تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۲
کد مطلب : ۴۸۴۱۹۸
وزیر نیرو گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان توسط شرکت‌های فعال در صنعت آب و برق کشورمان، به مقصد بیش از ۵۰ کشور جهان، در حال انجام است.
۰
plusresetminus
اجرای پروژه‌ آب و برق در ۵۰ کشور جهان
 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«بلاغ» به نقل از ایرنا، علی‌اکبر محرابیان در نشست خبری به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تقدیر از مشارکت مردم در طرح‌های مدیریت مصرف عنوان کرد: کشور ما در صنعت برق و در صنعت آب از ۱۰۰درصد وابستگی به ۱۰۰درصد خودکفایی رسیده است و بسیاری از کشورهای جهان از خدمات فنی مهندسی جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند می‌شوند.

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت متخصصان صنعت آب و برق در شرکت‌های مهندسی گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان توسط شرکت‌های فعال در صنعت آب و برق به مقصد بیش از پنجاه کشور جهان، در حال انجام است.

وی افزود: بلندترین سد جهان با ارتفاع ۳۳۰ متر و نیروگاهی به ظرفیت ۳هزار و ۶۰۰ مگاوات که بیش از ۱۴میلیارد مترمکعب ظرفیت مخازن دارد در تاجیکستان واقع شده و این سد توسط شرکت‌های ایرانی در حال اجرا است.

محرابیان با اشاره به اینکه در صنعت آب و برق مسیر درخشانی پیموده شده است، بیان کرد: در پروژه‌های سازه‌ای و عمرانی در حوزه برق شامل احداث نیروگاه طی مدت اخیر بالغ بر ۷۵۵هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و در بخش آب نیز سرمایه‌گذاری به ۳۶۲هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وزیر نیرو گفت: بیش از ۴۰۰هزار میلیارد تومان از طرح‌های وزارت نیرو به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در چهارمین سال خشک قرار داریم، اظهار کرد: در میزان بارش‌ها نسبت به شرایط نرمال ۳۰درصد عقب‌تر هستیم با این حال تدابیری برای مدیریت شرایط با اتکا به تجربه گذشته اندیشیده شده و با همراهی مردم شرایط قابل مدیریت است‌.

محرابیان با اشاره به مسیر وزارت نیرو در ۳۰ ماه گذشته گفت: در ابتدای دولت، هدف‌گذاری شده بود در بخش آبرسانی شهری و تصفیه آب، ۷۰۰میلیون مترمکعب به ظرفیت اضافه شود که تا امروز با تحقق ۱۶۳درصدی برنامه، ۱۱۴۴میلیون مترمکعب به ظرفیت آبرسانی شهری و تصفیه آب شرب شهری افزوده شده است.
 
وزیر نیرو با بیان اینکه هدف‌گذاری شده بود که ۳۰ سد با مجموع ظرفیت مخزن پنج‌میلیارد و چهارصدمیلیون مترمکعب در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد، گفت: تا امروز ۲۱ سد با حجم مخزن سه‌میلیارد و ۹۰۰میلیون مترمکعب آبگیری و افتتاح شده که بیش از ۷۰درصد برنامه محقق شده است‌‌.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به طرح جهاد آبرسانی بیان کرد: مطابق برنامه عرضه‌شده به مجلس شورای اسلامی، میزان برخورداری از آب لوله‌کشی بهداشتی و شرب در جمعیت روستایی به عدد ۹۰درصد برسد که تا امروز این ضریب با تحقق ۶۰درصدی، به ۸۶ و ۸۱صدم درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش برق هدف‌گذاری شده بود که ۱۰هزار مگاوات نیروگاه تحت مدیریت و قرارداد وزارت نیرو احداث شود که تا امروز از این رقم، هشت‌هزار مگاوات به شبکه سنکرون شده است.

محرابیان درخصوص برنامه‌های احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنایع گفت: امروز شاهد شروع ۶۴۰۰ مگاوات ساخت نیروگاه در بخش صنایع هستیم که تا امروز چهار واحد آن به بهره‌برداری رسیده است و فرآیند سکنرون با سرعت به پیش می‌رود.

وی افزود: درخصوص احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، نیازمند یک جراحی اقتصادی بودیم تا احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بدون یارانه دولتی، اقتصادی کنیم که این جراحی اقتصادی به خوبی انجام شد و امروز شاهد آغاز احداث ۱۱هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هستیم.

وی افزود: به زودی یک ساختگاه ۱۰۰۰ مگاواتی برای سرمایه‌گذاری ارائه خواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه از حدود ۷۵هزار مگاوات تقاضای مصرف برق در اوج تابستان حدود ۳۰هزار مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی است، گفت: با کسر این تقاضا در هشت ماه از سال امکان صادرات فراهم است.
 
محرابیان به صادرات برق تجدیدپذیر هم اشاره کرد و گفت: طبق آیین‌نامه‌ای که اخیرا مصوب شده، در نظر گرفتیم که در هشت ماه سال امکان صادرات وجود داشته باشد و بخش خصوصی می‌تواند این موضوع را امکان‌پذیر کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه بخش تجدیدپذیر می‌تواند از طریق خطوط ارتباطی وزارت نیرو و یا ایجاد کریدور اختصاصی با هماهنگی مدیریت شبکه اقدام به صادرات برق کند، تاکید کرد: در کشورهای اطراف امکان صادرات برق به صورت روزانه نیز فراهم است که می‌توان از این پتانسیل استفاده کرد.

وی در تشریح توسعه زیرساخت تبادل برق میان ایران و کشورهای همسایه گفت: اخیرا دو و سه خط را افتتاح کردیم؛ یک خط برای پاکستان و یک خط بین ایران و ترکیه به بهره‌برداری رسیده که از طریق پست بک‌توبک تامین ۶۰۰ مگاوات برق را فراهم کرده است.

وزیر نیرو در بیان اینکه این خط می‌تواند عکس عمل کند، یعنی در زمان نیاز برق وارد کنیم، گفت: تجدیدپذیرها از طریق تابلوی سبز در طول چهار ماه برق را به بخش داخلی به فروش می‌رسانند و در هشت ماه دیگر سال امکان صادرات برق دارند.
 
وزیر نیرو در بیان امار نیروگاه‌سازی طی دولت‌های گذشته گفت: در دولت‌های هفتم و هشتم ۶۰درصد، در دولت‌های نهم و دهم ۶۸درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳درصد به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده که درخصوص کاهش محسوس این رقم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، یک طرح تحقیق و تفحص فنی، توسط مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به پروژه آب ژرف در سیستان و بلوچستان گفت: مطالعات در این زمینه صورت گرفته و تکمیل این پروژه به ویژه در سیستان و بلوچستان ادامه دارد.
محرابیان در تشریح طرح انتقال آب به استان اصفهان گفت: مقرر شده ۴۰۰میلیون مترمکعب در سال برای تأمین آب صنایع اصفهان از دریا تأمین شود که فاز اول آب برای تأمین ۷۰میلیون مترمکعب به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای خبر/
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴