تاریخ انتشارجمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۵۷۴۶۷
هر کدام از مدیران شرکت ملی پالایش‌ و پخش آماری متفاوت از حجم توزیع بنزین یورو۴ ارائه می‌کنند؛ این رقم از ۱۳ میلیون تا ۲۲ میلیون لیتر در روز متفاوت است؛ به راستی کدام آمار درست است؟
۰
plusresetminus
بلاغ-اواخر خردادماه سال 1392 توزیع بنزین یورو4 در کشور برای اولین بار در تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت پایتخت، آن هم به صورت محدود آغاز شد، بعد از گذشت حدود یک سال و نیم، علاوه بر این که حجم توزیع بنزین یورو4 در تهران به تدریج افزایش یافت، این نوع بنزین در کلانشهرهای کرج، اراک، قم، تبریز، مشهد و اصفهان نیز عرضه شد.

با وجود اهمیت تولید و توزیع بنزین یورو4 در کشور اما آمارهای ارائه شده درباره حجم عرضه این فرآورده نفتی بسیار متفاوت است؛ یک تفاوت پنج میلیون لیتری! این اختلاف در اعلام حجم بنزین یورو4 در حالیست که این آمارهای متناقض از سوی مدیران یک شرکت ارائه شده است؛ شرکتی که مسئولیت تولید، تأمین و توزیع سوخت در کشور را بر عهده دارد؛ شرکت ملی پالایش و پخش.

به طور نمونه، در حالی سید ناصر سجادی؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام می‌کند:" توزیع روزانه بنزین یورو 4 در کشور هم اکنون به میانگین 13 میلیون لیتر رسیده است." که شاهرخ خسروانی؛ قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از" تولید روزانه حدود 18 میلیون لیتر بنزین یورو4 در کشور" خبر داده بود.

خسروانی پیش از این درباره حجم تولید و توزیع بنزین یورو4 در کشور گفته بود:" هم اکنون روزانه حدود 15 میلیون لیتر در پالایشگاه شازند، دو میلیون لیتر در پالایشگاه اصفهان و 800 هزار لیتر در پالایشگاه تبریز بنزین یورو4 تولید و توزیع می شود. همچنین از نیمه تیرماه به طور متوسط روزانه حدود چهار میلیون لیتر بنزین یورو4  وارد می شود که بخشی از آن به عنوان بنزین سوپر و بخشی به عنوان بنزین معمولی توزیع می شود."

البته اگر بحث مربوط به توزیع بنزین یورو4 در کشور باشد، نه تولید این فرآورده در داخل کشور، باید چهار میلیون لیتر بنزین وارداتی - که گفته می‌شود استاندارد یورو4 دارد - را هم به رقم این اختلاف آماری اضافه کرد؛ در این حالت اختلاف در حجم توزیع بنزین یوور4 به 9 میلیون لیتر در روز می‌رسد.

حتی اگر بخشی از مجموع  22 میلیون لیتر بنزین یورو4 تولید داخل و وارداتی - یا همان 9 میلیون لیتر اختلاف آماری مورد نظر- برای ارتقاء کیفیت و افزایش اکتان بنزین تولید داخل استفاده شود، توزیع روزانه 13 میلیون لیتر بنزین یورو4، کمتر از آن آماری است که شرکت ملی پالایش و پخش از میزان توزیع این بنزین به تفکیک شهرها اعلام کرده است.

طبق آنچه اعلام شده است، مصرف روزانه بنزین یورو4 کلانشهر تهران 10 میلیون لیتر است. همچنین روزانه دو میلیون لیتر بنزین یورو4 در شهر اصفهان، 800 هزار لیتر بنزین یورو4 تولید شده در پالایشگاه تبریز در این شهر و 500 هزار لیتر بنزین یورو4 هم در شهر مشهد توزیع می شود.

اگرچه آمار دقیقی از توزیع این نوع بنزین در سه شهر کرج، اراک و قم در دست نیست اما همین اطلاعات نشان می دهد که تنها در چهار شهری که حجم توزیع شان اعلام شده است، باید روزانه 13.2 میلیون لیتر بنزین یورو4 توزیع شده باشد که همین امر نشان می دهد، در هفت شهر مورد نظر باید بیش از 13 میلیون بنزین یورو4 توزیع شود./ع
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴