق دهند و درآمد خوبی نیز کسب کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴