تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۵۲۲۳
عضو هیئت‌مدیره تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: واردات پوشاک نامتعارف و مغایر با فرهنگ ایرانی- اسلامی به دلیل عدم وجود نظارت، بسیار آسان شده است.
۰
plusresetminus
به دلیل غیبت نظارت، پوشاک قاچاق و نامتعارف بازار کشور را فرا گرفت
به گزارش بلاغ؛ مجید افتخاری با بیان اینکه واردات پوشاک به‌صورت قانونی انجام نمی‌شود، افزود: همه پوشاک خارجی موجود در بازار قاچاق است و پوشاک قاچاق از کشورهای مختلفی وارد کشور می‌شود. پوشاک قاچاق از کشورهایی مانند بنگلادش و پاکستان در تناژ‌ بسیار بالا به صورت کانتینری به کشور وارد می‌شود و بخشی نیز از ترکیه به‌صورت مسافری وارد کشور می‌شود. 
وی با بیان اینکه نظارت بر بازار رها شده است، ادامه داد: بخش قابل توجهی از بازار پوشاک را اجناس قاچاق تشکیل داده است. با توجه به اینکه نظارتی بر نحوه واردات وجود ندارد واردات پوشاک نامتعارف و مغایر با فرهنگ ایرانی- اسلامی نیز از طریق قاچاق صورت می‌گیرد. ضمن اینکه به علت عدم نظارت ممکن است بخشی از پوشاک وارداتی از الیاف بازیافتی باشد که واردات این نوع پوشاک ممکن است موجب بیماری‌های پوستی و مسائلی از این قبیل می‌شود.  
عضو هیئت‌مدیره تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک افزود: در سال‌هایی که واردات پوشاک نیز با تعرفه پایین هم آزاد بود باز هم عمده واردات پوشاک از طریق قاچاق انجام می‌شد و طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق فقط یک تا دو درصد واردات پوشاک از طریق قانونی انجام می‌شد.  
افتخاری با اشاره به اینکه در سال جدید با تعطیلی برخی کارخانجات تولید پوشاک مواجه بودیم، ادامه داد: تعطیلی کارخانه‌ها تعدیل نیروی کار را به همراه داشت که این مسائل ناشی از واردات پوشاک قاچاق به کشور بوده است.  در سال‌های 97 و 98 اقدامات خوبی در حوزه مبارزه با پوشاک قاچاق انجام شد اما بعد این طرح متوقف شد و بعد از آن دیگر نظارتی انجام نشد. 
او با بیان اینکه اغلب پوشاکی که در بازار عرضه می‌شود قاچاق است اما فروشنده مدعی است که این کالاها ایرانی است و قاچاق نیست، افزود: ستاد هم می‌گوید من ابزار نظارت را ندارم بنابراین باید فرآیند لازم برای شناسایی کالاها و تشخیص قاچاق یا غیرقاچاق بودن آن انجام شود که این فرآیند ‌طولانی و زمان‌بر است که فایده‌ای ندارد.
هزینه پایین قاچاق
عضو هیئت ‌مدیره تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه شب‌ها کالای قاچاق با نیسان وارد بازار و تخلیه می‌شود، ادامه داد: واردات پوشاک قاچاق بسیار آسان انجام می‌شود و با قیمت بسیار ناچیز کالاها از مرز به مقصد می‌رسد. برای کسی که در حوزه پوشاک قاچاق فعالیت می‌کند، واردات پوشاک ریسکی ندارد. پوشاکی قاچاق از مرز به قاچاقچی تحویل می‌شود و با هزینه کمی در حد 15 درصد هزینه کل بار، تحویل صاحب بار داده می‌شود و لذا وارد‌کننده ریسکی را متحمل نمی‌شود.
افتخاری در رابطه با نظارت بر عرضه پوشاک برای جلوگیری از پوشاک نامتعارف و مغایر با شئونات اسلامی گفت: در سطح بازار قطعا نظارت لازم توسط اتحادیه‌ها انجام‌ می‌شود و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی زیادی پلمب شده‌اند. 
عضو هیئت ‌مدیره تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک افزود: واحدهای صنفی زیادی تحت عنوان عرضه‌کنندگان پوشاک نامتعارف پلمب می‌شوند. این در حالی است عرضه پوشاک نامتعارف در فضای مجازی و مزون‌های خانگی انجام می‌شود که هیچ نظارتی نیز بر آنها نیست‌ و هیچ نهادی هم مسئولیت را قبول نمی‌کند. با توجه به شرایط موجود فعالان این حوزه تقریبا دلسرد شده‌اند و دولت هم هیچ ساختار حمایتی ندارد.
 
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳