تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۱۸۲۵۸۵
مازندران به اذعان متولیان جهاد کشاورزی مازندران قابلیت کشت 45 نوع محصول زراعی را دارد. آیا از همه پتانسیل مازندران برای افزایش تولید به خوبی استفاده می‎شود
۱۷
plusresetminus
مازندران قابلیت کشت و برداشت 45 نوع محصول زراعی را دارد/ آیا از همه پتانسیل استان برای افزایش تولید استفاده می‎شود؟!
به گزارش بلاغ، مازندران بواسطه برخورداری از آب، هوا، خاک مناسب و نیروی انسانی ماهر و مجرب، به بهشت کشاورزی ایران تبدیل شده که با اندک توجه و سرمایه‌گذاری، می‌توان در بسیاری از زمینه‌های تولید محصولات استراتژیک، کشور را به خودکفایی رساند.

از جمله ویژگی‌های مهم استان مازندران بالا بودن ضریب کشت(1.4) در مقایسه با 0.7 کشوری است که سبب شده
تا اراضی زیر کشت سالانه این استان به بیش از 600 هزار هکتار افزایش یابد.

تنوع کشت، برگ طلایی مازندران

در مازندران بیش از 45 نوع محصول زراعی قابل کشت است که مهمترین آنها برنج، گندم، جو، سویا، کلزا، ذرت، نباتات علوفه‌ای، انواع سبزی و صیفی جات است.
معروف است که در مازندران، همه چیز سبز می‌شود و هر چیز مرده‌ای، با قرار گرفتن در زمین این استان، حیات می‌یابد و جوانه‌های زندگی خود را می‌رویاند.

از مهم‌ترین محصولات کشاورزی مازندران، برنج است که در سطح بیش از 210 هزار هکتار و نیز 32 هزار هکتار نشاء مجدد و حدود 55 هزار هکتار پرورش رتون با تولید حدود یک میلیون و 300 هزار تن شلتوک
کشت می‌شود که این میزان، 38 درصد سطح و 42 درصد تولید برنج کشور را به خود اختصاص داد.

نباتات علوفه‌ای شامل ذرت علوفه‌ای، ذرت دانه‌ای، شبدر برسیم، جو، یونجه، اسپرس و ذرت خوشه‌ای با سطح 146 هزار هکتار و تولید سه میلیون و 210 هزار تن علوفه سبز از 4.6 درصد سطح و 24 درصد تولید کشور، دیگر محور کشاورزی مازندران را تشکیل می‌دهد.

همچنین 85 درصد شبدر برسیم کشور در این استان کشت می‎شود، دانه‌های روغنی شامل کلزا، سویا و آفتابگردان با سطحی حدود 23 هزار و 600 هکتار و تولید 55 هزار تن، رتبه چهارم کشور را عاید مازندران کرده است.

گندم، محصول دیگر کشاورزی مازندران است که با سطحی حدود 56 هزار هکتار و تولید بیش از 194 هزار تن، رتبه
بیستم کشوری را متوجه این استان حاصلخیز کرده است.

از دیگر محصولات زراعی استان مازندران می‌توان از انواع سبزی و صیفی‌جات و حبوبات و نباتات صنعتی نام برد که با سطح حدود 57 هزار هکتار و تولیدی بالغ بر 850 هزار تن علاوه بر مصرف داخلی به استان‌های همجوار نیز محصولات خود را صادر می‎کند.

به گزارش بلاغ، در دو گزارش دیگر به ظرفیت باغبانی و وضعیت دام و طیور نیز اشاره می‎شود. ولی آنچه که به نظر می‎رسد میزان بهره‌وری از ظرفیت تولیدی در استان مازندران در حد مطلوب نیست که در این زمینه در گزارش‌های بعدی تلاش می‎کنیم از نظرات متفاوت کارشناسان فن نیز اطلاع کسب کنیم و آن را به نقد و نظر بگذاریم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴