تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۴۸۳۰۷۹
عده‌ای در سال‌های اخیر با توانایی‌های خاص با عنوان بلاگرنماها در شبکه‌های اجتماعی شروع به فعالیت کرده و در پوشش تبلیغات‌های پوچ و بی‌اساس با ارائه الگوهای نامناسب حریم خانواده را نشان گرفته و سبب ترویج الگوهای نامناسب در جامعه می‌شوند.
۲
plusresetminus
سایه شوم زیست مجازی بر زندگی اجتماعی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عده‌ای با توانایی‌های خاص با عنوان بلاگرنماها در این شبکه‌ها شروع به فعالیت کرده و در غالب تبلیغات‌های پوچ و بی‌اساس با ارائه الگوهای نامناسب بی‌پایه واساس حریم خانواده را نشانه گرفته و باعث ترویج الگوهای نامناسب در جامعه وهمچنین ترویج آسیب‌های اجتماعی در جامعه از قبیل ترویج افسردگی و ناامیدی در جامعه بالاگرفتن آمار بیش از اندازه طلاق در سال‌های اخیر مصرف گرایی بی حدومرز وضربه زدن به کسب وکارهای تجاری شدند.

باید این نکته را نیز نادیده نگرفت که در نقطه مقابل این بلاگرها افرادی باقابلیت و استعداد نیز وجود دارند که با ارائه ایده‌های خلاقانه و تولید محتواهای درست گاها در حوزه‌هاي مختلفی چون آموزش درست زیستن و محیط زیست ، ادبیات، پزشکی وآشپزی وغیره قبول زحمت نموده و باعث ایجاد الگوهای مناسب در جامعه می شوند اما متأسفانه آسیب‌های اجتماعی در سالهای اخیر گویای آنست که سایه شوم بلاگرنماها در جامعه امروزی بیش از بلاگرها با تولید محتوای مناسب بوده است.

ما در این گزارش قصد داریم با اشاره به سایه‌ شوم زیست های مجازی برزندگی اجتماعی امروزی این آسیب اجتماعی رااز جوانب گوناگون بررسی کرده و با ارائه راهکارهای جایگزین مناسب در جهت کمرنگ شدن این سایه شوم گام برداریم. در این گزارش برای حفظ هویت برخی افراد از نام خانوادگی برخی افراد پرهیز شده است.

در ابتدا در پارک به سراغ نوجوان ۱۶ ساله‌ پسری رفتیم که متاسفانه باوجود سن پایینش سیگار بر دست و آثار تاتو در بدن و گوشواره بر گوش در ساعت مدرسه در پارک کنار بزرگسالان در حال خوش و بش بود، رفتیم تانظرش را در مورد تاثیر فضای مجازی برزندگی یک شخص نوجوان و همچنین آثار زندگی یک بلاگرنما در زندگی همسن وسالهایش بپرسیم.

 آرسام ابتدا از گفتگو با ما پرهیز نمود و ما مجبور شدیم با رفتار لوتی و جلب اعتمادش گفتگو را شروع کنیم.

ابتدا از او مدت حضورش را در فضای مجازی پرسیدیم پاسخ داد تقریبا پنج ساعت حداقل زمانیست که در فضای مجازی می‌گذراند وسپس ادامه داد اپلیکیشن مورد علاقه‌اش اینستا و یوتویوپ است که به علت رایگان بودن این دو اپلیکیشن بوده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مطالب در این دوفضاها توسط بلاگرها و اینفلوئنسرهای مجازی تولید می‌شود.

نظر آرسام را در مورد برخی از بلاگرها در فضای مجازی پرسیدیم پاسخ داد بسیاری از بلاگرها با ارایه الگوهای خاص در افزایش ارائه الگوها تاثیرگذار هستند.

وی افزود: حتی گاهی اوقات در زندگی شخصی‌اش ازب سیاری از الگوهای آنان پیروی می‌کند.

آرسام ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه به گسترش تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند میزان استفاده همسن و سالهایش از برنامه‌های جذاب و دوست‌داشتنی اینستاگرام یوتویوپ روزبه روز بیشتر شده و در حال حاضر نیز حتی با وجود فیلترشدن فضاهای مجازی خارجی با استفاده از فیلترشکن‌های قوی مختلف بیشتراز گذشته بیشتر اوقات خود را در این فضا ها می‌گذراند.

وی تصریح کرد: یکی از چیزهایی که همسن و سال‌های آرسام را علاقمند به این فضاها نموده است زیست‌های مجازی وزندگی بلاگرها است. که برای حل هر چالشی راه حلی ارائه می‌دهند و به راحتی از عهده مشکلاتشان برمی‌آیند.

آرسام با بیان اینکه بیشتر بلاگرها جز افراد خوش‌سلیقه دنیا هستند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند اظهار داشت: زمانی که وارد پیج بلاگر لایف استایل محبوب خود در این فضاها می‌شوید، زیباترین دکور یا پرده و چشم‌گیرترین منزل را می‌بینیدکه یک بلاگر با پشت سر گذاشتن بسیاری از مشکلات توانسته است به دست آورد.

وی می‌گوید: شاید درواقعیت زندگی بلاگر با آن چیز که نشان می‌دهد متفاوت باشد اما چون زندگی آرمانی که یک فرد را به نمایش می‌گذارد باعث جذب مخاطب وفالور در جامعه و همچنین ترویج فرهنگ غلط در جامعه مصرف‌گرا می‌شود.

باصحبتهای آرسام می‌توان متوجه شد که ضعف کار کجاست و چگونه یک بلاگر با القای مصرف‌گرایی توانسته جزئی از جامعه امروزی باشد.

سجاد قاسمی نیز از جمله جوانانی است که زندگی بلاگری را خیلی دوست دارد و آرزو دارد که خود نیز روزی بلاگر شود.

وی بابیان اینکه کمتر کسی از شهرت بدش می‌آید ادامه می‌دهد همه انسان‌ها برای داشتن یک زندگی معمولی به دنبال پول و شهرت هستند که زندگی یک بلاگر این دوجنبه را داراست.

قاسمی معتقد است: اگر بیکار بودم و موقعیتش را داشتم حتما این شغل را برای زندگیم انتخاب می‌کردم زیرا یک بلاگر به راحتی با ارائه یک راه حل برای چالشی که ایجاد کرده است به صورت هنرمندانه بسیاری از مسائلی که ما راحت از کنارش رد می‌شویم را خلاقانه حل نموده و از کاه در فضای مجازی برای دیگران کوهی از تجربه و برای خودش کوهی پول می‌سازد.

زهرا درویشی از جمله معاونین تربیتی و محقق در جهت آسیب‌های اجتماعی زیست مجازی در جوامع امروزی است که در گفتگو با خبرنگار بلاغ اظهارداشت:کلمه‌ی بلاگ یک کلمه انگلیسی و خلاصه شده از کلمه وبلاگ است که بعدها با تغییر رویکرد وبلاگ‌نویس به نام بلاگر معروف شد.

وی بیان کرد: متأسفانه آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر نشان‌دهنده آن است که بلاگرها نتوانسته‌اند با رویکرد سالم در جامعه مجازی رشد کرده و به عنوان سفیران زیست‌مجازی الگوی مناسبی را برای کاربران ارائه دهند البته افراد انگشت شماری وجود داشتند که در مقابل سیل بی‌شمار بلاگر نماها کمتر به چشم آمدند.

درویشی تصریح کرد: سفیران مصرف‌گرا که زیست مجازی‌ با زندگی حقیقی آنها متفاوت است زیست مجازی را با بسته‌بندی‌های شیک در غالب هشتک‌های گوناگون در اختيار فالورها قرار داده تا بدین طریق با ایجاد سرخوشی‌های کاذب این محتواها را در جامعه ترویج کنند.

 این جامعه شناس یادآور شد:شاید اولین تاثیر اجتماعی منفی بلاگرنماها در فضای شبکه‌های اجتماعی «حسرت‌زدگی» باشد زیرا سفیران مصرف‌گرا با بزرگ‌نمایی این حسرت‌زدگی باعث القای این حس در کاربران شده و در نتيجه ناخودآگاه این حس را در جامعه تزریق کرده و باعث دغدغه‌هایی بین مردم می‌گردند تا بدین ترتیب باعث نارضایتی عاطفی و افسردگی و سرخوردگی در جامعه شوند و همچنین با ترویج فرهنگ غلط به جای درست آن در جامعه باعث وارونگی رفتاری در جامعه و همچنین جایگزین نمودن ناهنجاری‌های اجتماعی به جای هنجارها شوند.

وی افزود : تکه‌کلام‌هایی مانند خرید‌کن، بخر، بپوش، بخور و عکس بگیر و منتشر کن از جمله شگردهایست که بلاگرنماها برای تشنه نگه داشتن مخاطب خود ارائه می‌دهند تا با عادی نشان دادن خود دست به کارهای غیرعادی زنند که این الگو اغلب باعث ترویج الگوهای کاذب مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی در بین جوانان و کانون خانواده‌ها گردیده و گاها نیز این تجمل‌گرایی‌ها در بین خانواده‌ها باعث ازهم پاشیدن حریم خانواده می‌شود.

این مسئول فرهنگی گفت: اگر محتوای صفحه بلاگرنماها را بررسی کنید متوجه آن می‌شوید که اغلب آنها در زیست مجازی یا در حال خریدن و یا در حال خوردن و عکس گرفتن با لباس‌های تازه‌شان هستند که مخاطب بدون آنکه متوجه شود تحت تاثیر القایی انها قرار گرفته و در حال تقلید کورکورانه از آنان خواهد بود.

درویشی با اشاره به ضربه زدن بلاگرنماها به کسب وکارهای اینترنتی در دنیای بلاگرنماها بیان داشت: در دنیای بلاگرنماها حتی برای تبلیغات هم هیچ پشتیبانی وجود ندارد و در صورت اعتراض به سوخت پول و یا بی‌کیفیت بودن تبلیغ نه تنها پول برنخواهد گشت بلکه به طور کامل توسط جمعیتی از بلاگرنماها که باهم یک شبکه را ایجاد کرده‌اند تهدید به شکایت و یا بلاک دسته جمعی خواهید شد که فرد تبلیغ‌دهنده برای حفظ هویت خویش و تخریب نشدن بیشتر دست به شکایت هم نمی‌زند.

وی با اشاره به آثار تخریب بلاگرها در زندگی روزمره بیان کرد: ترویج رفتارهای غلط و همچنین چالش‌های بلاگرنماها و نوع پوشش و حتی رفتارهای آنها به شکل دائمی و تکرارشونده در شبکه سبب ترویج آنها خواهد شد به گونه‌ای که بعد از مدتی شبیه به نوعی رفتار عادی در اجتماع مبدل می‌شود و این امر چیزی جز تقلیل شخصیت دنبال کننده را به همراه نخواهد داشت.

امیدواریم در این گزارش توانسته باشیم که شما را با مضرات زیست بومی در فضای حقیقی آشنا کنیم و امید داریم با ادامه‌دار بودن این نوع گزارش‌ها بتوانیم تحولاتی در جامعه ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
سخن نیوز
این گزارش بخاطر انتخاب سوژه اجتماعی روز و نگاه واکاوی از دریچه جامعه شناسانه بسیار قابل ارزش است و تشکر بخاطر نگاه هوشمندانه در مقابل ایجاد چالش با رمز گزاری کلمات استخواندار جهت رفع چالش آن /
آرسام خام عمل نکرد بلکه بعنوان فردی از جمعیت تیپ نما در برابر فردی تضاد پذیرش رفتاری آن در همکلامی ابتدا با نگرش پوچی در گفتگو سپس بدون مکث آن انتقال کلمات رگباری گرچه در صدد حذف شدن در لباس بلاگرنما ها بود اما بخاطر مواجه شدن با سوالات تخصصی گزارشگر چهره واقعی آرسام همان تسلیم شدن تماشای پرده و دکوراسیون آپارتمان ها نمادی از تجمل گرائی شفاف شد .
نیک بدانیم این نگرش بعنوان یک تلنگر جدی در تغییر چهره هویتی آرسام آنهم در یک پروسه زمانی شاید هم طولانی بدون انظار نیست . واین واکنش ها جوهره کار قلم نویسان است و آرسام تنها نیست بلکه آرسام ها در صف بلاتکلیفی هویت اصلی شخصیت خودشناسی گم شده اند / همکار بزرگوار دست مریزاد
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴