تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۴۰۸۷۸۹
اين روزها كمتر كسی به وظيفه اصلی و قانونی يك نماينده فكر می‌كند و گاهی خود كانديداها نيز برای اين كه آرای بيشتری را جذب كنند ترفندهای تبليغاتی خاصی به كار می‌برند كه با وظايف ذاتی نمايندگان فاصله زيادی دارد.
۰
plusresetminus
وظيفه اصلی و قانونی يك نماينده مجلس
به گزارش بلاغ، برخي از نامزدها و طرفداران‌شان از مشكلات موجود جامعه بهره مي‌گيرند و حل آن مشكلات را به مردم وعده می‌دهند تا بتوانند حداكثر آراء را كسب كنند.

عده‌ای از مردم سخنان پر زرق و برق اين كانديداها را باور كرده و نماينده خود را بر اساس تيزرهای تبليغاتی انتخاب می‌كنند.

بسياری از مردم از وظايف نمايندگان مجلس آگاهی ندارند و انتظار دارند كه آنها وظايف مديران دستگاه‌های اجرایی را انجام دهند.

هنگامی كه نمايندگان مجلس در محافل عمومی حضور می‌يابند، تقاضای اشتغال، وام، تامين جهيزيه و پرداخت هزينه درمان توسط مردم از آنان، نشان‌دهنده ناآگاهی آنها از وظايف نمايندگان مجلس شورای اسلامی است.

برخی از مردم تمام نارسایی‌های منطقه را ناشي از عملكرد ضعيف نماينده مي‌دانند، در حالي كه پرداختن به برخي از كاستي‌ها در حيطه وظايف نمايندگان مجلس نيست.
از اين رو لازم است با توجه به در پيش بودن انتخابات و تبليغات نمايندگان مجلس شورای اسلامي، مردم در خصوص وظايف نمايندگان و اهميت اختيارات آنها اطلاعات بيشتری را كسب كنند.

نمايندگی منصبی است كه از طريق انتخابات و رأی مردم فعليت می‌يابد و دارای ويژگیهای زير است:

نخست اينكه مقامی ملی است
نمايندگان مجلس هر يك منتخب حوزه انتخابيه معينی هستند، اما نمايندگی آنان عام و از سوی همه ملت ايران است؛ چون بر اساس اصل 67 قانون اساسی، نمايندگان به گونه‌ای سوگند ياد می‌كنند كه به معنای نمايندگی از طرف همه مردم كشور است نه حوزه انتخابيه‌ای خاص.
البته اين به معنای نفی ارتباط نمايندگان با مردم حوزه انتخابيه خود نيست.

دوم اينكه نمايندگی، امری كلی است
اينكه نمايندگی‌، امری كلی است و نمايندگان هم در حدود اختياراتی كه به گونه فردی به آنها داده شده است و هم در حدود وظايف و اختياراتشان به گونه گروهی تحت عنوان مجلس شورای اسلامی به وظايف خود عمل مي‌كنند.

سوم اينكه نمايندگی غير قابل عزل است
اينكه نمايندگی غيرقابل عزل است، يعنی انتخاب‌كنندگان (بر خلاف وكالت در حقوق خصوصی)،‌ نمی‌توانند هر وقت لازم بدانند، نماينده خود را عزل‌ كنند، نماينده می‌تواند تا پايان دوره نمايندگی خود، بدون اجبار برای پاسخگوی به موكلين به طور مستقل مشغول انجام وظيفه شود.

ديگر اينكه مقام نمايندگی دارای دو ويژگی زير است:
نخست اينكه قائم به شخص است.
يعنی اين مقام به هيچ عنوان قابل واگذاری به ديگری نيست و نماينده منتخب مردم نمی‌تواند مقام خود را به ديگری واگذار كند.

بند اول اصل 85 قانون اساسي به صراحت به اين موضوع اشاره كرده است.

دوم اينكه مقام نمايندگي مشاركتی است نه شخصی و مستقل.
يعنی نمايندگان به صورت مشترك در تصميم‌گيری‌های مجلس شركت می‌كنند و مصوبات با رأی اكثريت به تصويب می‌رسد و به نام مجلس اعتبار و شايستگی اجرا می‌يابد.

اما وظايف اصلي نمايندگان مجلس چيست؟
نمايندگان مجلس و به طور كلی مجلس شورای اسلامی 2 وظيفه اصلی دارند:

1-قانون‌گذاری:
بر اساس اصل هفتاد و يكم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحيت عام قانون‌گذاری را دارا می‌باشد: «مجلس شورای اسلامی در عموم مسايل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع كند.»

2-نظارت:
مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظيفه قانون‌گذاری، مسئوليت‌های نظارتی نيز بر عهده دارد.
نظارت شامل  نظارت مجلس در تشکیل دولت شامل رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، نظارت عام نماینده شامل تذکر شفاهی (در نطق پیش از دستور) یا کتبی (به وزیر و یا رئیس جمهور)، سئوال و نیز استیضاح رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران، تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور، رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان او و وزیران، نیز نظارت‌های مالی مثل تصویب بودجه سالانه و نظارت مستقیم بر دیوان محاسبات کشور و غیره است.

به گزارش بلاغ، با خواندن و بررسی اين وظايف است كه می‌توان فهميد جايگاه مجلس شورای اسلامی در كشور ايران جايگاه رفيع و بالايی است و اين نمايندگان مردم هستند كه در برنامه ريزی‌ها و سياست گذاری‌های كلان جامعه از قدرت و توانایی بالایی برخوردار هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲